Jag vågade mig på konststycket att köpa hus utan att ha några som helst kunskaper om hus eller byggnadsvård.
Jag var helt förberedd på att anlita hjälp för att utföra det som behövdes göras på huset,plus att jag då vid dessa tillfällen skulle få mer kunskap i frågan.

Jag tror att isoleringen i grunden är slut,för varje vinter måste jag ha frigolitplattor i grunden för att inte frysa ihjäl då det blåser kall luft rätt in i köket från golvet. Nu är jag rädd för att dessa frigolitbitar har skapat fukt i grunden, och jag behöver åtgärda detta rätt så snart.

Hur får man dit isolering i grunden,och om jag lägger dit isolering,blir det inte ännu fuktigare då?? Sommartid behöver jag inte lägga dit plattorna,enbart vintertid.

När man anlitar en hantverkare,vill han ju veta exakt vad som ska göras,annars blir det svårt för honom att utföra jobbet riktigt. Och när jag inte vet själv vad som ska göras,eller hur det ska utföras,blir det jobbigt.

Har ni här några tankar om vad som behövs göras i detta fallet? Huset är byggt på 30-talet.
 
Finns det någon information om vad för typ av isolering som finns och hur den sitter? Gäller både den ordinarie isoleringen och den du sätter dit vintertid. Behövs för att ge tips om vad du kan göra. Generellt kan man väl säga ändå att om du klappar på mer isolering underifrån borde det hjälpa, men det beror på hur, vad och i vilken omfattning, och hur det ser ut i konstruktionen idag.
Tar du dit en yrkesman så borde denne själv kunna se på plats vad som behövs göras.

Mvh
ToRy
 
T ToRy skrev:
Finns det någon information om vad för typ av isolering som finns och hur den sitter? Gäller både den ordinarie isoleringen och den du sätter dit vintertid. Behövs för att ge tips om vad du kan göra. Generellt kan man väl säga ändå att om du klappar på mer isolering underifrån borde det hjälpa, men det beror på hur, vad och i vilken omfattning, och hur det ser ut i konstruktionen idag.
Tar du dit en yrkesman så borde denne själv kunna se på plats vad som behövs göras.

Mvh
ToRy
Tack för svar. Eftersom det saknas lucka ner till grunden,så vet jag ingenting om vilken typ av isolering det sitter där eller har suttit där nu. Jag gissar bara att det saknas isolering eftersom det blåser riktigt kallt från golvet vintertid.
Isoleringen jag själv sätter i grunden är vanliga stora frigolitbitar. Jag behöver alltså öppna upp en lucka till grunden för att se hur det ser ut i grunden? Var är lämpligast att öppna upp en sådan lucka isåfall?
 
Hur får du ner frigoliten i grunden om det inte finns någon väg ner? Bilder underlättar.
 
raveper raveper skrev:
Hur får du ner frigoliten i grunden om det inte finns någon väg ner? Bilder underlättar.
Frigolitbitarna sätts utanpå grunden.
 
  • Blå frigolit isolering monterad längs husgrund bredvid snötäckt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var kommer kylan ifrån? Är det där vägg möter golv eller spotvis över hela golvet?

Har du mekanisk frånluft som ventilationslösning behöver det nödvändigtvis inte vara isolering som är problemet utan det kan röra sig om luftläckage som följd av undertrycket. Exempelvis kan äldre otätare hus ha en del läckage via syllen där man kan behöva lossa väggsockeln och dreva.

Ett alternativ kan vara att hyra värmekamera alternativt höra av sig till fackman/besiktningsman för termografering. Bör med fördel göras när det är -10 eller kallare utomhus.
 
King Average King Average skrev:
Var kommer kylan ifrån? Är det där vägg möter golv eller spotvis över hela golvet?

Har du mekanisk frånluft som ventilationslösning behöver det nödvändigtvis inte vara isolering som är problemet utan det kan röra sig om luftläckage som följd av undertrycket. Exempelvis kan äldre otätare hus ha en del läckage via syllen där man kan behöva lossa väggsockeln och dreva.

Ett alternativ kan vara att hyra värmekamera alternativt höra av sig till fackman/besiktningsman för termografering. Bör med fördel göras när det är -10 eller kallare utomhus.
Jag har ingen mekanisk ventilation,enbart självdrag med vedspis i köket. Den kalla luften blåser precis där vägg möter golv. Därför tror jag det är isoleringen som är slut. Frågan är hur man får dit isoleringen.Tack för tipset med värmekamera.
 
Beror ju på hur mycket pengar och hur noga du vill vara. Öppna upp och göra det ordentligt eller bara spruta in lite fog skum där det är som värst.
 
Det är nästan så man börjar fundera på om det kan vara värt att "offra" ett rum där man river upp golv och en vägg tillräckligt för att se hur det är gjort, vad för isolering som använts och hur mycket, för att sedan ta ställning till åtgärd...
Sen, om det är så att det faktiskt blåser in luft mellan golv och vägg så är ju problemet lite annat än "bara" dålig isolering, då finns det ju springor som inte ska vara där. I så fall kanske det är bättre att lossa två-tre fasadbrädor på utsidan istället och undersöka den vägen.
Är golven generellt kalla eller är det bara att det blåser kallt vid sidorna?
 
Börja med att ta bort golvlisten, så ser du bättre hur det är byggt. Kan ju kanske räcka med fogskum.
 
T ToRy skrev:
Det är nästan så man börjar fundera på om det kan vara värt att "offra" ett rum där man river upp golv och en vägg tillräckligt för att se hur det är gjort, vad för isolering som använts och hur mycket, för att sedan ta ställning till åtgärd...
Sen, om det är så att det faktiskt blåser in luft mellan golv och vägg så är ju problemet lite annat än "bara" dålig isolering, då finns det ju springor som inte ska vara där. I så fall kanske det är bättre att lossa två-tre fasadbrädor på utsidan istället och undersöka den vägen.
Är golven generellt kalla eller är det bara att det blåser kallt vid sidorna?
Det är bara det att "väggen" består av köksskåp och köksluckor helt enkelt.....Så om jag ska öppna upp en lucka i köket,så blir det hela lite komplicerat ,då jag är tvungen att börja riva i köksinredningen....kan ju bli lite jobbigt att använda köket alls då tänker jag? Faktum är att den kalla luften kommer även från köksskåpen. När jag öppnar en låda,så är det iskallt i lådan/skåpet,och man märker hur den iskalla luften kommer in i köket. Så kall luften kommer alltså inte bara från där golv och vägg möts.

Har inte tänkt på om golven är generellt kalla. Har vant mig vid kalla golv nu efter dessa vintrar. Men det är möjligt att golven generellt är kalla. Vad skulle det betyda isåfall menar du? Att det kanske inte finns någon isolering alls i grunden?
 
Du har förmodligen två "fel", som ger det kalla, dragiga golvet:
  • Grunden är otät, så att den kalla nordanvinden blåser in under golvbjälklaget
  • Golvkonstruktionen är otät, särskilt i anslutningen mot ytterväggen
Så på vintern skall alltså grunden vara tät, och inga luckor skall vara öppna.
Och du behöver se över hur blindbotten är gjord. Den måste vara tät i anslutningen till golvreglar och ytterväggssyll.
Fixar du de här två sakerna så blir säkert golven varmare.

Har själv gått igenom samma resa med en gammal fiskarstuga, men det är länge sedan nu.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har förmodligen två "fel", som ger det kalla, dragiga golvet:
  • Grunden är otät, så att den kalla nordanvinden blåser in under golvbjälklaget
  • Golvkonstruktionen är otät, särskilt i anslutningen mot ytterväggen
Så på vintern skall alltså grunden vara tät, och inga luckor skall vara öppna.
Och du behöver se över hur blindbotten är gjord. Den måste vara tät i anslutningen till golvreglar och ytterväggssyll.
Fixar du de här två sakerna så blir säkert golven varmare.

Har själv gått igenom samma resa med en gammal fiskarstuga, men det är länge sedan nu.
Så jag behöver alltså öppna upp en lucka till grunden först och främst? Var i köket är lämpligast att fixa en sådan? Och exakt hur gjorde du i ditt fall? Hur sätter man dit eventuell isolering? Och var? Hur vet jag vilken typ av isolering som är bäst att använda?
 
Det går inte att få loss ett underskåp, dra ut en diskmaskin eller liknande för att få en dold yta där du kan öppna upp och undersöka? Så ställer du tillbaka prylarna när du stängt igen.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det går inte att få loss ett underskåp, dra ut en diskmaskin eller liknande för att få en dold yta där du kan öppna upp och undersöka? Så ställer du tillbaka prylarna när du stängt igen.
Nej,går inte att dra ut något skåp eller liknande. Det som går att göra är att öppna upp golvet under diskbänken. Det gjorde jag när rörmokarn var här och fixade förra året. Där ser man golvbjälkarna,men jag har ingen aning om hur det ska se ut,så det hjälper mig inte mycket att öppna där heller,tyvärr...:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.