Hej!
Eftersom detta är lite nytt för mig vill jag kolla mig för.
Jag har fått in en offert på en altan på 40kvm samt min lilla altan på cirka 6kvm.
De ska på plint kanske 20cm eller så. Vanliga kryss räcken och bra standard virke.
Materialkostnad 28000kr, känns helt rimligt, men byggtiden, 192timmar, fem hela arbetsveckor för 90.000kr. Känns lite i överkant?
 
Ja, det lät mycket häftigt såvida det inte finns särskilda omständigheter.
Ta in fler förslag
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, det lät mycket häftigt såvida det inte finns särskilda omständigheter.
Ta in fler förslag
Väntar på två offerter till.
 
2500:-/m² eller 2000 exkl moms
Det är mindre än jag brukar räkna med.
Nu räknar ju inte jag så ofta till privatpersoner men oskäligt dyrt hade jag inte sagt det är.
Svårt att kolla på bara material eller timmar, ska det dit grävmaskin, ligger det avskilt, mycket bära "för hand" på tomten. Sånt får man ju anta ligger i mantimmarna. Hur är det med rot?
 
  • Gilla
Cordim
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
2500:-/m² eller 2000 exkl moms
Det är mindre än jag brukar räkna med.
Nu räknar ju inte jag så ofta till privatpersoner men oskäligt dyrt hade jag inte sagt det är.
Svårt att kolla på bara material eller timmar, ska det dit grävmaskin, ligger det avskilt, mycket bära "för hand" på tomten. Sånt får man ju anta ligger i mantimmarna. Hur är det med rot?
Grävmaskin?
 
En grävmaskin är en typ av anläggningsmaskin som bland annat används för grävning och rivning. Ibland kallas en grävmaskin felaktigt för grävskopa, som egentligen är den skopa som sitter på grävmaskinens arm.
 
  • Gilla
  • Haha
Woundedknee och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Grävmaskin?
Tänker väl att om det är mycket sten så schaktar man inte gärna för hand, inte ens för 46m².
Tänker inte en 15ton här nu utan en mindre pjäs..
Är bra mark kanske det räcker med markskruvar. Har man bara de 2 siffrorna ty titta på så vet man ju inte så mycket om vad som ska göras runt omkring
 
Men varför schakta om man ska gjuta/slå ner plintar?
 
Ska man gjuta behöver man ju någon form av hål, en schakt gärna till frostfritt...
Plintar slår man väl inte ner, då är det fråga om ett spjut eller nåt liknande. Vilket såklart kan kräva annan utrustning. Men nu stod det plint så det var det jag hade i huvudet.
 
S Svanteman skrev:
Ska man gjuta behöver man ju någon form av hål, en schakt gärna till frostfritt...
Plintar slår man väl inte ner, då är det fråga om ett spjut eller nåt liknande. Vilket såklart kan kräva annan utrustning. Men nu stod det plint så det var det jag hade i huvudet.
Det är alltså några få små plintar det handlar om.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
B Bergsgård skrev:
Det är alltså några få små plintar det handlar om.
Om du specar det att det är ett fåtal mindre plintar och kanske i lättarbetad mark så blir det ju lättare att svara bra på om kostnaden är rimlig.
I ett worst case är det ju billigt.
 
  • Gilla
Bergsgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.