Jag undrar vad för typiskt "allrengöringsmedel" som kan användas för att skura golv med syftet att döda bakterier/virus samtidigt som man gör det glänsande rent?

Jag har googlat saken men hittar inget tydligt som sägs vara bakterie-/virusdödande genom att det har liknande egenskaper som tvål som förstör den delen av mikroorganismers struktur som gör dem "oskadliggjorda".

Vad kan jag gå på mattaffären nu och köpa som rengöringsmedel som går att skura trä- och kakelgolv med som uppfyller kriterierna att göra "rent" och relativt desinfekterat?

Tack för svar på förhand! /NN.
 
Alla?

Du kan väl köpa vilken såpa/rengöring som helst... så uppfylls dina krav.

/ATW
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
De flesta mikroorganismer tas av daga med vilken tvål, såpa, diskmedel som helst. Men så finns det ju några som är överjävliga som t ex calicivirus som ger vinterkräksjuka. Där är det långvarig exponering för klorin som gäller. Anledningen är att dessa virus saknar membran som lätt kan lösas upp.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag använder Klorin till allt som ska bli rent!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
F Fluxor skrev:
Jag använder Klorin till allt som ska bli rent!
Går det att använda klorin på trägolv och kakelgolv (inne i badrum)? Jag tänker så det inte blir någon skada på golvet då jag bor i hyresrätt.
 
Claes Sörmland
N NorrlandsNorrlänning skrev:
Går det att använda klorin på trägolv och kakelgolv (inne i badrum)? Jag tänker så det inte blir någon skada på golvet då jag bor i hyresrätt.
På kakel är det toppen. På trägolv iär det ingen bra idé p g a att det reagerar med trä och lack. Det bleker och kan bli flammigt och fult.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På kakel är det toppen. På trägolv iär det ingen bra idé p g a att det reagerar med trä och lack. Det bleker och kan bli flammigt och fult.
En utspädd klorin-lösning är inget problem på lackade ytor, men testa först på undanskymt parti för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Gjedde
  • Laddar…
Har använt ganska koncentrerad klorin på gammalt sunkigt linoleum, det blev mycket ljusare och renare, men inga skador.
 
Jag har aldrig haft problem med klorin annat än på textil... Använd hjärnan, då går det bra,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.