Nu när man ändå inte bör resa eller göra annat än att hålla sig hemmavid tänkte jag att det blivit dags för ett litet vårprojekt, och vad kan passa bättre än ett litet växthus? Efter att ha läst på lite har jag bland annat lärt mig att man ska ta i och bygga större än man först tänkt (precis som med vilket projekt som helst tänker jag), men i vårt fall får den tillgängliga ytan styra. Så vi kan redan nu konstatera att det som ska byggas är ett för litet växthus!

Planen är att hitta ett gäng gamla fönster på Blocket eller liknande, och att utgå från dessa. Parallellt har jag roat mig med en principskiss för att kunna räkna lite på ungefärlig materialåtgång. Jag uppskattar att måtten kommer att landa på ca 1,5 m bredd och 0,5 m djup. Höjden blir drygt 1,5 m. Beroende på tillgängliga fönster då.

Läste någonstans att man skulle planera för en dörr stor nog för att kunna köra in en skottkärra, men jag chansar och hoppar över just den rekommendationen... :D

Återkommer med mer info löpande, men tar tacksamt emot alla tips och idéer som ni erfarna växthusägare kan bidra med!

Skiss av ett litet växthus med måttangivelser, planerat för konstruktion med återanvända fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Små växthus i söderläge blir snabbt ruggigt varma när solen kikar fram. Extremt bra ventilation som sköter sig själv förefaller mkt välbehövligt.
Sedan svalnar de fort när solen går i moln, särskilt om de ligger lite blåsigt. Inte många växter uppskattar snabba och häftiga skiftningar i temp. Så försök anpassa konstruktion och läge efter det.
Gärna tunga massiva mtrl som kan balansera temp-svängningarna.
 
Bra poäng. Växthuset kommer att ligga i nord-väst, med morgonsol tidiga morgontimmar, skugga under dagen och sen sol igen från kl 16.

Det blir inga tunga massiva material mer än en låg tegelmur i botten.

Jag har tittat på en sån här - en automatisk fönsteröppnare. ”Verksam ingrediens” är bivax. Någon som vet om de funkar i praktiken?

Automatisk fönsteröppnare för växthus med spiralfjäder och stänger i metallerad konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag hittat och köpt gamla fönster. De behöver kittas om, och målas. Det verkar inte som att jag blir klar nu i påskhelgen som jag aningen optimistiskt tänkte i torsdags...

Men köpta fönster är ett stort steg närmare färdigt växthus än inga fönster!
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Sjöhästen Sjöhästen skrev:
Jag har tittat på en sån här - en automatisk fönsteröppnare. ”Verksam ingrediens” är bivax. Någon som vet om de funkar i praktiken?
De är utmärkta. Kontrollera att den/de du köper orkar att lyfta dina luckor. Det varierar hur starka de är.
De två vi har är en extra stark och robust modell som sitter på plats hela året om. Annars finns det de som inte tål frost, men då måste man demontera dem varje vinter.
Sedan bör man tänka på att om det är takluckor, så måste lika mkt yta öppnas nertill, annars blir det ingen vidare luftväxling.
 
  • Gilla
Sjöhästen
  • Laddar…
Jag har haft ett liknande jag byggde på en balkong. Viktigt enligt mig är möjligheten att kunna öppna upp, gör hela taket till en lucka och även fronten.

Ett djup på 0.5m är lite, om det går öka detta. Höjden är också lite låg.

Ska du till exempel ha tomater där i, skruva fast lite öglor som du kan knyta stödsnören eller vajrar i.
 
Till mitt hemmabygge köpte jag Ventomax fönsteröppnare som tar 7 kg på vinst och förlust. De har fungerat bra och öppnar mina stora tunga rutor utan problem.
 
Byggde precis ett sånt för några år sedan! Växthus med lutande plexiglasfönster monterade ovanför en vit dörr, invid en mörkgrön byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hembyggt växthus med sluttande plexiglasfönster framför en grön dörr och svart timmerhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänk på att ha tillräcklig lutning på de fönster som ligger ovanpå, lätt att det samlar vatten där som inte är så bra för fönster i längden! Vi använde plexiglas i vinkel och det har fungerat bra!
 
  • Gilla
kikarhus och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Annars kan du ha kanalplast som tak.
 
Ett sätt att skapa en jämnare temperatur är att ha ett vattenmagasin i växthuset. Behöver inte vara så omfattande, kanske en murarhink på en hylla vid taket (finns ju trekantiga murarhinkar). Om du sätter hinken högt kan du också använda vattnet för automatisk bevattning (fördel om vattnet har samma temperatur som jorden).
 
  • Gilla
Cecilia R och 2 till
  • Laddar…
Det blir fin fint för chili tomater etc
@Snigla la upp en fin byggbild i tråden odlingshörnan för ett tag sen
Steg-för-steg bilder på byggandet av ett litet växthus för odlingar, från grund till färdig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Jag tänkte bygga ett liknande för ett par år sedan men orkade inte och köpte ett sånt där billigt litet från byggvaruhuset. Det är ju inte samma sak, men ... Min erfarenhet av det är att det är för litet för att ha någon praktisk nytta. Använder det mest till vinterförvaring av krukor och prylar numera. Kanalplasten tålde inte solen så den sprack efter ngt år, träkonstruktionen är underdimensionerad så jag har fått förstärka och laga.
Att bygga själv är fortfarande lockande men jag skulle nog dubbla storleken du gör för att det ska vara värt jobbet. Förstår om du har ont om plats. Ett tips, förbered för många hyllor så att man kan vara flexibel och flytta runt dem. Och tänk på stabiliteten, mitt har varit nära att blåsa sönder flera gånger.
 
Sol bara under tidiga morgontimmar och på kvällar är ju inte direkt optimalt för att odla saker...
 
Jag hittade några gamla vackra fönster hos mina svärföräldrar så jag byggde en liknande för några veckor sen. Står under tak så behöver ingen avrinning. Temperaturen är utmaningen. Har en frostvakt och nu behöver jag bara hitta någon lösning för att det inte ska bli för varmt också :)

Lycka till!
 
  • Återanvänt gammalt fönster som inramar tomatplantor, med vit frostvakt synlig nedtill, placerad i ett skyddat utomhusutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Tack för tipsen! Jag håller just nu på med att rädda de gamla fönstren jag köpte. Planen innan inköpet var att ”bara måla” och låta dem se härligt rustika ut, men så börjar man pilla lite på kittet... och så blev det till att kitta om lite :crysmile:

...så det kommer ta lite längre tid än tänkt från början. Som vanligt! :D
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.