Mellan tummen och pekfingret så går glidgjutning på en 1000-lapp per meter.

mvh plexi
 
Jag lät göra en dragning av mina 3 pipor och fick priset 1000kr/m för första och 500kr/m för de övriga vilket med en höjd av cirkus 7 meter blev 12500kr...
 
Kolla flera firmor, jag frågade för några år sedan (innan vi tog över huset) men utförde det aldrig.

Då fick jag bud på 600-1200 per meter. Sedan har sotaren sagt att han har en rekomendationslista över "godkända" firmor. Dvs firmor som sotaren vet är bra. Det antyddes också att man lättare får skorstenen godkänd om man håller sig till listan (så var det med de fria marknadskrafterna).
 
Vi behöver också täta skorsten. Fick prisuppgift 1000kr/m här i i stockholm - av sotarn (grov uppskattning). Hörde mig för på jobbet och det visade sig vara förvånansvärt många som behövt göra detta. En kollega berättade att de i hennes brf- förening fått anmärkning på väldigt många skorstenar. Sotarn tipsade om vissa företag. Då många eldat mycket och ingen störts blev styrelsen så förvånade att de kollade med annan sotare som fann att skorstenarna var helt ok. Fundera på det du.
 
Hej

Jag har en skorsten som är ca 7-8 meter.
Betalade ca18500:- då ingick.
- tätning av skorsten med riktig keramisk massa (ej rör som minskar diametern på hålet).
-ett sycke Roslagsspis.
-montering av galler samt själva gallret på framsidan.
-rör mellan skorsten och spis
-detta var också vitt.

Kanske inte helt billigt men då har jag garanti på 10år.

Hade även jag en som provtryckte skorstenen där vi såg att det "pös" ut. Han tyckte ändå att den inte var sämre än andras skorsten, så det beror nog lite på tycke och smak.
Ville själv inte plock ur allt om något år om det visar sig bli sämre samt med risken att det kan börja brinna så det fick bli rubbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.