Hej alla goa!

Jag har nyligen flyttat och i mitt nya hem har jag en trädgårdsplätt (7meter lång och 3meter bred).
Det var ogräs upp till knäna, på vissa ställen upp till höften.
Den förre ägaren har lagt dit en ogräsduk, som rivits upp av djur.
Allt ogräs har växt igenom och över duken.
Igår lånade jag en maskin och klippte ner allt, så nu har jag följande lager: jord, ogräsduk och en tjock matta av nedklippt ogräs som täcker hela ytan.

Målet är en fin gräsmatta, men också att en del av plätten ska användas till att odla lite egna grönsaker.

Vilka steg ska jag ta och vilka produkter och verktyg ska jag använda mig av?
T.ex.
- Hur gör jag för att rensa bort ogräset och förebygga att det kommer tillbaks och skadar gräsmattan?
Efter att jag slängt det ogräs jag klippte ner, tar jag bort ogräset som är kvar+rötter med händerna? Behöver jag nåt ogräsmedel? Ogräsduk?
- Hur odlar jag en fin gräsmatta - vilka steg krävs, när gör jag vad? Behöver jag köpa nåt speciellt t.ex. kompost, nåt medel? Hur sår jag fröna och behöver jag så flera ggr? Hur ofta behöver jag vattna?
- Hur vet man om jorden är frisk nog att odla i och äta det man sår och inte giftig eller obrukbar?

Som ni säkert förstår så har jag aldrig haft en trädgård och uppskattar alla tips och råd.

Må väl
Angelica
 
Staffans2000
Det enda sättet, är att täcka marken med en presenning så att inget ljus når marken. Sedan väntar du några år tills alla rötter dött.
Att påbörja sitt liv som trädgårdsägare med att sprida ut gift på din lilla plätt, låter inte helt optimalt.

Staffan
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det enda sättet, är att täcka marken med en presenning så att inget ljus når marken. Sedan väntar du några år tills alla rötter dött.
Att påbörja sitt liv som trädgårdsägare med att sprida ut gift på din lilla plätt, låter inte helt optimalt.

Staffan
Jag hoppades på att kunna odla gräs så snart jag röjt upp ogräset. Att vänta några år känns inget kul, men finns det inget annat sätt för att få det bra så får det vänta så klart. Attans.

Vill helst inte använda gift alls, men har inga kunskaper om hur man städar upp en plätt och odlar gräs. Därför vill jag gärna höra andras erfarenheter och vad dom använt, vad som funkar/inte funkar så bra och vilka steg dom tagit (alltså när man gör vad).

Tack för info Staffan.

Må gott
Angelica
 
  • Gilla
Annabel
  • Laddar…
Staffans2000
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Sedan finns det olika uppfattningar om vad en välskött gräsmatta är. Vissa gillar en steril gräsöken utan liv. Andra, likt jag, gillar en gräsmatta full av humlor, igelkottar och blommor. Så om du inte tillhör kommando golfgreen, kan du prova att klippa din vildvuxna gräsmatta lite mer sällan, så kanske kommer den att se ut som min.

[länk]

Staffan
Problemet är att jag inte har en gräsmatta, behöver odla en, men vet inte hur än.

Har bifogat en bild på hur det såg ut imorse och en efter bild på hur det ser ut nu, min partner har just klippt ner ogräset med en maskin. Så det är en tjock matta av ogräs och ogräsmatta.

Har kört fast, men får kolla vidare helt enkelt
 
  • Före- och efterbild av trädgård, först övervuxen med ogräs, sen klippt till kortare ogräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det har väl varit en gräsmatta en gång i tiden? Så kanske finns gräset kvar bland all övrig växtlighet.
 
Jag skulle inte krånglat till det...

Alt 1 Ta bort duken och börja klipp och släng på gräsfrö så kommer gräset att ta över snabbt.
Det kommer se skapligt ut redan i sommar.

Alt2 är att ta dit en grävmaskin den skalar av översta lagret sedan på med matjord och rullgräs eller gräsfrö.

Alt 1 är billigt men tar tid alt 2 kostar några tusenlappar men går snabbt.

/ATW
 
  • Gilla
Angelicaik och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Min lilla radhusgräsmatta har på två somrar blivit mycket bättre genom att jag tagit bort mossa, sått frön, klippt regelbundet, gödslat. Nu funderar jag på hur mycket av mattan jag ska ta bort för att kunna odla mer :)

Ogräs är grönt det också, har aldrig tyckt att det stört så jag behövt täcka något år.
 
Staffans2000
Ogräs är växter som växer på fel plats.
 
Jag hade testat att fräsa upp det med jordfräs ( kan hyras, ta bort duken först) packat till det, ev lagt på lite gräsmattejord och sedan rullat ut färdig gräsmatta och varit noga med att klippa ofta så att ev ogräs som tar sig upp konkurreras ut, men det beror lite på vilket ogräs det rör sig om, syns inte på bilden, närbild? Är det mkt kirskål eller annat riktigt envist ogräs kan man lägga ny duk, nytt lager jord och sedan rulla ut gräs.
 
  • Gilla
Angelicaik
  • Laddar…
När jag utökat gräsytan till att täcka områden som tidigare bara bestått av ”ogräs” har jag gjort som flera föreslagit. Klippt ner allt gammalt riktigt kort, fyllt på med lite ny gräsmattejord, jämnat till och spridit ut gräsfrön.

Med manuell gräsklippning och inga andra åtgärder tog det ett par år innan det kändes som en gräsmatta. Med robot som småklipper konstant och dagligt vattning i några veckor som gjorde att fröna tog fart såg det ut som en gräsmatta redan samma sommar. Lite för stubbig av allt gammalt, så den var väl inte barfotavänlig förrän andra sommaren.

Klart snabbaste sättet att få en gräsmatta är ju att hyra maskiner, byta jord och rulla ut färdig matta. Men det kostar tid och pengar och så missar man glädjen i att ha gräs som lite då och då släpper fram någon bortglömd ängsblomma.
 
  • Gilla
Recoban och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.