Hej!

Är osäker på om min fråga rätt nu, men ber om ursäkt på för hand om det är fel och också om jag använder felaktiga begrepp.

Bor nära ett väldigt risigt hus som jag vill ska rivas av antingen banverket eller kommunen, men eftersom dom inte kan bevisa vem som står som äger på huset får dom inte riva det och enligt lantmäteriets hemsida är det inte heller någon som äger tomten huset står på.

Och då till min fråga, skulle inte jag kunna ansöka om lagfart över fastigheten och tomten, och på så vis ge dom tillåtelse för rivandet?

Eller hur gör man om ingen varken äger tomt eller fastighet? Någon måste väll äga den.

Tack på förhand:)
 
  • Gilla
t230victor
  • Laddar…
Chiper13 Chiper13 skrev:
Hej!

Är osäker på om min fråga rätt nu, men ber om ursäkt på för hand om det är fel och också om jag använder felaktiga begrepp.

Bor nära ett väldigt risigt hus som jag vill ska rivas av antingen banverket eller kommunen, men eftersom dom inte kan bevisa vem som står som äger på huset får dom inte riva det och enligt lantmäteriets hemsida är det inte heller någon som äger tomten huset står på.

Min granne som är är lite galen menar att han köpt huset för jätte länge sen, dock finns det inget riktigt bevis på det.

Och då till min fråga, skulle inte jag kunna ansöka om lagfart över fastigheten och tomten, och på så vis ge dom tillåtelse för rivandet?

Eller hur gör man om ingen varken äger tomt eller fastighet? Någon måste väll äga den.



Tack på förhand:)
 
Fast om du blir ägare så kommer du nog åka på kostnaden för rivningen också gissar jag.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Nog ägs det av nån...

Villken typ av fastighet är det?

/ATW
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
J JLov skrev:
Fast om du blir ägare så kommer du nog åka på kostnaden för rivningen också gissar jag.
Hej, banverket har velat köpa ut den som står på fastigheten och därför tänker jag att det kan bli lite av en affär samtidigt
 
Om detta hade varit enkelt att lösa hade kommunen redan gjort det. Och fanns det en peng att tjäna hade redan någon i kommunen gjort det
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
huset som sådant är ju en sak men tomten ägs antagligen av nån och troligen nåt snårigt dödsbo som ingen orkat rodda i och så går åren och fler dör och det kan vara väldigt svårt att få ett "köp" till stånd. Vet faktiskt inte hur det fungerar såna ggr men tvångsförsäljningar finns ju så hur går de till tro?
 
A ArneTW skrev:
Nog ägs det av nån...

Villken typ av fastighet är det?

/ATW
Det är ett lagomt stort hus som grannen använt för att hyra ut till människor som har det dåligt ställt med skyhöga hyror och därmed utnyttjat dom som bor där.

Det har även bott en hallick där för 10 år sen som sedan polisen fick storma efter anmälningar.

Grannen är total vidrig och vill utnyttja alla och just nu står bara huset där (gjort det i 2 år). Det enda tomten används till just nu är till att förvara hans skrotbilar (är runt 11 st på den lilla marken just nu)
 
Verkar som att grannen tycker sig äga det?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Varför inte kolla med lantmäteriet vem som äger ? Går att göra online numera med bankid. Man får först kolla tomtkarta så man får fastighetsbeteckning.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Varför inte kolla med lantmäteriet vem som äger ? Går att göra online numera med bankid. Man får först kolla tomtkarta så man får fastighetsbeteckning.

Jag tror du bara kan kolla den/de fastigheter du själv äger på lantmäteriets sida, när du loggar in med BankID.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Verkar som att grannen tycker sig äga det?
Ja exakt, grannen menar att han bara köpte huset för jätte jätte många år sen och att därför får inte kommunen riva det, eftersom dom inte kan bevisa att han inte äger den.

Huset står därför på ofrigrund.
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
Varför inte kolla med lantmäteriet vem som äger ? Går att göra online numera med bankid. Man får först kolla tomtkarta så man får fastighetsbeteckning.
Har kollat på lantmäteriets hemsida och där står det:
Lagfart

Organisation

* kommun
Tomträttsinnehav
Fastigheten har inga tomträttsinnehavare.
Tidpunkt för beslut: 2020-04-10 10:37

* Kommunen det gäller.

Eftersom han hävdar ägande rätt till fastighet borde väll jag kunna göra samma sak?

Alla i bostadsområdet skulle nog bli glad om det huset togs bort, då det bara ser skabbigt ut och att massa olagligheter sker där.
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Om detta hade varit enkelt att lösa hade kommunen redan gjort det. Och fanns det en peng att tjäna hade redan någon i kommunen gjort det
Kommunen har försökt köpa ut han som äger huset för att dom ska kunna riva det, men eftersom att han vägrar får som inte.

Det finns dock inget tydligt bevis på att han äger fastigheten och jag tror därför han bara hävdar det.

Som sagt han utnyttjar alla.

Skulle inte jag kunna hävda att min pappa köpte det eller något? Dom kan väll egentligen inte motbevisa der heller.
 
S Stefan1972 skrev:
huset som sådant är ju en sak men tomten ägs antagligen av nån och troligen nåt snårigt dödsbo som ingen orkat rodda i och så går åren och fler dör och det kan vara väldigt svårt att få ett "köp" till stånd. Vet faktiskt inte hur det fungerar såna ggr men tvångsförsäljningar finns ju så hur går de till tro?
Tack för dit svar! jag skulle nog tror som dig att det är något gammalt dödsbo som grannen utnyttjar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.