Hej
Står i valet och kvalet att köpa en pelarborr. Bänkmodell går bra men precisionen måste vara bra. Den får inte vobbla. Har tittat på Bosch PBD 40 eller Luna MD 20 BV.
Är det någon som erfarenhet av dessa?
Mycket tacksam för svar.
Thomas
 
Vad ska du borra främst? Trä eller metall? Hur grova hål?

Jag har boschen och jag tycker den fungerar bra för trä men den är för klen i sin konstruktion för grövre hål i stål.
Jag har inget vobbel i min men hela konstruktionen flexar lite om man pressar hårt när man borrar vilket gör att hålen inte blir helt i 90 grader.
 
Skall du ha en bänkborrmaskin med precision föreslår jag en begagnad Arboga eller Solberga eller Strands eller liknande. Det blir ingen precision med en borrmaskin som inte är tillräckligt styv i stommen.

Själv har jag en Valmet bänkborrmaskin från början på 50-talet och är nöjd med den. Precisionen är bra. Den är remdriven så vridmomentet är inget vidare men i snickarverkstaden räcker den gott och väl för allt borrande i trä. Vi brukar fundera hur flygplanen som Valmet tillverkade i Jyskä överhuvudtaget kunde flyga eftersom borrmaskinen är tillverkad där på flygmaskinsfabriken och de lyckades få en liten enkel bänkborrmaskin att väga omkring 200 kilo.
För metallarbete har jag en kraftigare Arboga med växellåda.
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för svar!
Jag har byggt mig en verkstad där jag håller på med finsnickeri. Bara i trä.
Boschen är ju tillräckligt billig så om den inte fungerar får man väl gå upp i storlek och kvalitet, tänker jag.
 
Jag tog till mig av kritiken mot Bosch som fanns på en del länkar så det blev en Hawk 119 i stället från DUAB.
 
Zetasnickeri Zetasnickeri skrev:
Jag tog till mig av kritiken mot Bosch som fanns på en del länkar så det blev en Hawk 119 i stället från DUAB.
Nöjd med Hawk?

Kollar på DUAB, ingen 119, men väl en Hawk
ZQJ4125-1 på 59,5 kg, och en DP13A, på 19 kg, för det ringa priset av 1399.

Kan den senare vara att föredra framför boschen, och isåfall varför (förutom att den är mer robust) ?

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=5841#sqr:(q[Pelarborr])
 
Kollar på DUAB, ingen 119, men väl en Hawk
ZQJ4125-1 på 59,5 kg, och en DP13A, på 19 kg, för det ringa priset av 1399.

Ja, det hade varit intressant att höra vad TS tycker. Den stora killnaden mellan ZQJ4125-1 och DP13A är utöver allmänna prestanda avståndet mellan spindel och pelare, 230 respektive 105 mm, och nästan dubbla totalhöjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.