Vi ska påbörja grundarbetet för växthuset nu i påskhelgen och har försökt läsa in mig på hur detta ska göras på bästa sätt. Växthuset kommer ligga i en sluttning och ha ca 80 cm mur på minst ena kortsidan, eventuellt på fler sidor.

Har väl det mesta klart för mig men ska man ha makadam under den gjutna sockeln eller bärlager? Verkar göras på båda sätt.

Om det spelar någon roll så misstänker jag att det kommer trycka på en del vatten uppifrån så jag kommer lägga ner dränering också för säkerhets skull. Omgivande mark är lerig med dålig genomsläpplighet av vatten.
 
Makadam dränerar väldigt mycket bättre än bärlager så jag skulle kört på det av den anledningen
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, jag har funderat i de banorna också. Makadam vore det bästa även eftersom jag bara har 0-18 framburet som är tänkt till lite annat så tror inte det räcker att använda som bärlager också, och egentligen hade ju 0-32 varit bättre fraktion isåfall.
 
Makadam typ 8-11 eller liknande är lätt att jobba med och bra dränerande. Kör på det är mitt tips. Lägger du inte på mer än 10cm behöver du inte padda det. Det måste du däremot med bärlager.

Lycka till med projektet!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag säger 16-32, det ligger still bättre och går att skotta och kratta hyffsat, sen lite 2-8 att jämna ut med på toppen
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Eftersom vi redan har 8-11 makadam framme så får det bli det isåfall :).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror det kvittar. För gjöt man på stora stenar som las direkt i leran och det fungera också fint.

Viktigare är att lägga grunden frostfritt så att den inte rör på sig om det fryser på. Och det kan väl inte vara många cm på lera i Västra Götaland? Det andra är väl att få bort eventuellt högt grundvatten med dränering så att grunden inte plötsligt står i en sjö där i november.
 
  • Gilla
howler
  • Laddar…
Haha,nej i år var det nog inte mer än 1 cm tjäle som mest men gräver nog ner minst 50 cm i allafall och dränerar ordentligt som sagt.
 
Hur stort växthus
 
mexitegel mexitegel skrev:
Haha,nej i år var det nog inte mer än 1 cm tjäle som mest men gräver nog ner minst 50 cm i allafall och dränerar ordentligt som sagt.
Oj, jag som tänkte gräva mig ungefär 800-1000 mm här nere i Skåne för att nå frostfritt i leran till fundamentet till vårt framtida växthus.
 
A Alexn72 skrev:
Hur stort växthus
12 kvm
 
-RB- -RB- skrev:
Oj, jag som tänkte gräva mig ungefär 800-1000 mm här nere i Skåne för att nå frostfritt i leran till fundamentet till vårt framtida växthus.
Ok, frostfritt här anges till 70cm om jag inte minns helt fel men vintrarna blir mildare och mildare samt att det nog i praktiken blir grävt lite mer än 50cm då vi redan schaktat av lite, missade det när jag skrev innan :).
 
Lägg lite randisolering om man är orolig för tjäle.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kollade lite noggrannare och nog visst är det 1,2 meter frostfritt djup. Hade i minnet förväxlat det med grundläggningsdjupet.

Men inte 17 ska man behöva gräva 1,2 meter för ett växthus? Willab garden själva skriver 80 cm.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har 30cm mur under mark på mitt 10kvm i Skåne. Med total mur på 60cm
Under det ca 5cm sand. Ett lager armeringsjärn. Har stått en vinter nu och inte minsta tillstymmelse till sättningar.

Min fars växthus har stått o 25 år med enbart 20cm ner i marken utan armering och oputsat. Men det har fogarna börjat vittra lite på.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.