Håller på att installerar en 430x med 2 st guidekablar. Jag har ritat upp tomten efter bästa förmåga och gjort en skiss på hur jag skulle vilja ha det för att täcka allt. Tror ni det kan fungera? Det viktiga är att G1 (grön) kan gå som den gör för att komma åt den avlägsna delen. (Den korsar ingen ö och är 30cm från begränsningskabeln hela vägen) Det jag mest är osäker på är om guidekablarna kan gå parallellt så pass långt...
Alternativet är att placera roboten på andra sidan. Dock inte lika optimalt.
 
  • Handritad skiss av trädgård för installation av robotgräsklippare med guidekablar och zoner markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle dra den gröna enligt gul linje nedan istället. Mest för att slippa så tvära svängar, men det löser även ditt eventuella problem med lång gemensam sträcka.

Det går att flytta anslutningarna till öarna till övre högra hörnet om man gör såhär, men erfarenheten säger att det faktiskt inte är något problem att guiden korsar dubbel begränsningskabel, även om Husqvarna säger att man inte ska det.

Handritad skiss av trädgård med förslag på ny dragning av grön guidekabel längs gul linje för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra synpunkt. Den kanske tar lika mycket i det området ändå. Kan du bekräfta att det inte går att ha guidekablarna så nära varandra som jag tänkt? I så fall är valet enkelt.
 
Det har jag tyvärr ingen aning om. Har en gammal 420 med bara en guide. Gissar dock att de har olika signaler så att det funkar att köra parallellt. Men jag vet som sagt inte.

Däremot vet jag att för snäva kurvor på guiden kan göra att klipparen tappar kontakten med den. Har svårt att gissa vad du har för kurvradier, men om du ska dra som du ritat så se till att det inte blir några 90-gradssvängar, utan exempelvis 3*30 i så fall. 150-160 graderssvängen är den jag skulle vara mest orolig för.
 
Tack. Gör nog som du tänkte. Hoppas den letar sig upp till fickan och klipper bra där ändå. Återkommer med resultat.
 
Ja, det tror jag faktiskt inte blir något stort problem. Har man väl fått in den i det högra området kommer nog slumpen göra att den studsar runt där ganska mycket tills den hittar ut.
 
Kan du inte separera guiderna lite den första biten?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kan du inte separera guiderna lite den första biten?
Det är svårt, är smalare än vad bilden visar. Ska ju vara minst 30 cm från begränsningskabeln också.
 
Jag hade testat bara. Instruktionerna är restriktiva för att minimera supportärenden och reklamationer.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag hade testat bara. Instruktionerna är restriktiva för att minimera supportärenden och reklamationer.
Håller med. Är inte så jobbigt att dra om guiden heller.
 
GPS-signalen till klipparen kan bli störd och då blir positionsangivelsen fel, därför behövs det en viss tolerans i systemet för undvikande av falsklarm.
 
Är det bara jag som är orolig för den skarpa svängen? Jag har sett Gardenaklippare virra bort sig av 90-gradare; förvisso då en billigare klippare än Husqvarna, men ändå.

Jag ser heller ingen stor risk att klipparen inte skulle täcka den lilla inbuktningen där TS lagt sin slutpunkt på grön kabel även om man inte leder den ända fram, för man måste ju också beakta att klipparen huvudsakligen behöver klippa på den stora ytan, så även om man i teorin kan ha flera punkter inne till höger där klipparen börjar så måste man ändå lita på slumpen för att allt ska bli klippt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det bara jag som är orolig för den skarpa svängen?
Vilken sväng? Om du menar den andra så är ju klipparen framme. Det gör ju inget om den tappar greppet där.
 
Blir en 150-160 gradare men kan göra den ganska så bred så jag tycker det borde gå.
 
  • Stor gräsmatta med en robotgräsklippare och flera stora stenar, omgiven av träd och buskage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill nämligen ha guiden i den branta och smala backen gärna. Hoppas den inte är för brant bara :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.