Hej,

Har planerat för fönstermålning i vår då fönsterna börjar se lite trötta ut i nederkant på söderfasaden.
Fönsterna är tillverkade av SP-fönster och insatta 2009.

Då det är första gången jag målar fönster har jag ett par funderingar. Se bifogade bilder.
1. Bör jag skruva ned täckplåten och måla även bakom denna?
2. Hur gör jag med PVC-listerna? Lossar jag dem för att måla karmen bakom för att sedan spika fast dem igen? Eller maskerar jag så gott jag kan och försöker få in åtminstone lite färg i springan mellan list och karm?

Då fönsterna fortfarande är i gott skick har jag tänkt att börja slipa med sandpapper. Där färgen lossnar kommer jag eventuellt också att skrapa.

Jag har noterat några tunna vertikala sprickor i nederkant. Jag har först tänkt påföra impregneringsolja och grundfärg här för att sedan fylla upp med tec7 innan slutstrykning. Åsikter om detta?

Trärena ytor (efter slipning och eventuellt skrapning) kommer jag att impregnera med Tinova impreneringsolja och sedan grunda med Tinova alkydoljeprimer. Slutligen kommer jag att stryka hela fönstret med två lager alkydoljefärg.

Närbild på fönsterkarmens nederkant med täckplåt och PVC-list för planerat målningsprojekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nederkanten av ett fönster med täckplåt och PVC-lister, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser lätt ut att skruva bort listerna och måla bakom så det kan du göra, sätt tillbaka dom på rätt plats igen bara.
Jag vet inte vad du menar med PVC-lister men om det är glasningslisten du menar så hade jag inte tagit bort den utan bara målat över.
Olja används där trä är synligt och färg saknas.
Hur du gör vid skador beror nog på hur skadan ser ut och dess omfattning.
Detta är inte mitt expertområde så ta mina råd som om de kommer från en amatör.
Måla fasad och fönster utomhus gör man i månader utan R.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.