Vi funderar på att beställa våra fönster till hela huset från en lokal snickare. Han är duktig och förhållandevis billig. Snickaren har lagat fönster i hela sitt liv och han har sett skräckexempel på fabriksgjorda och fabriksmålade fönster. För bästa hållbarhet bör man måla själv säger han.
När snickaren är klar grundmålar vi, sedan föra till glasmästaren (1 + 2-glas/isolerglas + kitt) och sedan måla igen.

Kommentarer ?
 
W
Vad vill du ha för kommentar? Det e klart man ska göra så, har själv gjort detta. Ta bara god tid på er för målning så inte de sissta fönstrena bli haffsigt målade, det e obeskrivligt tråkigt att måla så många fönster.
 
Ha ! Det är väl inte så självklart ! Alla säger att vi är galna som tänker måla själva !
För att inte tala om vad DYRT det skall bli ;)
Min bror är orolig för mitt förstånd på det stora hela vad gäller vårt husbygge, för jag har en massa idéer som de flesta som bygger hus inte använder sej av :D (Min bror har monteringshus, vi bygger lösvirke.)

Det finns billigare fabriksgjorda fönster som är minst lika bra säger alla vi känner.
Det är dessutom otroligt mycket arbete att måla ca 30 fönster ...
Och vi borde ha aluminium säger de också. Så jag känner mej lite som den tjurskalliga kärringen mot strömmen.

Hade ingen aning om att alla på det här forumet köper specialgjorda fönster och målar själv.
 
W
Det gör nog inte alla men du lät så säker på din sak så jag kännde att jag var tvungen att svara så. Om de fönster du köper e gjorda av riktigt virke och på rätt sätt håller de i oändligheten så de e inte så dyra i förhålande. Våran firma i köpte av doppar alla fönster under lång tid rätt ner i linolja så de får suga sig mätta, det lär ta tid innan de ruttnar kan jag säga. 49 fönster beställde vi med separat inner fönster (alltså inte kopplade bågar) så totalt 98 fönster måaldes( rätt tråkigt var det), 30 målar du lätt på några veckor.
När i beställde blev vi grymt förånade hur många andra som gjorde likadant, de hade fruktansvärt mycket kunder, minst sagt, och inte alls bara till renovering, mycket nybygge oxo. Tro rätt många tröttnat på metal och plast fönster
 
Tack för bra svar ! Då är jag på rätt väg i alla fall :D

Man blir nästan lite osäker ibland när folk skall hålla på och ifrågasätta alla ideér jag har ! ;)

Man bygger bara en gång och då får det kosta lite pengar och mycket möda bara det blir bra !
 
Håller med Wester!
Kör hårt. Mina 103-åriga fönster är fortfarande friska. Det går inte att trycka in en spik i virket. Till skillnad från fönster från 60-talet målade med plastfärg.. huh!

Är det bara bra underarbete kan du lita på att din bror har bytt sina fönster långt före dina.

Lycka till!
/A.
 
Pius skrev:
Vi funderar på att beställa våra fönster till hela huset från en lokal snickare. Han är duktig och förhållandevis billig. Snickaren har lagat fönster i hela sitt liv och han har sett skräckexempel på fabriksgjorda och fabriksmålade fönster. För bästa hållbarhet bör man måla själv säger han.
När snickaren är klar grundmålar vi, sedan föra till glasmästaren (1 + 2-glas/isolerglas + kitt) och sedan måla igen.

Kommentarer ?

Jag håller på att bygga ut mitt hus inkl källare och fick inte snabt tag på fönster som passade i källarväggen förutom omålade, så det blev sådana.
Men fick jag välja igen skulle jag aldrig mer köpa trärena fönster, för vilket jobb det är med målningen.
Grundfärg ett par gånger, och extra gånger i alla ändträn, sen ytfärg ett antal strykningar.

Så mycket ändträ, vinklar och skrymslen gör att jag aldrig skulle ge mej på detta igen.

MEN, jag kanske har för lite fritid ??
 
1. olja in ändträ + nedre delar av bågar + karmen (inkl ev tvärpost med rå linolja ca 60grader celsius) Låt torka in ordentligt. Stryk sedan kittfalsen med schellack och lämna sedan till glasmästaren.

2. När ni fått hem fönstrena så målar ni med enriktig linoljefärg (ja linoljefärgen är den ENDA färgen som andas och låter virket överleva.

3. När ni målar så stryk in några mm in på glaset så det inte kan rinna in något mellan glaset och färgen. Det är endast linoljefärg som man med stor enkelhet skrapar rent snabbt med ett rakblad och en lång spackel.

4. endast 3 strykningar med samma färg ur samma burk krävs. inget trams med grundfärg etc.

Kontakta gärna Sonja eller Hans i Ystad på www.linoljeprodukter.se så kommer du har de bästa och vackraste fönster du kan föreställa dig.

Mvh Lagavulin (fönstergalning!)
 
Pius skrev:
Ha ! Det är väl inte så självklart ! Alla säger att vi är galna som tänker måla själva !
Ni är galna som tänker måla själva. OK att renovera gamla fönster, men att frivilligt ställa sig och måla nya, det gör man bara inte om man inte är enormt fattig och har ett enormt överskott på fritid.

Vad använder din snickare för virke?
 
Anledning till att vi skulle låta en snickare göra dem (han målar inte) är att vi vill ha så gedigna och hållbara fönster som möjligt, absolut inte av kostnadsmässiga skäl.
Han använder förstklassigt virke och vi känner väl till honom sedan tidigare.
Fönstren blir inte billigare, utan i prisnivå med fabriksgjorda/massproducerade.
 
I och för sig; bor ni i ett riktigt gammalt fint hus a la byggnadsminne så förstår jag bättre. För att det skall vara meningsfullt bör allt annat i huset vara lika gediget menar jag.
 
Självklart kommer jag att göra mitt yttersta för att få gedigna material överlag i vårt hus. Det har dock hittills visat sej vara ganska svårt. Man skall hålla sej till de material som är gängse, i annat fall är du en okunnig besvärlig kund. Kan du förklara för mej vad det är för konstigt med att försöka bygga ett hus som är lika "gediget" som husen ofta var förr ?

Idag innehåller byggnadsmaterial en massa skit som inte är bra vare sej för hälsa eller och miljön, + att man kan ifrågasätta livslängden. Jag tycker det är märkligt att det är så lite efterfrågan på alternativ. Eller det kanske beror på att man anses lite udda om man gör det ... Som jag ...
(jag tar på mej skulden här, min sambo byggaren skulle gärna beställa plastmålade fabriksfönster och sätta tonvis med fogskum eller vad det heter utan problem.)
 
Nej det är inget konstigt med att vilja bygga gediget, men i ett nybygge hade jag definitivt satsat på aluminiumklädda, närmast underhållsfria fönster. Har svårt att tro att de skulle hålla sämre än din snickares fönster. (För övrigt tvivlar jag på att han har tillgång till gamla tiders riktiga 150-åriga virke med mycket kärnved då man nuförtiden avverkar efter 75 år.)

Och varför välja något som kräver massor med underhåll när man inte måste? Tror inte heller du gör miljön en tjänst heller genom att stå och blaska med färg och kitt vart 5:e - 10:e år. Dessutom finns bättre sätt att använda sin tid.

Däremot i ett gammalt hus finns både stilmässiga och nostaligimässiga poänger i att behålla gamla konstruktionssätt.
 
Det ger definitivt bästa resultatet att måla själv oavsett vilket färgsystem, (avsett för fönster), man väljer. Men man måste vara noggran. Som flera redan sagt är det mycket enformigt och tålamodsprövande. Räkna med 2-3 veckors heltidsjobb för att måla 30 kopplade fönster med bågar.
 
blue.b skrev:
tänk att bara olja dom en gång om året eller så!
Tänk att slippa allt eländigt underhåll och istället sitta i en skön stol i trädgården och bara lata sig. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.