connywesth connywesth skrev:
Nu råkar det vara så enligt evidensbaserad forskning.
Trollar du eller tror du på allvar att man kan applicera detta på alla arbetsuppgifter?
 
Staffans2000
connywesth connywesth skrev:
Nu råkar det vara så enligt evidensbaserad forskning.
Det här var ett av de roligare svar jag läst på länge. "Evidensbaserad forskning". Under vilka förhållanden?
Dra den om älgen!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Lunch är en "rast" som varken arbetsgivaren eller kunden betalar för. Men pauser har alla arbetstagare rätt till och pauser är betald arbetstid. typiska pauser är fika/frukost på morgon och eftermiddagsfika. Sen ser jag inga problem med att hantverkare får ta fler kortare fikapauser, man kan som uppdragsgivare inte agera som en "buffel", var lite mänsklig, när hantverkare kommer och hjälper en med det man vill ha gjort.

Själv skulle jag inte ha några problem med att bjuda dem på både frukost lunch och fika, jag menar hur ofta har man hantverkare hemma som hjälper en få ordning på huset? Var lite generös för helskotta!
connywesth connywesth skrev:
Detta är normal arbetstid för hantverkaren, Det är väl bättre att bjuda hantverkaren på frukost kaffe för att visa uppskattning. Så slipper hantverkaren åka iväg några mil för att fika eller käka lunch, då blir det ju bara död restid, som inte gagnar någon. Alla får fika/frukost på arbetstid, det är så vi gör i Sverige, på alla arbetsplatser. Det är helt normalt.

När du är uppdragsgivare så får du betala för hantverkarnas arbetstid, enligt det som är gängse arbetstid i Sverige, det gäller alla.
Man debiterar normalt inte mindre än en kvantum på 1 timme, dvs du ser kanske aldrig en faktura på 0,17 timmar för en uppgift. Det är enligt de flesta kollektivavtal timmar man debiterar för.

När man kör buss så är det däremot oftast timmarna delas in i minuter även vid löneberäkning, men det är extremt dyrbar administration för arbetsgivaren och pressande för de anställda.
Nu begår du ett misstag, men du är inte ensam om det.

Det du gör är att du blandar ihop förhållandet mellan arbetsgivare - anställd med förhållandet mellan säljare - kund.

Arbetstagaren har säkert rätt till pauser i sin anställning, men kunden har ingen skyldighet att betala för tid som inte innehåller något arbete för kundens räkning. Firman i fråga kan debitera för hela timmar, men det är nödvändigtvis så att kunden måste betala för hela timmar. Jämför om du köper 400 gram köttfärs, men butiken avrundar uppåt till 1 kg. Det finns definitivt inget kollektivavtal mellan kunder och tjänsteföretag som reglerar detta.

Sedan kan man väl tycka att kunden ska vara "bussig" mot hantverkaren för att denne hjälper kunden med huset, så har väl hantverkaren lika stor anledning att vara "bussig" mot kunden som hjälper hantverkaren med pengar.
 
  • Gilla
  • Älska
Benzon och 8 till
  • Laddar…
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Fast Jula har också exxact men till en bråkdel av priset mot t.ex. Ahlsell.
Ja det är det ni privatpersoner tror, ett standard uttag schneider exxact primo kostar 129 kr på jula. Vi betalade 70-80 kr på ahlsell för uttaget. Sitter du och jämför ahlsells priser utan rabatter? (vilket alla har)
 
connywesth connywesth skrev:
Jag har jobbat med parprogrammering och man har ju då en vid "rodret" dvs tangentbordet som kallas "Driver" och en som sitter bredvid och sköter mer av "tänkandet" och "granskandet" och denne kallas för "Navigator".

Det finns undersökningar som visar att teamet som gör arbetar med parprogrammering blir lika effektiva som om det var 3 personer som jobbade individuellt. D.v.s. 2 jobbar lika effektivt som 3 när det gäller parprogrammering. Men det är inte alla chefer som förstår det, för de är okunniga, de räknar bara antalet huvuden som sitter vid tangentbordet. Inte vad man faktiskt åstadkommer.

Precis som de okunniga i denna tråd argumenterar, att varför behövs det 2 hantverkare, på jobbet. Jo det är helt enkelt för att det blir mer gjort, snabbare, och hantverkarna tycker det är roligare att jobba så, de mår bättre.
Jag råkar ha 30 år erfarenhet av programmering och design av programvaror. Naturligtvis har jag kört och även lett bolag och team med parprogrammering. Det är rimligt vid vissa tillfällen och med vissa team. Har man seniora hårda utvecklare som jobbat minst 10-20 år är det dock oftast inte rimligt eller på något sätt produktivt. Men för gemene utvecklare och som en generell metod är det bra för att få ut högkvalitativa produkter.
Nu handlar dock inte römakeri i detta fall om att föra samman två ingenjörer med löjligt lång utbildning för att lösa ett problem som ingen löst förut. Jag förutsätter att flytta en vvb, dra om lite rör och installera en standard llvp är en rätt standard procedur.
 
B Byggapålite skrev:
Ja det är det ni privatpersoner tror, ett standard uttag schneider exxact primo kostar 129 kr på jula. Vi betalade 70-80 kr på ahlsell för uttaget. Sitter du och jämför ahlsells priser utan rabatter? (vilket alla har)
Nu syftade jag på de priser som hantverkare debiterar kunderna.
 
  • Gilla
Benzon och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
B Byggapålite skrev:
Ja det är det ni privatpersoner tror, ett standard uttag schneider exxact primo kostar 129 kr på jula. Vi betalade 70-80 kr på ahlsell för uttaget. Sitter du och jämför ahlsells priser utan rabatter? (vilket alla har)
Ditt resonemang är helt obegripligt! Det är helt enkelt omöjligt att förstå vad du vill framföra!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ditt resonemang är helt obegripligt! Det är helt enkelt omöjligt att förstå vad du vill framföra!
Vad jag vill framföra är att, jula inte kostar en bråkdel av ahlsells priser utan är snarare dyrare. var det så svårt att läsa sig till? kom igen
 
B Byggapålite skrev:
Vad jag vill framföra är att, jula inte kostar en bråkdel av ahlsells priser utan är snarare dyrare. var det så svårt att läsa sig till? kom igen
Så är det ju inte.
Vi har ungefär ett snitt på 85% rabatt på hela Ahlsells utbud, men flera av Julas produkter är billigare än samma produkt på Ahlsell.
Men även om Ahlsell hade varit billigare så får ju inte privatkunderna i närheten av priserna som företaget betalar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Så är det ju inte.
Vi har ungefär ett snitt på 85% rabatt på hela Ahlsells utbud, men flera av Julas produkter är billigare än samma produkt på Ahlsell.
Men även om Ahlsell hade varit billigare så får ju inte privatkunderna i närheten av priserna som företaget betalar.
Så är det säkert, men elmaterial är inte en av dem, Jag köper ut till polare ibland på ahlsell, dem blir lika förvånad varje gång att skiten var dyrare på jula.
 
B Byggapålite skrev:
Så är det säkert, men elmaterial är inte en av dem, Jag köper ut till polare ibland på ahlsell, dem blir lika förvånad varje gång att skiten var dyrare på jula.
Ge gärna några exempel.
Och fortfarande så är det egentligen inte relevant. Ingen köper och säljer vidare utan något påslag, minimum i praktiken är ju 15%. Får företagen möjlighet läggs ju ofta på ytterligare, typ upp till listpris.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
A
Ge fan i och anlita oss då om vi är överdebiterande svullon som bara äter mackor på privat kunders bekostnad.

Gör jobbet själv istället och köp dina prylar på nätet som är så himmelskt billigt.

Tar inte åt mig ett dugg, de är bara så skönt och slippa alla dessa privatkunder som ska ha allt gratis "kan du bara" "kollar du på de" " de får snabbt" "de är inget stort"

Som sagt alla här borde ju utföra sina egna jobb och sluta anlita oss. Ni är ju världsmästare
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Henrik Nordlander skrev:
Ge fan i och anlita oss då om vi är överdebiterande svullon som bara äter mackor på privat kunders bekostnad.

Gör jobbet själv istället och köp dina prylar på nätet som är så himmelskt billigt.

Tar inte åt mig ett dugg, de är bara så skönt och slippa alla dessa privatkunder som ska ha allt gratis "kan du bara" "kollar du på de" " de får snabbt" "de är inget stort"

Som sagt alla här borde ju utföra sina egna jobb och sluta anlita oss. Ni är ju världsmästare
"Som sagt"
Den söndercurlade generationen har vädrat strupen!
 
  • Gilla
VärhultsVargen och 6 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Ge gärna några exempel.
Och fortfarande så är det egentligen inte relevant. Ingen köper och säljer vidare utan något påslag, minimum i praktiken är ju 15%. Får företagen möjlighet läggs ju ofta på ytterligare, typ upp till listpris.
Ja, jag gjorde ju precis ett exempel, vi köper exxact uttag för 80 kr och lägger på 30%= 104 kr, och kunden betalar 129 kr på jula. Om kunden ens köper rätt,
 
  • Gilla
Kjol och 3 till
  • Laddar…
Det fina när kunden själv ska köpa uttag på Jula till sitt hus och köper jordade där det ska vara ojordat och räknar sedan med att man har 10 uttag ligger och skräpar i bilen.
 
  • Gilla
devavi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.