Displayen ser ut så här. Ska man tolka batteriikonen som fullt eller tomt? Får upp texten "ladda sedan auto". Haft den inkopplad i 4 dygn nu, verkar inte hända något

Batteriet är endast 1 år gammalt. Laddstationen är inkopplad och grönt ljus lyser
 
  • Display med menyalternativ och batteriikon som indikerar låg laddningsnivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt batteri... kan du mäta spänningen på batteriet
 
Eller gå in i den hemliga menyn och kolla spänning
 
Kan man kolla spänningen i menyn?
 
Arn83 Arn83 skrev:
Kan man kolla spänningen i menyn?
Håll inne "0" och tryck Yes för att bläddra.
 
Hittade dessa parametrar

Spänning 20.4V
Laddning 2200mAh
Ström 169A
Batteritemp 18

Är det hopp om batteriet eller behöver det bytas?
 
Arn83 Arn83 skrev:
Hittade dessa parametrar

Spänning 20.4V
Laddning 2200mAh
Ström 169A
Batteritemp 18

Är det hopp om batteriet eller behöver det bytas?
Jag gissar att det var -169mA.

Det hade varit bra att ta siffrorna även när den är nästintill fulladdad. Batteriet verkar inte jättedåligt i alla fall.
 
Fick igång rackarn till slut. Visste inte man var tvungen täcka för plastlocket över displayen.

Nu är nästa utmaning att hitta gränskabeln. Ska nämligen planera häck. Lyckades inte se eller känna tråden.
Hur hittar man den? Törs man gräva försiktigt och leta efter tråden?
 
Arn83 Arn83 skrev:
Fick igång rackarn till slut. Visste inte man var tvungen täcka för plastlocket över displayen.

Nu är nästa utmaning att hitta gränskabeln. Ska nämligen planera häck. Lyckades inte se eller känna tråden.
Hur hittar man den? Törs man gräva försiktigt och leta efter tråden?
Lägg ny längs häcken, är den ivägen så är det mycket jobb att flytta den.
 
Kör en kantklippning så ser du vart den går ungefär. Ta ett kvastskaft eller liknande och kör ner under o bryt upp, förhoppningsvis så kan du dra upp den hel. Men var bredd på kabelbrott om den växt fast.
 
Tyvärr är det inget jag klarar själv att lägga ny tråd om det bli kabelbrott. Men då är deyväldigt svårt att hitta nuvarande kabeln? Hjälper det att klippa gräset extremt kort t.ex 1cm klupphöjd?

Ska ha en elektriker hos mig inom kort av annan orsak. Är det snabbt jobb för en elektriker? Klarar alla elektriker det? Gräsklippar butiker tror jag inte hjälper till eller tar hutlöst betalt.
 
Du kommer hitta kabeln, bara leta på.

Om nu kabeln skulle gå av så är det ett ganska lätt jobb att skarva, vi guidar dig till hel slinga.
Alt att elektrikern hjälper dig, det bör han kunna. Sväng förbi någon affär (Jula, Bauhaus, granngården etc) och plocka upp två skarvar, märlor och en rulle kabel i förväg för det ingår inte i hans sortiment. Och ja det är ett snabbt jobb.
 
Pratade med Liljekvist. Han menade att det saknas hopp att hela den 5m långa kabeln där häck ska planteras skulle klara sig oskadd. Han menar på att kabeln efter 10 år sitter så djupt ned att det skulle bli kabelbrott om man försöker flytta den. Han såg enda alternativet som att lägga ny kabel.

Vad tror ni? Är det lönt försöka leta kabeln? Grävandet kommer ta längre tid.
 
Känner du någon med hörapparater, i hörslingeläge så hör man slingan och när man är exakt mitt över slingan så blir det tyst. Sedan är det tveksamt att få upp slingan, men prova. Det är så ängsligt på detta forum, man kan inte prova själv.

Klarar du plantera en häck, klarar du lägga ny slinga.
Skarvarna är bara att stoppa i trådändarna och trycka åt med polygrip.

nya slingan lägger du på kortkortklippt gräs så har den också försvunnit till hösten.

Protte
 
Du måste hitta kabeln för att ha något att skarva på men självklart kan det vara värt att slopa 5 meter för snabbare grävning.

det är enkelt att skarva, gör det bästa av situationen så hjälps vi åt när vi vet vad som behövs göras.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.