Hej hej till våren tänkte jag anlägga en damm med koi som ja vill ha även över vintern. Vet att djup hålan ska va minst 80 till 120 djup men men omkretsen på just djup delen va är lagom ? Dammen kommer och rymma ca 3 kubik vatten . Mvh
 
Allt beror ju på hur mycket fisk du ska ha, men på 3 m3 vatten blir det nog inte så många. Jag skulle gjort hålan ganska stor då detta får vattnet att hålla sig svalare på sommaren. Satsa på typ 1 meter i diameter så det blir drygt 1 kubik vatten där! Helst mer!

Tänk också på att koi är en väldigt "smutsig" fisk och kräver därför överdimensionerat reningsverk.

Försök att på vintern ha någon liten pump som står och drar runt vattnet i gropen så det blir isfritt där, annars blir det lätt att isen tar död på fiskarna även fast man har djup håla.
 
Kanske beror på vart i landet man bor också? :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske beror på vart i landet man bor också? :)
De är sant bor i Södermanland o med dessa vintrar behöver man inte oroa sig för tjock is . Tack för svar
 
Z zzoink skrev:
Allt beror ju på hur mycket fisk du ska ha, men på 3 m3 vatten blir det nog inte så många. Jag skulle gjort hålan ganska stor då detta får vattnet att hålla sig svalare på sommaren. Satsa på typ 1 meter i diameter så det blir drygt 1 kubik vatten där! Helst mer!

Tänk också på att koi är en väldigt "smutsig" fisk och kräver därför överdimensionerat reningsverk.

Försök att på vintern ha någon liten pump som står och drar runt vattnet i gropen så det blir isfritt där, annars blir det lätt att isen tar död på fiskarna även fast man har djup håla.
Stort tack för svar . Ja har inte börjat med utgrävningen en . Men har en rätt stor tomt så kan säkert hend att den blir större . Tänkte ha en luft pump i holan under vintern då man ej kan ha kvar filtrena över vintern .
 
hej,
I am new in Sweden. I would like to start my pond. My house is in Linköping.

Is there any regulations or approval that i need to get in order to start my small pond in the front garden?

Tack så mycket
 
Ahmserafi Ahmserafi skrev:
hej,
I am new in Sweden. I would like to start my pond. My house is in Linköping.

Is there any regulations or approval that i need to get in order to start my small pond in the front garden?

Tack så mycket
Only if you gona have fish in your pond its some regulations you have to follow and ofcource security for children or people.
Here can you read much about ponds in Sweden (swedish)
https://www.vattenliv.se/dammskolan/
 
  • Gilla
Ahmserafi
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Only if you gona have fish in your pond its some regulations you have to follow and ofcource security for children or people.
Here can you read much about ponds in Sweden (swedish)
[länk]
Thanks a lot.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Only if you gona have fish in your pond its some regulations you have to follow and ofcource security for children or people.
Here can you read much about ponds in Sweden (swedish)
[länk]
What laws/regulation are you thinking of? To my knowledge there are no laws related to small fish ponds in a private non commercial garden.
 
  • Gilla
Ahmserafi
  • Laddar…
Like applying to approval if you want to build a glass room ( conservatory) outside the house.

anyway, my plan is a small pond and I am not sure yet about the fish
 
Ahmserafi Ahmserafi skrev:
Like applying to approval if you want to build a glass room ( conservatory) outside the house.

anyway, my plan is a small pond and I am not sure yet about the fish
No problem, go ahead and make your pond. It's a part of your garden and doesn't not need any permission.
Common sense apply though to child safety. There have been some tragic accidents with children drowning in very small ponds.
 
  • Gilla
Ahmserafi
  • Laddar…
E etompau skrev:
What laws/regulation are you thinking of? To my knowledge there are no laws related to small fish ponds in a private non commercial garden.
Its more a recomendation like 50cm fish/1000 L water. Deep water if they gonna stay over winter in the pond.
 
  • Gilla
Ahmserafi
  • Laddar…
Fortsätter tråden med en fråga om staket/flacka kanter: behövs staket runt hela om dammen är djup, även om den har grunda kanter på en sida? Behövs staket på den djupa/branta sidan om motsatta sidan är grund?
 
Z zzoink skrev:
....

Försök att på vintern ha någon liten pump som står och drar runt vattnet i gropen så det blir isfritt där, annars blir det lätt att isen tar död på fiskarna även fast man har djup håla.
Jag går också i damm tankar, men har hört att man INTE skal ha pump som cirkulerar vattnet i djupa delen på vintern..
Detta för att då blir ju det vattnet kallt också, vilket jag tycker låter logiskt. Men en luft pump som ger lite syre kan nog inte skada?
 
R.Wallin R.Wallin skrev:
Jag går också i damm tankar, men har hört att man INTE skal ha pump som cirkulerar vattnet i djupa delen på vintern..
Detta för att då blir ju det vattnet kallt också, vilket jag tycker låter logiskt. Men en luft pump som ger lite syre kan nog inte skada?
Syrepump dygnet runt på vintern, det hjälper till att hålla ett hål isfritt för att vädra ur sumpgaserna som bildas. Fiskarna dör om det blir heltäckande is för länge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.