Hej!

Jag kommer att fixa upp min fars gamla fastighet under sommaren. Dessvärre känner jag inte till vilka material som används tidigare. All hjälp mottages därför tacksamt! =)

Som ni ser på bilden har färg flagnat av och partier lossnat på denna tegelmur.

Vad ska jag använda för att fylla i de partier som lossnat? Någon form av spackel?
Vilken typ av färg bör jag använda?

Mycket tacksam för hjälp!
 
  • Flagnande vit färg på gammal tegelmur med synliga tegelstenar och nyutsprungen grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har samma problem så jag tar och följer din tråd så kanske jag kan få tips med och inte behöver skapa en ny tråd när jag ska ta och fixa min tegelvägg =)
 
  • Gilla
polausson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kan det stämma att muren inte är alltför gammal? 60-tal? 70-tal?

Det ser ut som den är murad med vanligt cementbaserat murbruk B. Sen har den målats med den täta färgen, kanske en alkydoljefärg eller i värsta fall en akrylatfärg och det har lett till att vattenhalterna har stigit i teglet som har frostsprängt.

Det ordentliga svaret är nog att knacka ned all puts, putsa om med nät och sen måla med en öppen silikatfärg. Konstruktionen är problematisk eftersom den inte har något tak som leder bort regnvattnet.

Slarversvaret är skrapa bort lösa färg, att laga hålen med vanligt murbruk B, och föröka måla med samma typ av färg igen.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Hej!

Tack för snabbt svar!

Jag tror muren är yngre än så. 1980-talet är en kvalificerad gissning.

Kort efter ditt svar hittade jag den här färgburken. Det är en akrylatfärg som jag misstänker har använts på muren.

Med andra ord föreslår du att jag applicerar murbruk B i hålen och målar över med färgen jag hittade?
 
  • En hink med Beckers akrylatbaserade utomhusputsfärg, vit, som står på en hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är fusklösningen. Skadorna kommer att komma tillbaka inom några år.

Den där jäkla burken. Min far lät måla sin putsade skorsten med den och några år sedan såg den ut som din mur. Akrylat fungerar inte på fuktexponerade putskonstruktioner.
 
  • Gilla
polausson
  • Laddar…
Okej. Då har man lärt sig något nytt idag. :)

Jag tackar så mycket för hjälpen!
 
N
Hugg bort all lös puts, förvattna med vattenslang och slå på/dra på bruk med en orange filtbräda.
Tills du kommer ut till murlivet, är det mest sten i muren så använder du A bruk och mindre förvattning.
Mycket orange tegel,B bruk och massa förvattning. Tycker inte du behöver måla den alls sen.
Ska du göra det så använd vit kalkfärg. Kan du blanda slälv med släckt kalk och vatten, tunt, måla 3-4 ggr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.