Hej!

Kan någon hjälpa mig med vilken taklutning i grader mitt förråd ska ha? Kommunen behöver det för att bevilja bygglov.

Förrådets längd är 367 cm och bredd är 187 cm.


Mvh

/Sven
 
Det beror väl dels på hur högt det får vara och om det ska passa in med befintlig bebyggelses taklutning?

Annars säger jag minst 14 grader eftersom det är vad de flesta normala takbeklädnader kräver.
 
Okej!
Jag beräknar att höjden inklusive takstol är 230 cm.
Är det då okej med 14 grader?
Tack på förhand.
Mvh
/Sven
 
Finns det några regler som begränsar höjden?
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns det några regler som begränsar höjden?
Nej, men det ska vara 230 cm. Ska bygga ett förråd en bit från min stuga på en kolonilott och har fått mina mått godkänt av styrelsen.
 
Hej,
En lutning på 14 grader är väldigt låglutat, om du planerar att ha takstolar för ett sadeltak. Här kan du se vanliga lutningar, enligt boverket. Om det är tex takpapp så fungerar väldigt låglutat. Vill du ha taktegel bör du har mer lutning, minst 14-20 grader. Diagram som illustrerar sadeltak med olika lutningsgrader: 22, 27 och 45 grader.
 
Glad Påsk!
Jag ska bara ha en lutning på en sida. Vilken grad tror du då?
 
Det är alltså ett pulpettak? Om du inte ska få en för låg höjd på den lägsta höjden så blir det förslagsvis 9 grader. Ritning av ett pulpettak med angivna mått och en lutning på 9 grader.
 
Ja!
Tack för ditt info.
Mvh
/Sven
 
Är det inte enklare att ta upp mobiltelefon, har du en iPhone så är vinkelmätare digitalt vattenpass med i standardprogram samma app som kompassen. Android är det bara att hämta app.
 
Hej Leif!
Jag har inte byggt något ännu. Måste skicka in ritning för bygglov.
Mvh
/Sven
 
Jag skulle ha kört på 14 grader eftersom många takbeklädnader kräver just den minimilutningen. Visst finns det material och lösningar som funkar med lägre lutning, men utbudet minskar drastiskt och priset och svårighetsgraden ökar.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tänker du ha ett isolerat tak med kanaler så måste dessa ha en viss minimilutning, annars bildar det kondens i kanalerna som inte rinner ut och då kommer det att fastna pollen som kan mögla och missfärga.
Kolla på WillabGardens hemsida.
Jag fick ändra mitt bygge från pulpettak till sadeltak.
 
Okej Leif!
14 grader.
Mvh
/Sven
 
M mixsomm skrev:
Okej Leif!
14 grader.
Mvh
/Sven
Ta 15 så är det lättare att bygga ....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.