Hej på er,

Har en bottenvåning med lite kallt golv. Torpagrunden består endast av jord. För att slåp 2 flugor i en smäll tänkte jag att det kunde vara smart att lägga in IsoDrän/Pordrän skivor mot marken (som dränerade skick som bromsar fuktvandringen från marken) som samtidigt ger varmare golv?!?!

Är det någon som har erfarenhet av detta?

MVH

Tomas
 
ingen erfarenhet men Fukten borde väll vandra rakt igeom..

tror mera på en tät cellplast isolering mot taket i krypargrunden..

Förutsätter dock att det är god ventelation fukten ska venteleras bort.
 
OK lite basinformation om produkten kan nog vara passande. Isodrän och Pordrän skivorna har en kapilärbrytande effekt, dvs fukten kan inte vandra speciellt långt innan den bryts av, fälls ut och "ramlar nedåt tillbaka igen". Jämnförbart med lera tex som har 40m i kapilärbrytande lager, dvs vatten kan ta sig väldigt lång i lera, har dessa skivor ett antal centimer som brytande lager. Sedan tål dom fukt och är inte käsnliga mot vatten.

Vad det gäller "vädra ur fukt" så detta något som diskuteras livligt. Klart är att en vanlig torpargrund är, på sommaren, kallare än klimatet utanför. Det märker man ju själv om man skulle ta sig in i grunden. När varmare, och inte sällan fuktigt sommarluft ventilerar grunden kondenserar luften på trossbotten på samma sätt som varmluft kondenserar på kallare vattenledningar i duschen. Detta ger upphov till en förhöjd luftfuktighet i grunden med eventuella problem som följd. Jag tror inte ett dyft på att torpargrunder egentligen ska vara ventilerade, speciellt inte om man bor i södra Sverige idag. En luftavfuktare som bevakar en "varmisolerad" grund är klart den smartaste lösningen om man vill få ordning på en grund som har problem, långt alla torpargrunder påvisar ju problem som dom behöver man ju inte ändra på.

Det jag vill göra är att ta bort markkylan med hjälp av dessa skivor. Ni vet ju själva hur pass itensiv markkylan kan vara om man har varit ute en höst dag och sätter sig på marken utan liggunderlag.

/Tomas
 
Som jag svarat i din andra tråd : http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1105349307
så blir resultatet om du isolerar marken att klimatet i kryputrymmet närmar sig klimatet utomhus.

Dvs på sommaren varmare under huset och på vintern kallare under huset.
Jag antar att golven känns mest kalla på vintern...? Genom att isolera marken så blir det också kallare under huset på vintern.
Ur fuktsynpunkt däremot så är det ju bra.
Man kanske kan isolera både marken och bjälklaget?
Isolering på marken ger mindre fukt och isolering i bjälklaget borde ge varmare golv.
Men om man isolerar bjälklaget mer så minskar man ju okså värmeläckaget till grunden som kan ge mer problem med fukt...
 
Hej Grunt!

Hur kan isolering av marken i torpagrunden ge kallare golv på vintern är vad jag har idag? Jag fattar inte den kopplingen alls?

MVH

 
Eftersom marken har en stor massa så avkyls den långsamt och värms upp långsamt.
Därför när det går från sommar till vinter så håller marken värme och hjälper till att värma upp kryputrymmet.
På samma sätt när det går från vinter till sommar så håller marken kyla och kyler ned kryputrymmet under sommaren.
Om man isolerar marken så får man ett klimat som närmar sig uteklimatet - dvs varmare på sommaren och kallare på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.