Hej,

Har just fått katalog från Sköna Hus - vore intressant att höra lite från andras erfarenheter och åsikter om dom?
 
Sök på SKÖNA HUS här på sidan så får du se vad som finns. Inte så väldigt mycket men BARA positiva saker. Detta + att de har "platta" och totalentreprenad har avgjort för mig att det säkert blir dem jag bygger med nästa år (om det nu blir av alls...).
Dessutom är de de enda av alla jag kollat på som har en så hög utgångsstandard
att det enda jag vill lägga till/ändra är att ta in en braskamin...   :)
 
Det låter ju mycket positivt - vet du om de har några leveransbegränsningar i södra halvan av landet?

Just att de har hög utrustningsstandard låter extra positivt eftersom vi hittills inte stött på någon leverantör som inte kräver en lååång lista med saker vi tar för givet att vi vill ha i ett nytt modernt hus. Har du lust/tid får du mycket gärna lista den standarden du vet att dom har!

 
Gärna!
24 cm isolering i ytterväggar, 500 mm lösullsisolering på vindsbjälklag, minst 2,5 m invändig takhöjd på bottenplan, yttertak av råspont+underlagspapp YAP 2200 med klisterkant, råspont+gips till alla innerväggar och insida av yttervägg, alla innerväggar isolerade, högkvalitets ytterdörr från BorDörren, innerdörr Addera med vit karm och tätningslist, från Dooria/Kungsäter, vita Superenergi 3-glasfönster från Lenhovda Fönster, fönsterbänkar av 30mm natursten, Parkett/trägolv från Forbo i alla torra utrymmen, kakel/klinker i våtutrymmen, dubbelt ytbehandlade takpannor fron MjöbäcksPannan, vitlaserad innertrappa med inborrade räcken samt eklaserade steg, från SSC Skellefteå, obehandlat listverkav furu som platsmålas, porslin, badrumsmiljö, blandare mm från Svedbergs, tvättbänk från Ifö, björkfanerade luckor i köket och bänkskiva av massiv ek från HTH,  vitlackerade garderober och linneskåp från HTH, Inbyggnadshäll, utrdagbar fläkt, inbyggnadsugn med varmluft, inbyggnadsmikro, diskmakin, kyl/sval, frys, allt i rostfritt, från Siemens, tvättmakin och torktumlare från Siemens, frånluftsvärmepump Nibe, vattenburet värmesystem. Golvvärme i bottenplatta och radiatorer på ev. övre plan. Huslev. med deras kranförsedda lastbilar som i flesta fall även kan användas till stommonteringen. Grundmålning av hus ingår.
Puh!  Inte mycket att bråka om där tror jag...
Tänkte ta deras 102 kvm enplanare. Blir ca 1,4 milj men de skall sända en offert inom kort. :)
 
Låter bra!

Nu vet jag inte hur många ni skall bo i huset, men är ni fler än 2 personer vill jag starkt rekommendera er att överväga om ni inte skall nöja er med skjutgarderoben till vänster när man kommer in som ytterklädesförvaring och göra en extra gästtoalett i klädkammaren till höger om dörren. Även om det är ett hus som är återhållsamt med kvadratmetrarna så är det alltid värdefullt med mer än en toalett!

Vart i landet bygger ni?

Kanske skall ni inte ha något garage och då förstår jag om ni behöver behålla klädkammaren för annars har ni ju inte något förrådsutrymme alls.

Lycka till!
 
Är nu ensamstående, så 102 kvm räcker bra...  men du har rätt om toalett! Det är alltid bra med reserv om nöden kommer på och man har besök. Vad tror du så'nt skulle kosta extra?
Det blir (om jag nu kommer till skott) i Stallarholmen, mellan Mariefred och Strängnäs.
:)
 
Tja, väggarna och dörren har du ju redan på ritningen, golvvärme antar jag att du redan har i hela plattan som standard, då är det ju bara fuktspärr, kakel, klinker och badrumsinredning plus kanske ett litet fönster i frostat glas, ingen stor yta så det blir nog inga jättepengar. Men det är ingen rolig historia att göra det i efterhand eftersom det blir svårt att fixa avlopps och vatten dit när plattan väl är gjord. Så om du "köper" mitt tips men väljer att inte göra det av kanske pengaskäl (vilket jag väl förstår - för vi sitter själva och väljer bort en massa saker som vi så gärna velat ha) så låt åtminstone VA-förberedelsen ingå i plattan så att du kan konvertera klädkammaren till extra toalett i framtiden - det kan inte kosta många kronor!
 
Skall kolla med Andreas (har hand om mellansverige). Tack för tipset! :)
 
k5054 skrev:
minst 2,5 m invändig takhöjd på bottenplan, yttertak av råspont+underlagspapp YAP 2200 med klisterkant, råspont+gips till alla innerväggar och insida av yttervägg, bänkskiva av massiv ek, allt i rostfritt från Siemens, frånluftsvärmepump Nibe,
Är detta verkligen standardutrustning enligt offert?

Vad vi fick fram vid vår kontakt med Sjödalshus igår var:

- 240 cm invändig takhöjd (serie Royal)
- yttertak av byggboard och inte råspont+underlagspapp
- spånskiva + gips till alla innerväggar och insida av yttervägg
- bänkskiva i laminat
- vita vitvaror från Husqvarna (frågade specifikt efter andra möjliga fabrikat men: nej!
- värmepumpsfabrikat var enbart IVT

Så det skiljer en del, enligt uppgift skall ju återförsäljarna/säljagenterna vara fristående och inte anställda av Sjödalshus så de kanske har skillnader i vad dom offererar som standardoffert sinsemellan. Men vissa av dina uppgifter tycker jag är mer intressanta än mina och vissa av mina uppgifter är jag mer nöjd med än dina så det vore kul att veta hur man får tag i din distrikssäljare för att stämma av!

"Den som undersöker, är noggrann och enträgen får oftast bästa resultatet"
 
Du jämför Sjödalshus med Sköna Hus men det är ju inte alls samma företag...  det jag citerade var från papper översända av Sköna Hus!  

Representanten jag haft kontakt med är Andreas Ramnevall, tillika en av delägarna. Han har tel. direkt: 0325-344 81, mobil: 070-663 42 41. ;)
 
TMC skrev:
Är detta verkligen standardutrustning enligt offert?

Vad vi fick fram vid vår kontakt med Sjödalshus igår var:

- 240 cm invändig takhöjd (serie Royal)
- yttertak av byggboard och inte råspont+underlagspapp
- spånskiva + gips till alla innerväggar och insida av yttervägg
- bänkskiva i laminat
- vita vitvaror från Husqvarna (frågade specifikt efter andra möjliga fabrikat men: nej!
- värmepumpsfabrikat var enbart IVT

Så det skiljer en del, enligt uppgift skall ju återförsäljarna/säljagenterna vara fristående och inte anställda av Sjödalshus så de kanske har skillnader i vad dom offererar som standardoffert sinsemellan. Men vissa av dina uppgifter tycker jag är mer intressanta än mina och vissa av mina uppgifter är jag mer nöjd med än dina så det vore kul att veta hur man får tag i din distrikssäljare för att stämma av!

"Den som undersöker, är noggrann och enträgen får oftast bästa resultatet"
Hej TMC!
Såg du mitt svar av den 5 dec på dina frågor ang. detta?
Vänliga hälsningar
K5054

 
Visst katten ser jag att jag blandat ihop mina trådar ;)...

Försöker nu reda ut varför Sköna Hus är ett bättre val än Sjödalshus eller vice versa...några kommentarer?
 
Hm... tror man bra valuta för pengarna hos Sköna Hus i alla fall - och det verkar svårt att hitta några som talar dåligt om dem. Tala med Christer Larsson som har din del av Sverige! (Också ägare, liksom Andreas). :)
 
Vi hade Sköna Hus med som ett av två alternativ när vi valde tillverkare. Sköna Hus föll ur därför att det var omöjligt att få en riktig ritning gjord innan något kontrakt var påskrivet. Trots påpekande om hur viktigt vi ansåg det vara att få se en riktig planritning och fasadritning innan vi ville binda oss. Tycker inte det är för mycket begärt att få se vad man ska handla för närmare två miljoner! Vårt val föll på Kvalitetshus där ritningar och förslag kommer direkt från CAD-systemet istället för handskisser. Standarden och materialval håller minst lika hög klass som Sköna Hus.
 
Ja, stämmer det resonemanget går Sköna Hus bort även för oss, det finns tillräckligt mycket konkurrens vad gäller potentiella kvalitetstillverkare att man inte behöver köpa den typen av rutiner.

På vår lista har vi nu Sjödalshus och Kvalitétshus.

PS Sköna Hus har ännu inte svarat på våra mail så det kanske indikerar deras kundintresse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.