Hej!
Dags att behandla 70 m2 altan för första gången, lades förta året. Som så många andra vill vi ju få en silvergrå färg. Har försökt att läsa om SIOOx och såpa men blir inte riktigt klok.
SIOOx verkar väldigt omständligt! Och dyrt! Finns det någon här som har många års erfarenhet av produkten och som är nöjd med SIOOx? Ska ju hålla i 12 år, så undrar om någon har flera års erfarenhet om produkten håller vad den lovar?
Såpa? Behandlar såpan även trallen förutom att rengöra? Dvs gör såpan att altanen håller längre? Bara gulsåpa man kan använda?
 
Skippa sioo. Dyrt skräp som de flesta verkar missnöjda med. Altanen blir fint silvergrå av sig själv. Tvätta med såpa bara.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Skippa sioo. Dyrt skräp som de flesta verkar missnöjda med.
Är det vad du läst eller av egen erfarenhet?
 
Om du har tryckt trall så kör med såpa (om det blir grått av såpa?). Sioo som jag har på min trall och fasad är ett impregneringsmedel som är dyrt och omständligt men funkar ok så här långt. Tryckt virke behöver ju ingen ytterligare impregnering så kör med något annat än sioo.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Både läst, hört och sett.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Skippa sioo. Dyrt skräp som de flesta verkar missnöjda med. Altanen blir fint silvergrå av sig själv. Tvätta med såpa bara.
Har bara läst en del trådar om Sio. Men är det inte framförallt när man behandlat tidigare obehandlat trä, som fasader, som det blivit problem? Att lämna ett trädäck helt utan vare sig olja eller annan behandling tror jag inte på. Finns massor med risiga trädäck. Men även att tvätta med såpa är väl en behandling, såpan gör mer än rent. Vilket som är bäst har jag ingen uppfattning om, men helt obehandlat tror jag inte fungerar.

Och iallafall en del av de som säger sig ha lyckat resultat verkar ha använt sio på tryckimpregnerat.
 
N Nadjanda skrev:
Om du har tryckt trall så kör med såpa (om det blir grått av såpa?). Sioo som jag har på min trall och fasad är ett impregneringsmedel som är dyrt och omständligt men funkar ok så här långt. Tryckt virke behöver ju ingen ytterligare impregnering så kör med något annat än sioo.
Menar du att din trall var helt obehandlad innan SIOOx?
 
E EvaQ skrev:
Menar du att din trall var helt obehandlad innan SIOOx?
Det är ett grangolv som är lagt som trall på tryckta reglar. Än så länge ser jag inga tecken på att vatten ska ha skadat träet, men det har bara legat i tre år.
 
Vi såpar vår altan varje år, men lärde mig nyss att för själva insåpningen ska man använda en överfettad såpa, dvs en linoljesåpa tex Herdins. Såpan du köper i Ica-affären är gjord på tallolja och har inte samma behandlande egenskaper. Funkar dock bra att tvätta med, även om en överfettad tydligen ska lösa smuts bättre (har inte testat själv)

Träet blir vackert grått och det luktar gott, dock ska man ha med i beräkningen att det tar en del tid varje vår och kostar en slant med såpa och ättika för att få bort alger som växer under vintern. Vad det blir på 12 år i relation till en Sioo behandling vet jag dock inte :)
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
We bought 35 liters of SIOOX wood protection (steps 1 and 2) for our new 60 m2 terrace made of pressure-impregnated pine wood. The total price of the product was 788 EUR, and it took us a full day to treat the wood. During the treatment of our pinewood terrace, all SIOOX’s instructions were carefully followed. However, now after only nine months, the silver-grey layer peel off. See attached photos. Our conclusion: The SIOOX product is over-advertised, and it is expensive, but it does not work. Our advice to a friend: Do not waste your time and money; use wood oil or soap for your wood instead.
 
  • Tryckimpregnerad furutrall på terrass med flagande silvergrå ytskikt efter behandling med SIOOX träskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en träterrass med flagande silvergrå ytskydd, visar tecken på avskalning och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en terassplanka med flagande grå ytskydd, som indikerar slitage efter behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
StigPeter och 2 till
  • Laddar…
The exact same thing has happened to us. Did you contact them about it?

What did you do to your terrace after the problem appeared? Did you use wood soap?
 
Kämpade i 5 år med Sioox, hade nästan 140 kvm. terrass behandlat med denna produkt, katastrofalt resultat: alger, mögel, som var omöjliga att få bort. Efter att ha fått mycket hjälp och stöd av konsument ombudsmannen i flera repriser under dessa år, lyckades vi få firman att rengöra terrasserna (enormt mycket arbete), samt att behandla dem med pigmenterad träolja, som vi eventuellt kommer att behandla och hålla rena med linolje såpa.
Att få förstört 5 somrar med detta enorma problem och " pappers arbete" med hotelser och krav till firman Sioox är verkligen inte något jag önskar någon!
 
  • Gilla
Victor Zuhr och 1 till
  • Laddar…
Jag har sioox-behandlat ett nytt impregnerat altangolv flera år och har nu tröttnat. Skall gå över till såpa. Impregnering med sioox är omständigt. Det får varken vara sol eller regn under två strykningar. Ytskyddat behöver bara läggas på en gång. Men efter ett år börjar ytskicktet att flaga och man måste upprepa att lägga på ytskydd. Under tak flagar inte ytskyddet men altanen är ju till större del utan takskydd. Sioox är dessutom väldigt dyrt och måste bättras på varje år.

Behandling med såpa verkar vara betydligt enklare. Det verkar vara linoljesåpa man skall använda.
 
Ja, behandla med linoljesåpa är enkelt. Jag brukar köra med Herdins.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Terrasstvättar (numera) en ggr året tryckad trall med rent vatten. Dränker sedan in det med "i princip" koncentrerad linoljesåpa (en dunk för ca 5/600:- räcker till 2 behandlingar, ca 60 kvm). Däcken är nu 18 år ... håller nog ytterligare ett antal år. Kustnära och partiellt utsatt för stark södersol. Nu tidig vår inte så fint men efter vårbehandlingen ljust och grått. Okomplicerad skötsel.

Hållbarhetsmässigt skulle trallen egentligen inte påverkas men iom att det tvättas och såpas årligen behåller det den ljusa färgen. Alger hinner inte få djupt fäste.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.