Jag får helt enkelt öppna upp en lucka i golvet i köket,och se hur det ser ut. Måste bara besluta om en lämplig plats att göra detta på. Får ta hit någon som hjälper mig med detta. Tack för alla svar:)
 
  • Gilla
Maxom
  • Laddar…
Något får du nog offra om du vill veta hur det ser ut.
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Det är bara det att "väggen" består av köksskåp och köksluckor helt enkelt.....Så om jag ska öppna upp en lucka i köket,så blir det hela lite komplicerat ,då jag är tvungen att börja riva i köksinredningen....kan ju bli lite jobbigt att använda köket alls då tänker jag? Faktum är att den kalla luften kommer även från köksskåpen. När jag öppnar en låda,så är det iskallt i lådan/skåpet,och man märker hur den iskalla luften kommer in i köket. Så kall luften kommer alltså inte bara från där golv och vägg möts.

Har inte tänkt på om golven är generellt kalla. Har vant mig vid kalla golv nu efter dessa vintrar. Men det är möjligt att golven generellt är kalla. Vad skulle det betyda isåfall menar du? Att det kanske inte finns någon isolering alls i grunden?
Tänkte att man kan öppna var som helst bara för att ta reda på hur huset är konstruerat, inte nödvändigtvis i köket. Det som är intressant att få reda på är i så fall tjockleken på isoleringen, vilken isolering som använts och om isoleringen faktiskt fyller ut utrymmena i golv och väggar ordentligt, och hur mötet mellan golv och vägg ser ut. Skulle ju funka om du har ett rum som kanske inte används dagligen, typ ett gästrum eller så.

Jag kommer med lite fler frågor. Menar inte att ifrågasätta utan försöker bara få en klar bild av vad du upplever och hur det ser ut hos dig.
Kommer det in kall luft mellan vägg och golv bakom skåpen är det inte så konstigt att skåpen blir kalla. Men, drar det in luft under skåpen menar du, eller var märker du att den kalla luften kommer in? Alltså, har du någon exponerad vägg i köket eller har du dragit ut diskmaskin eller nåt? När du skriver att den kalla luften kommer även från köksskåpen, är det golvskåp eller väggskåp du menar?
Jag tänker att om golven är kalla på hela ytan kan det vara så enkelt att isoleringen i golvet är tunn eller har sjunkit ihop och det blivit en massa tomrum som inte isolerar ett jota. Är golven bara kalla närmast väggarna är problemet snarare skarven mellan golv och vägg.

Problemet för oss är att även om du öppnar upp och beskriver och kanske till och med tar kort och lägger in, så är det svårt att säga något som är helt rätt utifrån det. Det allra bästa du kan göra - i min mening - är att få dit någon som kan bedöma allt det du frågar om, vad problemet är och hur det ska åtgärdas. Vi kan kanske komma med några bra tips fram till dess men förr eller senare behöver du proffshjälp. Det kan vara en hantverkare eller en kunnig kompis, men någon behöver kolla på plats. För att någon ska kunna kolla ordentligt behöver du öppna upp så man kommer åt att titta. Om det är omöjligt att göra det inifrån så kan det göras utifrån, det ställer bara lite mer krav på väderskydd egentligen. Nu har du bara lagt upp en bild och på den verkar grunden vara just grund, så det kanske är svårt att ta sig in under huset. Men kolla runt hela huset. Finns det någon möjlighet att ta sig in under någonstans? Kan vara så med lite tur att det bakom nån buske finns en fördjupning vid grunden och en lucka som går att öppna. Kan ju iofs vara så att huset står på en platta, vet inte hur vanligt det var på 30-talet...

Anyway, problemet är knepigt men inte omöjligt. Gäller bara att ta det i rätt ordning. ;)
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Jag vågade mig på konststycket att köpa hus utan att ha några som helst kunskaper om hus eller byggnadsvård.
Jag var helt förberedd på att anlita hjälp för att utföra det som behövdes göras på huset,plus att jag då vid dessa tillfällen skulle få mer kunskap i frågan.

Jag tror att isoleringen i grunden är slut,för varje vinter måste jag ha frigolitplattor i grunden för att inte frysa ihjäl då det blåser kall luft rätt in i köket från golvet. Nu är jag rädd för att dessa frigolitbitar har skapat fukt i grunden, och jag behöver åtgärda detta rätt så snart.

Hur får man dit isolering i grunden,och om jag lägger dit isolering,blir det inte ännu fuktigare då?? Sommartid behöver jag inte lägga dit plattorna,enbart vintertid.

När man anlitar en hantverkare,vill han ju veta exakt vad som ska göras,annars blir det svårt för honom att utföra jobbet riktigt. Och när jag inte vet själv vad som ska göras,eller hur det ska utföras,blir det jobbigt.

Har ni här några tankar om vad som behövs göras i detta fallet? Huset är byggt på 30-talet.
Hej du har ett vanligt problem kallas golvdrag...
Detta beror på några olika saker!
isoleringen har sjunkit ihop eller blivit glipor i golvet!
fukt möss eller vibrationer gör att det läcker in luft i de glipor som bildats!
När du sätter frigolit så isolerar du och vindskyddar samtidigt!
Det du behöver göra är att komma ner i golven i ytterkanterna och tilläggsisolera lämpligen med cellulosa som innehåller salt eller med slutencell polyuretan!
Ett sätt att göra det är att skapa en bård i golvet
När du ändå håller på i bjälklaget så kan du renovera krypgrunden eller hur grunden ser ut!
De beskriver att frigoliten hjälper ...så då kan du också sätta en tunnare skiva och limma den mot grunden och sedan putsa med nät så det ser ok ut och att den kan sitta på heltid!

Men golvdraget och fukt måste du fixa ändå
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Nej,går inte att dra ut något skåp eller liknande. Det som går att göra är att öppna upp golvet under diskbänken. Det gjorde jag när rörmokarn var här och fixade förra året. Där ser man golvbjälkarna,men jag har ingen aning om hur det ska se ut,så det hjälper mig inte mycket att öppna där heller,tyvärr...:thinking:
Du såg golvbjälkarna skriver du. Det ska vara isolering ända upp till golvet mellan dem. Om det är tomt mellan dem har du problemet där: golvet är helt enkelt inte isolerat. Ditt foto visar inte så mycket men det ger intryck av sommarstuga med torpargrund. Om du öppnar där igen kanske det går att sticka ner mobilen och ta något foto som ger fler ledtrådar?

Det borde också finnas en öppning någonstans i grunden från utsidan, ventilationsgaller eller liknande, där du kan sticka in en kamera och försöka fota eller filma.
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Så jag behöver alltså öppna upp en lucka till grunden först och främst? Var i köket är lämpligast att fixa en sådan? Och exakt hur gjorde du i ditt fall? Hur sätter man dit eventuell isolering? Och var? Hur vet jag vilken typ av isolering som är bäst att använda?
Jag gjorde det lite grundligare.
Bröt upp ett par golvbrädor och såg hur det såg ut därunder (golvet var dåligt och skulle ändå läggas om.
Så väck med golvbrädorna, bort med sågspånet, vilket alltså inte fyllde utrymmet från blindbotten upp till golvbrädorna, och inte tätade mot väggarna/syllarna.
Under sågspånet låg tidningspapper daterat 1914.
Därunder blindbotten, bestående av glest utlagda brädor, med mycket luftläckage alltså.
Så lade jag dit ny blindbotten av k-plywood, vilken tätades med utefog runt om så ingen kall-luft kunde läcka igenom.
Därefter Gullfiber, tror det var 15 - 20 cm som fick plats.
Och nytt ovangolv av golvspånskiva, som limmades och skruvades.
Rummet, och hela bottenvåningen, blev avsevärt varmare att vistas i.
Att det tidigare blev så kallt berodde mycket på att grundmuren hade mycket springor mellan stenarna där vinterstormarna kunde blåsa in och kyla ned.

Sorry för sent svar förresten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.