Solcellsanläggningarna växer i antal och Värmland stack ut förra året som det län där antalet installationer ökade mest.

Du kan läsa artikeln här: Stort intresse för solceller
 
Jag tillhör dom som har en liten anläggning på 15kw. Jag är mycket nöjd hittills! Det funkar fint och ger bra avkastning.
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Jag tillhör dom som har en liten anläggning på 15kw. Jag är mycket nöjd hittills! Det funkar fint och ger bra avkastning.
Intressant hur föll valet av celler inverter och kWh ?
 
F
Man orkar ju inte sätta sig och räkna på det... en elräkning är ju omöjlig att tolka och det blir knappast lättare när man börjar sälja el med. Men en sak lyckades jag lista ut på senaste räkningen, under Februari och Mars så sålde jag i princip (något tiotal kWh skillnad) exakt lika mycket som jag köpte.
 
Jag anstränger mig för att inte vilja hoppa på det här tåget. Bra för individen, dåligt för energisystemet och samhället.

Jag tror på solkraft, men då snarare i form av att flytta tung energiintensiv industri till mellan vändkretsarna än att införa bidrag i Sverige för en energikälla som producerar minst när det behövs som mest och vice versa.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag anstränger mig för att inte vilja hoppa på det här tåget. Bra för individen, dåligt för energisystemet och samhället.

Jag tror på solkraft, men då snarare i form av att flytta tung energiintensiv industri till mellan vändkretsarna än att införa bidrag i Sverige för en energikälla som producerar minst när det behövs som mest och vice versa.
Inte helt sant men inte heller helt felaktigt. Men visst, det är en ståndpunkt jag kan respektera. Jag white-trash lyxar mig med en pool med 29-30 grader från Maj-September så jag hävdar att jag producerar elen när jag faktiskt behöver den.
 
  • Gilla
0rbitt och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Man orkar ju inte sätta sig och räkna på det... en elräkning är ju omöjlig att tolka och det blir knappast lättare när man börjar sälja el med. Men en sak lyckades jag lista ut på senaste räkningen, under Februari och Mars så sålde jag i princip (något tiotal kWh skillnad) exakt lika mycket som jag köpte.
Elräkningen borde ses som bedrägeriförsök!
 
F
B byggarätt skrev:
Elräkningen borde ses som bedrägeriförsök!
Eller som ett omöjligt IQ-test. Vilket som då är det väldigt tålamodsprövande att reda ut.
 
F fsn skrev:
Eller som ett omöjligt IQ-test. Vilket som då är det väldigt tålamodsprövande att reda ut.
Bedrägerier har inget med IQ att göra...
Utan det borde stå kWh förbrukade och producerade!
Sedan borde det stå summa kostnader och summa intäkter
Allt specat per månad!
Ska det vara så djävla märkligt?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Intressant hur föll valet av celler inverter och kWh ?
Jag har numera till och med skaffat två. En till varje fastighet.
Jag tyckte inte att det skiljer jättemycket på olika erbjudande så jag valde företag som ligger nära och är väl etablerade.
Dock har jag problem med den första elmätaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.