engs
Har planerat växthus, 15m3 för att gå under friggebodsregler och slippa bygglov, bestämde oss, beställt växthus som är anpassat för en lägre mur, 20cm.

Slängde iväg en förfrågan till ledningskollen mest för att jag var nyfiken på ungefär var vi har infrastrukturen, egentligen orelaterat till växthuset. Inkommande el visade sig ligga precis under där vi planerat växthuset....
Finns inget om hur VA ligger på tomten men ser i papperen att serviceledningen för dricksvatten i gatan ligger precis bredvid elskåpet så misstänker man grävt ner det i samma dike.

Det är lite märkligt draget, därför var jag inte det minsta orolig när vi planerade var vi ville ha växthuset.
Så nu är frågan om vi tvingas flytta den planerade platsen runt 3,5m eller ej, skulle inte bli lika bra som planerat.

Växthuset är i kanalplast, ej glas, vilket torde betyda mindre noga grävning till frostfritt etc. Men då det ska vara en lägre mur krävs det nog ändå att man gjuter en sockel under mark för muren. (Vet ej djupet elen ligger på tyvärr).
Ytterligare en detalj är att tidigare ägare redan byggt över denna ledning, med en utbyggnad på huset, så den dagen el eller vatten behöver bytas får man nog dra på nytt ställe i vilket fall? (Att vi får ta den smällen själva tar jag för givet).

Den röda rektangeln är tänkt placering av växthuset, uppe till vänster utbyggnaden som redan ligger över ledningen. Blå linje är inkommande el.

Tomtkarta med markerad tänkt placering för växthus och blå linje för inkommande el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är, får man ens bygga ovanför sådan, utan bygglov. Om man får, skulle ni tagit risken, dvs merkostnad vid ev. framtida service / byte av el eller vatten.
Finns det någon annan risk jag inte tänkt på?
 
Redigerat:
Om ni verkligen vill ha växthuset just där så kör på. Vid en eventuell framtida åtgärd på era ledningar får det oavsett grävas upp och då får sträckningen göras om.

Om man får eller inte vet jag ej men om ni tycker det är värt det så är det bara att spela dum om det problemet dyker upp. Det är inte ofta man får problem med servisledningarna.
 
Och det är INTE troligt att man lagt el och vatten i samma dike. Man drar normalt el i ett eget lite grundare "dike".
 
engs
Jo att vattnet ligger djupare, frostfritt, förstår jag. Tänkte att de då i sådana fall lagt ner vatten, fyllt upp och sen el lite högre. Men bara ren spekulation efter var jag ser serviceledning i gatan samt vet var inkommande vatten finns i huset. (Nära huvudsäkringarna, bara på andra sidan väggen fast i källaren).

Ursprungliga byggnaden är från 30-talet om det gör nån skillnad.
 
Redigerat:
Man vill inte ha el och vatten i samma dike, dels för att om man lägger elkabeln "högre" upp i diket kan den skadas (sträckas) när återfyllningen i diket sätter sig samt OM det blir fel på det ena så riskeras även det andra att skadas när man gräver för att laga det första. Inte minst gäller det vid lite äldre anläggningar där man aldrig drog skyddsrör för vanliga "villa installationer".
 
engs
Ok, bra att veta!

Apropå det, tänker dra in el och vatten till växthuset. Kan jag göra det i samma ”dike”?

edit: det vattnet är tänkt att blåsas rent eller dräneras, ej ligga frostfritt.
 
Jag hade beställt utstakning av kabeln, kostar inget och du får feta exakt hur den går och hur djupt. Beroende på hur gammal kabeln är så kan det skilja en hel del på vad kartan säger och hur det ser ut i verkligheten. Hoss oss skiljde det ca fem meter mellan faktisk placering och där den låg (istället för att gå i en skarp böj likt din så grenade den kraftigt).
 
engs engs skrev:
Ok, bra att veta!

Apropå det, tänker dra in el och vatten till växthuset. Kan jag göra det i samma ”dike”?

edit: det vattnet är tänkt att blåsas rent eller dräneras, ej ligga frostfritt.
Jag hade lagt det i samma dike. Lägg vattenslangen och elen i gula 50mm markrör så kan du med en del våld kunna byta ut vattenten röret när det har frusit sönder. Ingen expert men så hade jag gjort. Kasta ner ett extra markrör när du ändå är i farten, kan vara bra att ha
 
engs
J JSten skrev:
Jag hade beställt utstakning av kabeln, kostar inget och du får feta exakt hur den går och hur djupt. Beroende på hur gammal kabeln är så kan det skilja en hel del på vad kartan säger och hur det ser ut i verkligheten. Hoss oss skiljde det ca fem meter mellan faktisk placering och där den låg (istället för att gå i en skarp böj likt din så grenade den kraftigt).
Utmätt är den så placeringen ska stämma väl, sannolikt efter föregående ägares utbyggnad så har man mätt upp den och uppdaterat kartan. Är läget osäkert är de markerade med ljusblå färg (ser den är ljusblå hos grannarna på kartan). Djupet ser jag tyvärr inte.
 
engs
Krafsade försiktigt i jorden med en träpinne när jag närmade mig platsen och hittar dessa (den smala måste vara tele, fick besked idag att de går på runt samma ställe) på precis det djup jag hade planerat stanna på.... vågar man lägga lite sand som skydd. Markduk och makadam ovan detta innan gjutning? Vibrator hade jag tänkt försöka undvika ändå.
Kablar och rör upptäckta i jord vid planerat djup för gjutning, skyddande sand övervägs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det vågar man absolut.
Jag kör grävmaskin och många äldre ledningar vi gräver fram har ingen skyddsgrus runt sig utan man har fyllt med det man grävde upp såsom storsten och annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.