Är det trefas så ska nog spänningen vara 400 volt. Små 3 fas kompressorer behöver normalt inte nolla.
Jodå det ska inte vara något problem och det vanliga är att perplex är säkrat 16 A (det är tillåtet att säkra 16 men det kan vara säkrat lägre)

Protte
 
  • Gilla
Waker och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Är det trefas så ska nog spänningen vara 400 volt. Små 3 fas kompressorer behöver normalt inte nolla.
Jodå det ska inte vara något problem och det vanliga är att perplex är säkrat 16 A (det är tillåtet att säkra 16 men det kan vara säkrat lägre)

Protte
Jag vet att trefasmotorer oftast kan byglas om för olika spänningar men det kan också vara en modell med en specialtillverkad motor endast för ändamålet, med 400VAC, de ska väl ha faser och jord. Jag blev så tveksam när jag inte kunde hitta en enda fråga om det på nätet men en vän svarade nyss på FB om att det inte var några problem, bara motorn kunde byglas 230VAC.
 

Bästa svaret

Jag är lite osäker på vad du menar. Uttaget bakom spisen har exakt samma funktion som de vanliga röda CEE kontakterna. De ser bara annorlunda ut.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag är lite osäker på vad du menar. Uttaget bakom spisen har exakt samma funktion som de vanliga röda CEE kontakterna. De ser bara annorlunda ut.
Det var exakt vad jag ville veta, du förstod precis, tack!
 
Det är med andra ord inte 230V trefas.
 
Du menar att man kan mäta 400V mellan två faser men 230V mellan en fas och nollan?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vissa motorer kan man bygla "230VAC" trefas, vad menar man då?
 
Att de går att köra med 230V huvudspänning. Det förekommer tex i delar av Norge.

Är även bra om man kör på 230V enfas med driftskondensator eller en enfas till trefas frekvensomformare.
 
Y-kopplad motor
 
Va?
 
Mekatronikbruno Mekatronikbruno skrev:
Jag vet att trefasmotorer oftast kan byglas om för olika spänningar men det kan också vara en modell med en specialtillverkad motor endast för ändamålet, med 400VAC, de ska väl ha faser och jord. Jag blev så tveksam när jag inte kunde hitta en enda fråga om det på nätet men en vän svarade nyss på FB om att det inte var några problem, bara motorn kunde byglas 230VAC.
Är det trefas så behövs tre faser oavsett om det är 400, 230 eller 5 Volt. Vad står det på motorn att den ska ha för spänning?
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Va?
Jag utgick från att det då innebar att man får 230v över varje lindning. (Y-koppling)
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
En kompressor märkt 230V 10A skulle, om säkringen går, kunna gå att bygga om till trefas om man kan Y-koppla motorn. Ta bort kondensatorn, byt kablage och montera en tryckströmbrytare för tre-fas.
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.