A
Kolla på plats
Mät diametern på din slang längst ut på det mjuka
 
Diametern mätt utanpå mjuka änden av avloppsslangen är 24-25mm.

Jag förstår inte varför jag ska "såga av" avloppshålet under kranen i grovköket?

Om jag trär på denna slang på inloppsavloppshålet under kranen i grovköket så hamnar slangen utanpå den istället för innanför. Möjligen finns det risk för småa vattenläckage eftersom den inte är "innanför" utan "utanpå"?
 
Jag antar att 20-32mm borde passa för det betyder att som smalast kan den vara 20mm i diameter och lösas upp till 32mm vilket betyder att den kan klämmas fast till 25mm som behövs?
 
A
N NorrlandsNorrlänning skrev:
Diametern mätt utanpå mjuka änden av avloppsslangen är 24-25mm.

Jag förstår inte varför jag ska "såga av" avloppshålet under kranen i grovköket?

Om jag trär på denna slang på inloppsavloppshålet under kranen i grovköket så hamnar slangen utanpå den istället för innanför. Möjligen finns det risk för småa vattenläckage eftersom den inte är "innanför" utan "utanpå"?
för att det finns inget hål i stosen om du inte tar bort den yttersta biten, slangen kommer ändå att träs utanpå
 
A
N NorrlandsNorrlänning skrev:
Jag antar att 20-32mm borde passa för det betyder att som smalast kan den vara 20mm i diameter och lösas upp till 32mm vilket betyder att den kan klämmas fast till 25mm som behövs?
Ja det låter rimligt
 
electroluxaren skrev:
för att det finns inget hål i stosen om du inte tar bort den yttersta biten, slangen kommer ändå att träs utanpå
Åh fan, nu kände jag. Har inte ens lagt märke till det att det är igentäppt om man inte sågar av toppen. Nu har jag bara en filsåg men det bör fungera?

EDIT: Annan fråga, går det att koppla in slangen tillfälligt för att komma igång med tvättandet. Jag fixar en slangklämma på Påskafton.

Tredje fråga: hur skruvar man loss guldkopparfärgade bulten från vatteninloppsslangen från vattenblandaren? Alltså slangen som går från vattenkranen i grovköket som sedan går in i tvättmaskinen. Använder jag någon skiftnyckel eller går det att göra till hands?
 
A
testa under uppsikt kan du väl göra

två skiftnycklar behöver du. en till locket och en att hålla emot precis bakom
 
N NorrlandsNorrlänning skrev:
EDIT: Annan fråga, går det att koppla in slangen tillfälligt för att komma igång med tvättandet. Jag fixar en slangklämma på Påskafton.
Som sagt OM den sitter relativt hårt utan klämma så ha lite koll när du tvättar. Det kan också bli rätt bra, med en tvinnad ståltråd tillfälligt. Se bara till att den inte blir permanent.

Gäller det bara tillfälligt så kan du även ha slangen direkt ned i vasken/handfatet. Fixera den ev. med lite silvertejp.
 
Nu har den blivit installerad av farsan! :D Fungerar prima och det är en fantastisk känsla att ha egen tvättmaskin efter 30 år utan egen och ha behövat dela tvättmaskin då istället i lägenhetsbyggnad.

Sista jag undrar är huruvida brummande ljudet som jag hör genom väggen + genom 10 cm tjock absorptionselement som jag byggt själv för att ljuddämpa mitt arbetsrum kommer att även låta genom stenväggarna ner till grannarna?

Jag har unik dygnsrytm så jag kanske skulle spontantvätta typ 3 på natten men vill veta i förväg så jag inte får grannarna på mig i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.