Hej,
Vi har en nyköpt stuga och tänkte fixa golvet innan vi börjar skaffar oss möbler.

Funderar fram o tillbaka....måla golvet (vitt eller grått) eller ej...eller bara fixa skadan där lacken är borta (se bild).... Hur gör man då? Slipar man bara runt där och lackar?

Om ett tag, när barnen är äldre, drömmer jag om att ha vitpigmenterat golv där träet ådring syns igenom. Då är det väl dumt att måla, eller hur? Golvet är rätt så jämnt - dock med en del skador. Blir det svårt att slipa såpass så att vitpigmenterade golvet blir bra?
 
  • Trägolv i ett rum med synlig skada där lack saknas, omgiven av friskt golv och tapetserade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med synliga skador och saknad lack, potentiell förberedelse för vitpigmentering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skulle hyrt en slipmaskin. Ser ju jämt ut så borde gå smidigt.
Har slipat ett likadant gran golv. Blev som nytt. Vet dock inte vad farsan la på för någon lack sedan men ljust och fint är det iaf.
Måla brukar tydligen inte hålla i längden.
 
jag har missat att tacka för kommentaren.
raveper raveper skrev:
Skulle hyrt en slipmaskin. Ser ju jämt ut så borde gå smidigt.
Har slipat ett likadant gran golv. Blev som nytt. Vet dock inte vad farsan la på för någon lack sedan men ljust och fint är det iaf.
Måla brukar tydligen inte hålla i längden.
Jag hade glömt att tacka för svaret.
Du skrev grangolv, hur ser man det ...? Jag har bestämt mig nu för att inte måla, men göra som du säger och slipa mer, men vill då gärna prova såpbelandla golvet. Väntar dock några år till när barnen är större.

Jag tönkte fixa fläcken mitt på golvet där lacken är borta.
Bör man tänka på något? Kommer det bli tydig skillnad (=synlig) där det är nylackat?
 
S
Bra val. Jag målade golvet i en lägenhet jag hade, det gulnade en aning, och blev oerhört ömtåligt. Rekommenderar inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.