Hej

Jag har tittat på ett hus till mina föräldrar.

Jag tittade i vardagsrummet och såg ett 15-20 år gammalt parkettgolv. Plankorna såg svällda ut. Dom var ojämna och rundade i mitten av plankan(<10 plankor).

Jag har sett trånga, slitna och gamla golv, men plankorna har alltid varit jämna. Varför är dessa rundade och ser svällda ut?

Huset ligger i kuperad terräng. Flera hus som ligger i en backe i en linje.

Blev bara så intresserad om ni andra har sett nåt liknande.
 
FUKT,fukt, fukt ???

Kolla noga om det finns ngt. som kan läcka/ har läckt tidigare, under de aktuella plankorna, v-buren golvvärme, radiatorrör eller liknande.
Om det beror på det så är det ju inte fråga om nåt stort läckage utan isf. hellre ett litet, förrädiskt droppande som kan ha pågått under ganska lång tid.
Beroende på hur v-rummet ligger i förhållande till andra "vattenrika" rum som kök el. tvättstuga så kan det t.o.m komma därifrån, kan tex. komma från avfrostningen från gammal kyl om lutningen på golven är sådana att ett långsamt, litet men långvarigt dropp leder till aktuell punkt, förr hade man ju dessutom inte dessa "skvallerskålar" i plast under vitvaror.

Denna skada på golvet är ju inget stort problem under förutsättning att man vet varifrån det kom/kommer och att det nu är/går att få torrt under ;)

//Christina.
 
Tack för svaret Christina.

Det hände en ganska otrolig grej när vi tittade på huset.
Det började ösregna och allt vatten från taket rann inte genom stubrännor utan förbi så att säga. Allt samlade i små pölar i gräsmattan bara 0,5 m ifrån huset. Det forsade vatten genom plasttaket mellan verandas tak och husväggen ner på verandans golv.

Jag misstänker att betongen ligger i kontant vatten.


 
Allt detta är ju ett klart observandum, om det är så att betongsulan "står" i vatten så bör det ju märkas på fler ställen inomhus, golv och väggarnas nederkanter tex. bakom golvlister som fukt eller fuktmärken på tapeter mm.
Men stuprörsavloppen verkar ju inte vara efterhållna på en tid iaf. kanske underhållet generellt ligger på samma nivå :-/

//Christina.
 
Jag frågade säljaren vad han lada under dom andra laminatgolv och han sa att han la fuktspärr på cellplasten, foam och laminat.

Cellplast är inte kapilärbrytande och släpper inte igenom nån fukt, varför lägger man fuktpärr på det?

Det låg alltså inte nån spånskive golv över cellplasten.
Att lägga fuktspärr på betonggolv är jag med på, men ovanpå cellplasten?
 
"Cellplast - Ett unikt material

Cellplast består av 98% luft innesluten i små celler av polystyren. Det är just den inkapslade luften som ger cell-plasten dess unika egenskaper och flexibilitet. Förutom att produkter av cellplast isolerar mot kyla, värme och fukt skyddar materialet mot stötar, slag, tryck och vibrationer. Tack vare att cellplast i så hög grad består av stillastående luft är dess värme-isolerande egenskaper enastående goda."

Citerat från:
http://www.sundolitt.se/cellplast/cellplast1.htm
 
harrys skrev:
Jodå, cellplast släpper igenom fukt, så fuktspärr lär man nog ha om man ska ha tätt. Cellplast fungerar i stort sett som vilken isolering som helst, suger till och med upp vatten.
Har du tänkt på hur många flytbryggor längst våra kuster som skulle sjunka om ditt påstående att cellplast till och med suger upp vatten var sant?

Det stor skillnad på cellplast och skumplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.