Har beställt vit grundmålad panel, hur många strykningar brukar man köra med den färg man sedan ska ha?
 
Y
Beror på vilken färg du målar med.
Tror alla är tänkta att man ska måla två gånger, men det skiljer endel utifrån vilka baser dom blandas på. Jag kollade snabbt nu på en Jotun infinity och tyckte den nämnde 3 strykningar, vet du vilket fabrikat du tänkt dig så hittar du nog svaret på deras webbsidor.

Sedan är det inte säkert att din grundmålade panel är tillräckligt grundmålad så vill du vara seriös så får du vara beredd på komplettera grunden också.
Vissa fasadfärgkulörer "kräver" en grundfärg som inte är vit, jag var tvungen att använda en ljusrosa grundfärg till ena fasadfärgen (Flüggers).

I skrivande stund skulle jag säga att Jotuns demidekk är tjock och vältäckande färg som nästan täcker helt redan på första strykningen, och där deras system inte kräver grundfärger i andra kulörer - dock väldigt glansig och tycker den är jobbig/svår att pensla så det inte blir för tjockt (ett misstag jag gjorde första gången jag målade huset, förstör intrycket när fibrerna slätas bort). Vissa av Beckers/Flüggers baser är lättflytande och mer lättarbetade, fast sämre täckning per strykning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.