S Stadsfiskalen skrev:
Och då tror du att du bara kan "ansöka" om att få byggnaden, för att sedan sälja till "banverket", som nu heter Trafikverket i dagens samhälle. Haha, hur fan tänker du? :crysmile:
Hahah nä egentligen var det bara en tanke jag kom på, det jag främst vill är självklart att någon river den kåken.

Men om man kan få nån liten slant för kåken kan man ju lika gärna ta den och tror alla skulle gör det hahah
 
S Stefan1972 skrev:
Varför inte kolla med lantmäteriet vem som äger ? Går att göra online numera med bankid. Man får först kolla tomtkarta så man får fastighetsbeteckning.
Står i inlägg #1
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Tror tyvärr skadestånd är långsökt men det en tanke som slog mig är att flesta kommunerna har regler kring antal fordon på en fastighet. Min kommun tar två eller tre bruksfordon, ett veteranfordon och ett hobbyfordon tror jag det är
vad är det för förmyndarkommun du bor i? Var har de stöd i lagen för det?

2 hobbybilar... 3 bruksbilar... blir matt...
 
Q
Trafikverket äger som minst all mark 4 meter från närmsta spänningsförande del.
Allts 4 meter från stolpen eller rälsen beroende vilket som är längst ut.
Detta är ett minimum , ligger huset så nära?
 
Q jope84 skrev:
Trafikverket äger som minst all mark 4 meter från närmsta spänningsförande del.
Allts 4 meter från stolpen eller rälsen beroende vilket som är längst ut.
Detta är ett minimum , ligger huset så nära?
Det ligger kanske 3m nedanför rälsen och det är därför en brant upp till rälsen från huset. Men skulle gissa på 5-10m mellan räls och fasad.
 
  • Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
Chiper13 Chiper13 skrev:
Hej!

Är osäker på om min fråga rätt nu, men ber om ursäkt på för hand om det är fel och också om jag använder felaktiga begrepp.

Bor nära ett väldigt risigt hus som jag vill ska rivas av antingen banverket eller kommunen, men eftersom dom inte kan bevisa vem som står som äger på huset får dom inte riva det och enligt lantmäteriets hemsida är det inte heller någon som äger tomten huset står på.

Och då till min fråga, skulle inte jag kunna ansöka om lagfart över fastigheten och tomten, och på så vis ge dom tillåtelse för rivandet?

Eller hur gör man om ingen varken äger tomt eller fastighet? Någon måste väll äga den.

Tack på förhand:)
Banverket finns inte, det var längesen.
 
Chiper13 Chiper13 skrev:
Hahah nä egentligen var det bara en tanke jag kom på, det jag främst vill är självklart att någon river den kåken.

Men om man kan få nån liten slant för kåken kan man ju lika gärna ta den och tror alla skulle gör det hahah
Om grannen har 11 skrotbilar parkerade med registreringsskyltar så kan du begära av kommunen att de låter ägaren till fordonen avhysa dom!
Bor inte grannen i huset och har han inte lagfart kan du ordna en försäljning genom att begära en kopia på den registerändring som du rapporterar in!
Om du begär registerändring på fastigheten och kan komma åt posten kan ingen hindra dig att stjäla fastigheten från den verklige okände ägaren
 
S Stefan1972 skrev:
Nä det här ska vara ganska nytt. Satt häromdagen och kollade på alla närliggande tomter hos mig. Dök upp mycket kul där. Ett övergivet uthus som står för sig själv ägs av nån gubbe långt härifrån. Ett par andra obebyggda tomter ägs av SCA av nån anledning.
Då måste jag in och spana. :)
 
B byggarätt skrev:
Om grannen har 11 skrotbilar parkerade med registreringsskyltar så kan du begära av kommunen att de låter ägaren till fordonen avhysa dom!
Bor inte grannen i huset och har han inte lagfart kan du ordna en försäljning genom att begära en kopia på den registerändring som du rapporterar in!
Om du begär registerändring på fastigheten och kan komma åt posten kan ingen hindra dig att stjäla fastigheten från den verklige okände ägaren
Problemet med bilarna är att inte en enda av dom är registrerad i sverige utan i olika länder ( främst finland) och det har grannen gjort för att undvika skatt o.s.v. Det går därför inte att bevisa att det är hans bilar.

Han har alltså köpt bilar i andra länder och sen kört dom till dom gått sönder eller polisen tagit han.


Intressant om det där med registreringsändring, hur gör man det? Vart ansöker man om sådana papper?
 
Chiper13 Chiper13 skrev:
Problemet med bilarna är att inte en enda av dom är registrerad i sverige utan i olika länder ( främst finland) och det har grannen gjort för att undvika skatt o.s.v. Det går därför inte att bevisa att det är hans bilar.

Han har alltså köpt bilar i andra länder och sen kört dom till dom gått sönder eller polisen tagit han.


Intressant om det där med registreringsändring, hur gör man det? Vart ansöker man om sådana papper?
Fastighetsregistret
 
Chiper13 Chiper13 skrev:
Har kollat på lantmäteriets hemsida och där står det:
Lagfart

Organisation

* kommun
Tomträttsinnehav
Fastigheten har inga tomträttsinnehavare.
Tidpunkt för beslut: 2020-04-10 10:37

* Kommunen det gäller.

Eftersom han hävdar ägande rätt till fastighet borde väl jag kunna göra samma sak?

Alla i bostadsområdet skulle nog bli glad om det huset togs bort, då det bara ser skabbigt ut och att massa olagligheter sker där.
Om det inte finns någon ägare registrerad så borde det vara "Svenska staten" som är "ägare till fastigheten, tycker jag som är amatör i sammanhanget.
 
connywesth connywesth skrev:
Om det inte finns någon ägare registrerad så borde det vara "Svenska staten" som är "ägare till fastigheten, tycker jag som är amatör i sammanhanget.
Tydligen är det fritt fram att hävda äganderätt till fastigheter som ingen annan gör anspråk på?
Allmänna arvsfonden o politiska partierna stjäl egendom hej vilt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.