Jag har sen några år tillbaka en Makita LS0815 som fått lite stryk då den bl.a blivit fuktig och glidstängerna rostat så de kärvar. Har fått prisuppgift på att byta glidstängerna och med arbete verkar det hamna på en tusenlapp eller strax däröver.

Nu står jag i valet och kvalet att laga sågen eller köpa en ny. Är i stort sett nöjd med Makitan men skulle hellre vilja ha en större såg. Hjälp mig, laga eller köpa en ny för max 4000:- och kanske sälja av Makitan?
 

Bästa svaret

Hur pass rostiga är glidstängerna? Är det tunn ytrost kan du prova att ta bort det med svinto. Använd mycket vatten så får du "glid" och minimerar risken för repor. Annars är det ju enklast och billigast att byta ut glidstängerna, särskilt om sågen i övrigt är i gott skick.
 
Keiller Keiller skrev:
Hur pass rostiga är glidstängerna? Är det tunn ytrost kan du prova att ta bort det med svinto. Använd mycket vatten så får du "glid" och minimerar risken för repor. Annars är det ju enklast och billigast att byta ut glidstängerna, särskilt om sågen i övrigt är i gott skick.
Jag gjorde som du sa och glidstängerna blev betydligt lenare men ingen större skillnad i hur de gled ändå. Då kom frugan ut och tog över och körde med svinto på kullagren där glidstängerna glider. Det hjälpte en jäkla massa och nu glider de jättebra. Återstår att se om det funkar lika bra efter ett par dagar då allting torkat för vissa kullager har en del ytrost på sig.
 
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Jag gjorde som du sa och glidstängerna blev betydligt lenare men ingen större skillnad i hur de gled ändå. Då kom frugan ut och tog över och körde med svinto på kullagren där glidstängerna glider. Det hjälpte en jäkla massa och nu glider de jättebra. Återstår att se om det funkar lika bra efter ett par dagar då allting torkat för vissa kullager har en del ytrost på sig.
Bra att det fungerade någorlunda hyfsat. Glöm inte att olja in glidstängerna, dels för bra glid, dels för att få lite rostskydd. Några droppar motorolja eller 5-56. Bara det är nån form av smörjning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.