P Pati83 skrev:
Du tycker alltså att ljuga och hävda att vi bestämt och skakat hand på att hyran skulle kosta 500 kr /dag fast ordinarie pris var 250 kr /dag är helt rätt gjort av ordföranden ? Bprde inte jag fått veta att de tänkte ta sån hutlös summa så jag hade kunnat bestömt själv om jag ville bo där eller ej ?

Om ordföranden vill hävda avtalsbrott får han göra det. Lycka till att bevisa att jag var med på det muntliga avtalet. Jag däremot har vittnen och mängder av bevis på att det inte stämmer. Bland annat en ljudfil. Tycker du fortfarande de gjort rätt eller ser du inte försöket till försäkringsbedrägeri?
Nu tänkte jag mer på din "normala" hyra. Den ska du ju betala oavsett så länge dom ger dig en ersättningsbostad. Det är det jag uppfattar av det du skrev när du inte tyckte du skulle behöva betala dessa ca 10000kr.
 
A: Man betalar ALDRIG hyra i en bostadsrättsförening, man hyr inte bostaden, man betalar en avgift för föreningens kostnader och underhåll.

B: I en förening är det inte VI och DOM, det är bara VI, du och dina grannar har en förening tillsammans.

C: Gällande praxis är att föreningen återställer byggnaden, dvs det ni äger och betalar tillsammans, tex försäkring.
Den boende, oftast med sitt försäkringsbolag, står för lägenhetens innehåll, så som golv, tapeter, kök, badrumsinredning ink matta, kakel, klinker mm, även självrisken/åldersavdrag får man betala själv.

D: Angående de dåliga stammarna, be att få ta del av föreningens underhållsplan, du borde redan ha den om du bott över ett år, underhållsplanen brukar finnas med handlingarna som delas ut vid årsmötet.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Nu tänkte jag mer på din "normala" hyra. Den ska du ju betala oavsett så länge dom ger dig en ersättningsbostad. Det är det jag uppfattar av det du skrev när du inte tyckte du skulle behöva betala dessa ca 10000kr.

Nej du har nog missförstått men tack för din input :)
 
Isakare Isakare skrev:
A: Man betalar ALDRIG hyra i en bostadsrättsförening, man hyr inte bostaden, man betalar en avgift för föreningens kostnader och underhåll.

B: I en förening är det inte VI och DOM, det är bara VI, du och dina grannar har en förening tillsammans.

C: Gällande praxis är att föreningen återställer byggnaden, dvs det ni äger och betalar tillsammans, tex försäkring.
Den boende, oftast med sitt försäkringsbolag, står för lägenhetens innehåll, så som golv, tapeter, kök, badrumsinredning ink matta, kakel, klinker mm, även självrisken/åldersavdrag får man betala själv.

D: Angående de dåliga stammarna, be att få ta del av föreningens underhållsplan, du borde redan ha den om du bott över ett år, underhållsplanen brukar finnas med handlingarna som delas ut vid årsmötet.

Ja jag vet det är en månadsavgift. Men det här ärendet är mer komplicerat än det du skriver . Jag har bara tagit med en liten del av det hela . Så det blir nog rättegång om de inte backar. Skönt att ha en man som är advokat i dessa lägen :)
 
Och en förklaring varför praxis är just så.

Din granne renoverar köket, de går all in, köper bara det värsta med extra allt, totalt går det på en halv miljon !!!
Det går hål i ett rör som tillhör föreningen, köket blir helt förstört.

Frågan då: Vill du och dina andra grannar vara med och betala ett nytt kök till grannen ??
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
A: Man betalar ALDRIG hyra i en bostadsrättsförening, man hyr inte bostaden, man betalar en avgift för föreningens kostnader och underhåll.

B: I en förening är det inte VI och DOM, det är bara VI, du och dina grannar har en förening tillsammans.

C: Gällande praxis är att föreningen återställer byggnaden, dvs det ni äger och betalar tillsammans, tex försäkring.
Den boende, oftast med sitt försäkringsbolag, står för lägenhetens innehåll, så som golv, tapeter, kök, badrumsinredning ink matta, kakel, klinker mm, även självrisken/åldersavdrag får man betala själv.

D: Angående de dåliga stammarna, be att få ta del av föreningens underhållsplan, du borde redan ha den om du bott över ett år, underhållsplanen brukar finnas med handlingarna som delas ut vid årsmötet.
Du har dessutom inte helt rätt i det du säger. Det hela beror på . I detta fall fick föreningens försäkring stå för mitt kök och mitt försäkringsbolag för mina merkostnader
 
Isakare Isakare skrev:
Och en förklaring varför praxis är just så.

Din granne renoverar köket, de går all in, köper bara det värsta med extra allt, totalt går det på en halv miljon !!!
Det går hål i ett rör som tillhör föreningen, köket blir helt förstört.

Frågan då: Vill du och dina andra grannar vara med och betala ett nytt kök till grannen ??
Då får man se till att underhålla rören och stammarna!! Det är ju sånt måadsavgiften bland annat är till för!
 
Isakare Isakare skrev:
Och en förklaring varför praxis är just så.

Din granne renoverar köket, de går all in, köper bara det värsta med extra allt, totalt går det på en halv miljon !!!
Det går hål i ett rör som tillhör föreningen, köket blir helt förstört.

Frågan då: Vill du och dina andra grannar vara med och betala ett nytt kök till grannen ??
Jag har ingen balkong. Nya balkonger fixades till alla 381 lgh över en 4 års period. Var det kul för mig att pröjsa som inte har balkong... Nej, men sån är ju praxis....
 
Nu tolkar jag att det fanns balkonger som renoverades? Då har de lägenheter som utrustats med balkong, normalt seett ett högre andelstal än de utan balkong. Dvs. de får betala lite mer i månadsavgift, för att täcka det extra underhåll som balkongerna står för.

Så det är inte bara praxis, utan lagen.

Däremot, när min son var ute och tittade för att köpa bostadsrätt så var det en förening där man höll på att bygga nya balkonger, ca 2/3 av lägenheterna kunde få balkong. Jag frågade mäklaren hur det hanterades formellt i föreningen. "Den här föreningen har så bra ekonomi, balkongerna kan installeras utan någon avgiftshöjning". Jag var mer intresserad av hur de hanterade det så att de som inte kunde få balkonger skulle kunna slippa betala för det, lägenheten som visades skulle inte kunna få balkong.

Av någon anledning visade säljhistoriken att 5 av 20 lägemheter i den trappuppgången bytt ägare på 4 månader...
 
H hempularen skrev:
Nu tolkar jag att det fanns balkonger som renoverades? Då har de lägenheter som utrustats med balkong, normalt seett ett högre andelstal än de utan balkong. Dvs. de får betala lite mer i månadsavgift, för att täcka det extra underhåll som balkongerna står för.

Så det är inte bara praxis, utan lagen.

Däremot, när min son var ute och tittade för att köpa bostadsrätt så var det en förening där man höll på att bygga nya balkonger, ca 2/3 av lägenheterna kunde få balkong. Jag frågade mäklaren hur det hanterades formellt i föreningen. "Den här föreningen har så bra ekonomi, balkongerna kan installeras utan någon avgiftshöjning". Jag var mer intresserad av hur de hanterade det så att de som inte kunde få balkonger skulle kunna slippa betala för det, lägenheten som visades skulle inte kunna få balkong.

Av någon anledning visade säljhistoriken att 5 av 20 lägemheter i den trappuppgången bytt ägare på 4 månader...

Nja både och . De flesta renoverades några nya balkonger tillkom. Hur och varför det bestämdes har jag ingen aning om men kan ta reda på. Ok så du menar att det hade blivit en avgiftshöjning där du var och tittade på lgh trots att de sagt att det inte skulle bli så?
 
P Pati83 skrev:
Nja både och . De flesta renoverades några nya balkonger tillkom. Hur och varför det bestämdes har jag ingen aning om men kan ta reda på. Ok så du menar att det hade blivit en avgiftshöjning där du var och tittade på lgh trots att de sagt att det inte skulle bli så?
Nej det blev kanske ingen höjning då (han köpte inte där). Men om föreningen belastar den gemensamma ekonomin med kostnader för en förbättring/standardhöjning för vissa medlemmar, så är det ett problem. Normalt vid balkongbyggen (där det inte fanns förut), är att man dels ändrar andelstalen, dels drar in ett kapitaltillskott från de som får balkonger.

Det är väl möjligen när ALLA bostadsrätter får balkonger som man kan lösa det utan ändrade andelstal.
 
  • Gilla
Pati83
  • Laddar…
Styrelsen verkar faktiskt ha gjort en del fel. Men inte till din nackdel.
Om du har ett eget bostadsrättstillägg i din hemförsäkring så är det den som ska stå för nya ytskikt (kök) inte föreningens försäkring. Ingår bostadsrättstillägg i föreningens försäkring?

Avgift ska du givetvis fortsätta att betala även om du bor i ersättningsboende. Det var snällt av styrelsen att fixa ett ersättningsboende. Det behöver de inte göra eftersom det var en avloppsstam.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Snällt och snällt , nja det var min andra vattenskada pga stammen så jag fick be dem om ersättningsboendet. Vad gäller mitt kök osv så har allt det där redan löst sig och det skulle visst gå på föreningens försäkring vilket det också gjorde. Min försäkring täckte merkostnader som ersättningsboende. Detta fall var eftersom att föreningen vetat om problemen i rören och stammarna men skitit i att ens ta det någon under dessa två år för att spola dem för att förhindra stopp så då vart det deras försäkrings som fick stå för köket. Varför skulle jag betala avgift för ett boende där jag ej kan bo menar du?
 
P Pati83 skrev:
Snällt och snällt , nja det var min andra vattenskada pga stammen så jag fick be dem om ersättningsboendet. Vad gäller mitt kök osv så har allt det där redan löst sig och det skulle visst gå på föreningens försäkring vilket det också gjorde. Min försäkring täckte merkostnader som ersättningsboende. Detta fall var eftersom att föreningen vetat om problemen i rören och stammarna men skitit i att ens ta det någon under dessa två år för att spola dem för att förhindra stopp så då vart det deras försäkrings som fick stå för köket. Varför skulle jag betala avgift för ett boende där jag ej kan bo menar du?
Här har du en bra sammanfattning: https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/skada-betyder-inte-lagre-avgift
För att få nedsatt avgift måste föreningen anses vållande. Det är nästan omöjligt att lyckas med det.
 
C cotillion skrev:
Här har du en bra sammanfattning: [länk]
För att få nedsatt avgift måste föreningen anses vållande. Det är nästan omöjligt att lyckas med det.
Men det är ju det vi har kommit fram till plus att det var styrelsen själva som sa och bestämde att jag inte skulle betala avgift så länge jag inte kunde bo där ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.