Du lär inte kunna köpa tomten av kommunen eller fuska till dig äganderätten av byggnanden. Försök få den jobbige grannen vräkt pga misskötsel av tomt eller nåt....
 
harry73
Vänta till nån sätter eld på huset eller grannen dör.
 
  • Gilla
Måålis
  • Laddar…
Chiper13 Chiper13 skrev:
Kommunen har försökt köpa ut han som äger huset för att dom ska kunna riva det, men eftersom att han vägrar får som inte.

Det finns dock inget tydligt bevis på att han äger fastigheten och jag tror därför han bara hävdar det.

Som sagt han utnyttjar alla.

Skulle inte jag kunna hävda att min pappa köpte det eller något? Dom kan väll egentligen inte motbevisa der heller.
Det är lättare att hävda att man äger ett hus om man bor i det eller i detta fall brukar på något vis. Dock så har jag svårt att se att kommunen skulle ha större problem att göra sig av med en invid som inte kan påvisa att han faktiskt äger en fastighet.

Dock tar sådana processer tid och kommunen kanske inte anser att detta ärendet är prioritet just nu
 
harry73 harry73 skrev:
Vänta till nån sätter eld på huset eller grannen dör.
Eller sätt eld på huset själv. (Sagt med en måttlig mängd ironi)

Om grannen är en äldre granne så är det faktiskt relevant att vänta ut och när arvsskifte är relevant lär kommunen ifrågasätta detta direkt.
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Det är lättare att hävda att man äger ett hus om man bor i det eller i detta fall brukar på något vis. Dock så har jag svårt att se att kommunen skulle ha större problem att göra sig av med en invid som inte kan påvisa att han faktiskt äger en fastighet.

Dock tar sådana processer tid och kommunen kanske inte anser att detta ärendet är prioritet just nu
harry73 harry73 skrev:
Vänta till nån sätter eld på huset eller grannen dör.
Tack för ditt svar, jag tror nog det är så att kommunen inte vill prioritera det så mycket.

Pratade med en trött gubbe hos kommunen för flera år sen, som tyckte att det inte var något man behövde bry sig om.

Men om jag inte kan äga huset, kan jag få skadestånd för det? (jag har mitt hus bredvid)

Tror inte det är långt kvar på hans liv, men dö verkar han aldrig göra.
 
  • Haha
uuu och 1 till
  • Laddar…
Skadestånd för vad?
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skadestånd för vad?
Vet inte var bara en tanke.
Tomtens misär borde kunna gör så att mitt hus värderas lägre och dessutom är det väldigt otrevligt att bo nära det.

Eller kanske grannen eller kommunen kan få betala någon straffavgift (alltså inte till mig) för miljöförstöring/nedskräpning i naturen? (Hjälp gärna med rätt begrepp)
 
Chiper13 Chiper13 skrev:
Vet inte var bara en tanke.
Tomtens misär borde kunna gör så att mitt hus värderas lägre och dessutom är det väldigt otrevligt att bo nära det.

Eller kanske grannen eller kommunen kan få betala någon straffavgift (alltså inte till mig) för miljöförstöring/nedskräpning i naturen? (Hjälp gärna med rätt begrepp)
Tror tyvärr skadestånd är långsökt men det en tanke som slog mig är att flesta kommunerna har regler kring antal fordon på en fastighet. Min kommun tar två eller tre bruksfordon, ett veteranfordon och ett hobbyfordon tror jag det är.

Sedan finns det även lagar kring att en tomt ska vara vårdad och städad. Prova att prata med en jurist om ingen här har mer info kring hur en anmälan för det. Kanske är värt några tusen för att få grannen att städa upp
 
Anmäl grannen för ovårdad tomt eller liknande, be dina närmaste grannar göra samma sak, ligg på kommunen, va en finne i r-ven på dom så kanske det händer något ;=)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag tror du bara kan kolla den/de fastigheter du själv äger på lantmäteriets sida, när du loggar in med BankID.
Nä det här ska vara ganska nytt. Satt häromdagen och kollade på alla närliggande tomter hos mig. Dök upp mycket kul där. Ett övergivet uthus som står för sig själv ägs av nån gubbe långt härifrån. Ett par andra obebyggda tomter ägs av SCA av nån anledning.
 
man kan ju anmäla vederbörande för en massa saker men personen bryr sig säkert inte om det heller...........Så länge han inte äger det så lär han ju inte kunna bli ansvarig för nå skrot heller. Då kommer han bara säga att det inte är hans.
 
Vad bra, då kan kommunen flytta på bråtet ;)
 
S Stefan1972 skrev:
Nä det här ska vara ganska nytt. Satt häromdagen och kollade på alla närliggande tomter hos mig. Dök upp mycket kul där. Ett övergivet uthus som står för sig själv ägs av nån gubbe långt härifrån. Ett par andra obebyggda tomter ägs av SCA av nån anledning.
Intressant var hittar man det på deras sida?
 
S
Chiper13 Chiper13 skrev:
Hej, banverket har velat köpa ut den som står på fastigheten och därför tänker jag att det kan bli lite av en affär samtidigt
Och då tror du att du bara kan "ansöka" om att få byggnaden, för att sedan sälja till "banverket", som nu heter Trafikverket i dagens samhälle. Haha, hur fan tänker du? :crysmile:
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.