Hej
Har en blandare från IKEA, ca tio år gammal. Den har bara kallvatten inkopplat och jag upptäckte idag att om jag kör fullt åt höger dvs kallt så läcker den. Om jag däremot kör mitten så läcker det inte.
Går den att fixa eller måste man byta den?
Mvh
Fredrik
PS tror den kostade 129:-. Om jag minns rätt har den "keramiska skivor", något som min kusin som är vvs:are aldrig hört talas om.
 
  • Kromad IKEA köksblandare kopplad till en rostfri diskho, uppvisar tecken på kalk och användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knappast värt att hålla på med, lär ju inte finnas reservdelar ens. Köp en ny.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Så det är ingen mutter utanpå man kan dra åt? Du misstänker mao att det är något knas inuti?
Mvh
Fredrik
 
konstig vvs kusin du har, keramisk insats blandare har funnits i mer än 20 år
 
  • Gilla
Donn och 8 till
  • Laddar…
Ikea brukar vara ganska bra på reservdelar. Det brukar vara så att det sitter en insats i kranen som man helt enkelt byter ut. Ring till Ikea och fråga. Risken är dock att insatsen kostar lika mycket som hela blandaren. Jag bytte nyss på vår Mora-blandare. Insatsen kostade typ 180 kr men då kostar ju den blandaren säkert 4000 så det var det värt!
 
Enormt tack för tipset, det ska jag kolla upp!
 
Attans, ser inte ut som om den finns i sortimentet längre.
 
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
Det kostar ju mer att laga än att köpa en ny.
Trust me, jag är från Småland :rofl:
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
K Knetech skrev:
Det kostar ju mer att laga än att köpa en ny.
Trust me, jag är från Småland :rofl:
Det kostar mer för miljön att köpa ny än att laga

heja dig som vill laga i första hand
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Om det läcker bara när man spolar vatten samt en stund efteråt när pipen töms på vatten. (Typiskt att det kommer en lite luft när man öppnar kranen)

Så är det bara 2 st O-ringa att byta i den vridbara delen typ 5-10kr st.

Har precis gjort det för några månader sedan. VVS firman hade inte rätt sort hemma, så jag fick åka till en hydraulisk firma som hade allt hemma.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Låter intressant, frågan är hur man får isär blandaren.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
Gurra72
  • Laddar…
Finns det ingen plastplugg/plupp under handtaget?
 
Talvan Talvan skrev:
Det kostar mer för miljön att köpa ny än att laga

heja dig som vill laga i första hand
Men en kran som läcker är oxå en kostnad för miljön. Och om man ska vara ärlig så är en billig/lågkvalitativ blandare som har en kortare livslängd oxå en kostnad för miljön. Och denna är säkert tillverkad i Asien och ska man ha hit reservdelar därifrån så är det en kostnad för miljön. Och man får ju återvinna den gamla blandaren givetvis :D
 
Men om man kör den i mittenläget hela tiden och den inte läcker då behöver man väl inte byta eller laga.
 
Immobil Immobil skrev:
Finns det ingen plastplugg/plupp under handtaget?
Tittade lite snabbt på blandaren men ser inte hur man ska kunna få isär den. Ingen plastplupp verkar finnas.
Jag måste väl hur som helst demontera den så kanske finns en ingång undertill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.