Vi har en gammal timmerstomme (det äldsta klottret är från 1885-86) som vi gör om till gästhus. Det är kul att behålla timret invändigt men eftersom det är delvis missfärgat ska vi måla det. Jag tänker linoljefärg eftersom jag gillar tanken på det ursprungliga och naturnära och har ett par frågor.
När det är så gammalt virke ska det väl inte behövas shellack på kvistarna?
När det är så gammalt virke kanske det är bäst att grunda med linolja och terpentin för att det inte ska gå åt så mycket färg?
 
Risken för genomblödning är mindre men absolut inte borta, jag rekommenderar schellack.
Inte fel att grunda som du tänkt först men tror inte det gör någon större skillnad i färgåtgång. Brukar krävas tre skikt med linoljefärg för att täcka ordentligt. Linoljefärg är väldigt dryg.
 
Tack. Då gör vi så. :)
 
En annan helt naturlig och gammal färg är äggoljetempera. Den har en mattare lyster än linoljan men betydligt lättare att arbeta med. Man kan dra på tjockt med färg i motsats till linoljefärgen. Och har du mycket ojämnheter i timret så kan det vara lite svårt att få tunna lager av dito med resultatet att det blir hopdragningar av linoljan med följd att det inte torkar rakt igenom. Vi har målat tre lager med äggoljetempera utan att först schellacka timret, och det är fortfarande intakt sedan snart fem år.
 
Aha! Ja, det kanske är en idé! Jag ska läsa på lite.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Äggoljetempera är förbaskat dyrt om en ska köpa den färdig. Vi ska måla 28 kvadrat 2-3 ggr och det blir ju ca 2500 för Ovolins varmvita. Är det svårt att få till samma nyans om en blandar flera satser? Jag menar att vi kanske blandar en liter i taget och sedan gör en ny sats..
 
Det finns andra leverantörer som du kan kolla upp. Och vill du blanda ingredienser själv så finns även den möjligheten med avjord:s färdiga pigment. Ingen egen erfarenhet av att blanda äggoljetempera själv, men det kommer nog vid nästa strykning kan jag tro. Har enbart blandat linoljefärger med olika pigment tidigare och det blir en helt annan känsla att måla när man stått för framställningen själv oavsett bindemedel.
 
Äggoljetempera blir också fint. Finns ingen anledning att köpa färdig, väldigt lätt att blanda själv. Välj beståndsdelar av bra kvalitet. Ekologiska ägg eller allra helst från frigående höns (det blir faktisk skillnad på torkegenskaper) bra kokt linolja t.ex från Ottossons färgmakeri. Vägning av färgpigment så är det lättare att få till liknande sats sedan. har bara blandat ljusare färger. Gör större satser kanske tre liters om du ska måla så mycket, färgen håller sig i kylskåp några veckor. Torktid ca 4 dygn till nästa målning. Tycker att du ska schellackera även här för säkerhets skull.
Bild från Hantverkets bok. Måleri. 1938
Bild av en uppslagen bok med text om framställning av äggoljetempera, från "Hantverkets bok. Måleri. 1938".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Bild av en uppslagen sida i Hantverkets bok från 1938, som beskriver tekniken för målning med äggoljetempera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.