Hej alla glada påskfirare!

Vi har köpt oss ett charmigt litet korsvirkeshus i Danmark med endast ett litet badrum som vi hoppas kunna optimera ytan i!

Badrummet är 167*145 cm. Dörren tar upp ca 102cm vilket lämnar 43 cm kvar till dusch... Fönstret är mer i mitten än vad planlösningen visar.

Planritning av ett litet badrum i ett korsvirkeshus, som visar toalett, handfat och en markerad utrymme för dusch. Litet badrum med vit kakel, dusch vid dörren, toalett, handfat, fönster med blommig gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet nu är att hela badrummet blir blött när man duschar då duschen är precis vid dörren. Hur vi än vrider och vänder på planlösningen är alltid dörren eller fönstret i vägen...

Vi ska använda en hantverkare till hela jobbet, men han har tyvärr inga ideer heller.

TIps efterlyses!!
 
Det ser inte lätt ut.
Jag hade tittat på vikbara duschväggar i glas.
Den mellan handfat och dusch är enkel.

Duschväggen bredvid dörren är lite krångligare. Men en framkomlig väg är att dela duschdörren på mitten. Jag skulle nog försöka med ett rostfritt pianogångjärn.

Dvs ni får en vikbar dörr.

För att lösa problemet hade jag hört med en glasmästare, eftersom många delar måste specialbeställas.
 
BirgitS
Om man har duschen vid fönstret så kan man skydda fönstret genom att ha ett duschdraperi även längs ytterväggen.
 
Byt plats på antingen handfat och dusch eller toalett och dusch (beroende på avstånd från vägg till fönster). Använd sen en sån här duschvägg som kan placeras så nära som 500 mm från vägg.

https://www.inr.se/planera-badrum/badrumsplanering/dusch-vid-fonster/

Teknisk ritning av duschvägg monterad vid vägg, med måttangivelser 1600 mm bredd och 870 mm djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
tummenmittihanden61
  • Laddar…
BirgitS
Q qvirre skrev:
Använd sen en sån här duschvägg som kan placeras så nära som 500 mm från vägg.
Duschdörren kan placeras ändå närmare hörnet. Men det gäller ju att det går att öppna så stora duschdörrar utan att de krockar med toastolen och/eller handfatet.
 
INR Monument dörren hade ju nog funkat! :)(y) Om den är 87 cm så har vi 80 cm kvar till att sätta ett handfat. Handfatet får vara rätt litet så duschdörrskanten inte slår i. Blir lite förvirrad när man ser måtten på Monument dörren dock,930 x 780 mm står det. Hur hänger det ihop med ritningen?
 
Modernt badrum med INR Sync duschvägg, vit handfatsskåp, toalett och mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
INR Sync var vår lösning, jättenöjd.
 
  • Gilla
Git Johansson och 1 till
  • Laddar…
Hillpinch Hillpinch skrev:
[bild] INR Sync var vår lösning, jättenöjd.
@Hillpinch vad är det för mått på ditt badrum?

jag ser ut att ha ungefär samma placering på mitt tilltänkta badrum.
 
D Derbyboy skrev:
@Hillpinch vad är det för mått på ditt badrum?

jag ser ut att ha ungefär samma placering på mitt tilltänkta badrum.
Ca 1600x1600
Handfat Aspen 600
Till höger ur bild Vattenburen Handdukstork 500 bredd.
Duschhörna 800x800
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.