connywesth connywesth skrev:
Enklare förfriskningar som kaffe/te och en fralla/kaka är inte skattepliktiga löneförmåner....

Så det är fullt legitimt att bjuda kunderna på det. Köper man många frallor samtidigt så kan man få riktigt bra rabatter, det går ju även att köpa halvfabrikat som Cirkle K gör och grädda dem själv i egen ugn, då kostar det snorbilligt....

Dvs det blir ingen skattepliktig förmån.
Såvida det inte är återkommande. Då är det en förmån. Det finns ingen gratis lunch, bokstavligen. Annars skulle ju alla hävda att det varje dag någon enstaka gång bjuds på frukost.

Som jag förstår det lägger grossister ut en "buffé" där hantverkare inom ett företag (för hela företaget får inte denna förmån) kan ta del av den? D.v.s. grossisten ger en gåva eller löfte om gåva (kom och käka här) riktat till en person i syfte att påverka personen att handla där. Både grossist och hantverkare är ute på grumliga vatten tycker jag.

Att det sedan bekostas av konsumenten, den som faktiskt i slutändan betalar för kalaset, tyder ju bara på en rutten attityd. Inte undra på att hemmafixarmarknaden växer så det knakar.
 
  • Gilla
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
utan att veta, men två personer HELA tiden - det borde man kunna ifrågasätta.... känns som att två personer kanske gav lite snabbare avslut. Men man fick betala dubbelt pga det.
Det tragiska är att 99% av gångerna man är 2 så går det inte dubelt så fort
Men det brukar sjunka med minst 50% ialfal Förutom dom små moment man måste vara 2 ...
 
Berna2 Berna2 skrev:
Det tragiska är att 99% av gångerna man är 2 så går det inte dubelt så fort
Men det brukar sjunka med minst 50% ialfal Förutom dom små moment man måste vara 2 ...
Det lustiga är dock att man inom programmeringsvärlden anses att en av de mest effektiva sätten att programmera är att sitta i par vid en dator. En sitter alltså som synes alltså sysslolös.... men han ska förstås vara mycket delaktig i arbetet. Säga fel, påpeka lösningar osv.

I långa loppet blir det färre fel, färre ändringar, bättre lösningar och man slipper antagligen mycket dödtid när man annars funderar/designar en lösning på ett specifikt problem (man kommer på det snabbare).

Har inte testat, men kan förstå att det kan funka i vissa lägen. Men ofta är det ganska rakt-på-programmering....


Dock - i detta fall, ser inte att det här förekommer så svåra saker att två personer behöver stå och klia sig på pannan och funderar över olika alternativ.
 
  • Gilla
Berna2
  • Laddar…
Blir det inte inproduktivt om en sitter och säger fel?
 
  • Gilla
  • Haha
martin43 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Blir det inte inproduktivt om en sitter och säger fel?
Antar riktat till mig.

Det är inte att en skriver det den andra säger, snarare tvärtom att den som sitter bredvid granskar det som skrivs.

Och om en saknar kunskap om uppgiften, har fel, så ökar ju detta möjligheten att denna bristfällande kunskap upptäcks tidigt. Säg att den personen skulle suttit själv - då hade felet smugit sig in i utvecklingen och hittats långt senare.

Men tveksamt här, att det fanns någon anledning till att ha en "kompis" som hjälper till, och ser över vad som görs. Ineffektivt, och dyrt till synes här-
 
L larka742 skrev:
Antar riktat till mig.

Det är inte att en skriver det den andra säger, snarare tvärtom att den som sitter bredvid granskar det som skrivs.

Och om en saknar kunskap om uppgiften, har fel, så ökar ju detta möjligheten att denna bristfällande kunskap upptäcks tidigt. Säg att den personen skulle suttit själv - då hade felet smugit sig in i utvecklingen och hittats långt senare.

Men tveksamt här, att det fanns någon anledning till att ha en "kompis" som hjälper till, och ser över vad som görs. Ineffektivt, och dyrt till synes här-
Jag har jobbat med parprogrammering och man har ju då en vid "rodret" dvs tangentbordet som kallas "Driver" och en som sitter bredvid och sköter mer av "tänkandet" och "granskandet" och denne kallas för "Navigator".

Det finns undersökningar som visar att teamet som gör arbetar med parprogrammering blir lika effektiva som om det var 3 personer som jobbade individuellt. D.v.s. 2 jobbar lika effektivt som 3 när det gäller parprogrammering. Men det är inte alla chefer som förstår det, för de är okunniga, de räknar bara antalet huvuden som sitter vid tangentbordet. Inte vad man faktiskt åstadkommer.

Precis som de okunniga i denna tråd argumenterar, att varför behövs det 2 hantverkare, på jobbet. Jo det är helt enkelt för att det blir mer gjort, snabbare, och hantverkarna tycker det är roligare att jobba så, de mår bättre.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Staffans2000
connywesth connywesth skrev:
Precis som de okunniga i denna tråd argumenterar, att varför behövs det 2 hantverkare, på jobbet. Jo det är helt enkelt för att det blir mer gjort, snabbare.
På inget sätt behöver det vara så. Istället kan firman skicka dit två, för att de råkar ha en över.

Staffan. Den okunnige.
 
  • Gilla
Benzon och 3 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Jag har jobbat med parprogrammering och man har ju då en vid "rodret" dvs tangentbordet som kallas "Driver" och en som sitter bredvid och sköter mer av "tänkandet" och "granskandet" och denne kallas för "Navigator".

Det finns undersökningar som visar att teamet som gör arbetar med parprogrammering blir lika effektiva som om det var 3 personer som jobbade individuellt. D.v.s. 2 jobbar lika effektivt som 3 när det gäller parprogrammering. Men det är inte alla chefer som förstår det, för de är okunniga, de räknar bara antalet huvuden som sitter vid tangentbordet. Inte vad man faktiskt åstadkommer.

Precis som de okunniga i denna tråd argumenterar, att varför behövs det 2 hantverkare, på jobbet. Jo det är helt enkelt för att det blir mer gjort, snabbare, och hantverkarna tycker det är roligare att jobba så, de mår bättre.
Stämmer, för större avancerade projekt. Men för detta ser jag inte att effektiviteten skulle öka speciellt mycket. Och om det skulle vara så att de inte klarar av detta utan hjälp så är de väl ganska nya på jobbet...
Detta är nåt de borde klara av ganska enkelt på egen hand.
 
Redigerat:
Jag får jobba ensam varje dag och åker runt och löser problem i stadsmiljö utomhus. Hämtar grejer och fikar när det behövs hos grossisten. Äter lunch i bilen och styr mina uppdrag helt själv. Ganska skönt men jä-gt ensamt. Har kollegor men de ser man sällan mer än på morgonen eller kvällen
 
Staffans2000
Som nybakad lärling, jobbade jag aldrig själv. Så även på enmansjobb följde jag med som en släpvagn. Chefen sade -"försök se ut som om du gör något"! Däremot fakturerade han mig, bara de gånger och timmar jag gjorde nytta. Nja. Var det stora företag, var jag alltid till nytta.

Som sagts. Brist på konkurrens skapar bortskämda arbetare. -"passar inte jag? Försök hitta någon annan:crysmile:"!
Kompetens, har inget med saken att göra!
 
  • Gilla
Kjol och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker du skall bestrida fakturan och be dom specificera alla arbetade timmar.
jag vet en golvfirma som tog betalt dörr till dörr, slutade med 1200 kronor i timmen.
Kunden bestred fakturan och fick den reducerad, så kunden blev nöjd och firman fick skämmas.
detta sprids och golvfirmans rykte sjönk avsevärt.
Rätt ska vara Rätt
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Berna2 Berna2 skrev:
Det tragiska är att 99% av gångerna man är 2 så går det inte dubelt så fort
Men det brukar sjunka med minst 50% ialfal Förutom dom små moment man måste vara 2 ...
Många gånger går det betydligt snabbare om man är 4 gubbar, tex altan bygge.
 
  • Gilla
Berna2 och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Stämmer, för större avancerade projekt. Men för detta ser jag inte att effektiviteten skulle öka speciellt mycket. Och om det skulle vara så att de inte klarar av detta utan hjälp så är de väl ganska nya på jobbet...
Detta är nåt de borde klara av ganska enkelt på egen hand.
Om du med "större" projekt menar 2 personer, så visst, men annars behöver det inte vara stora projekt, tvärtom funkar det på de flesta projektstorlekar. Även väldigt små projekt.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
På inget sätt behöver det vara så. Istället kan firman skicka dit två, för att de råkar ha en över.

Staffan. Den okunnige.
Nu råkar det vara så enligt evidensbaserad forskning.
 
P Putte 9497 skrev:
Jag får jobba ensam varje dag och åker runt och löser problem i stadsmiljö utomhus. Hämtar grejer och fikar när det behövs hos grossisten. Äter lunch i bilen och styr mina uppdrag helt själv. Ganska skönt men jä-gt ensamt. Har kollegor men de ser man sällan mer än på morgonen eller kvällen
Du gillar kanske att jobba ensam, enligt vad jag förstår, men många människor mår bättre av att jobba med en kollega, inte alla, men många.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.