Hej,

När kommunen godkänt bygglovet så ska det publiceras för att sedan vinna laga kraft.
"Detta beslut vinner normalt laga kraft fyra veckor efter det datum då det annonserats i Post- och
Inrikes Tidningar och tre veckor efter att beslutet delgivits till dem som skall delges."

Men finns det något officiellt ställe där bygglov vunnit laga kraft publiceras?

Kommunen har det inte på sina byggsidor, inte ens om man loggar in på sina ärenden.
Jag behöver ha koll på en del bygglov och att ringa eller maila kommunen varje gång skulle jag vilja slippa. Dom är inte särskilt tillmötesgående. Varför dom inte är det har jag svårt att begripa. Jag har varit väldigt trevlig mot tom och inte hunnit vara tjatig än.
 
Det är en bra länk om man vill se vilka bygglov kommunen godkänt.
Jag vill se nästa steg, bygglov som kommunen godkänt och ingen överklagat.
 
N
Hej
Jag skickar frågan till något servicecenter på någon kommun så får vi se vad som gäller. Det handlar om ditt arbete och du har många ansökningar inne och vill inte lägga tid på att själv kontrollera var och en, eftersom du inte tycker att du blir bra bemött. Fullt begripligt.
 
N
S Sjöäng skrev:
Det är en bra länk om man vill se vilka bygglov kommunen godkänt.
Jag vill se nästa steg, bygglov som kommunen godkänt och ingen överklagat.
Hej
De kungörelser som finns publiceras på den sidan och sedan får man själv räkna fram fyra veckor. När fyra veckor har passerat kan man inte överklaga mer. Svar från Härryda kommun.
 
S Sjöäng skrev:
Det är en bra länk om man vill se vilka bygglov kommunen godkänt.
Jag vill se nästa steg, bygglov som kommunen godkänt och ingen överklagat.
Jag förstår din önskan, och jag önskar på sätt och vis att lagen utformades på så sätt att man fick ett besked från kommunen alt. kunde se på en anslagstavla när ett bygglov som man sökt vunnit laga kraft, på samma sätt som man får för detaljplaner idag. Men som det ser ut idag är det inte ett krav på kommunerna, och oftast innebär det fortsatt att man får ringa in 3 veckor + 3 dagar senare och fråga: "Har någon överklagat? Ok, ingen... innebär detta att beslutet vunnit laga kraft?".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.