H Hullefar skrev:
Det är som vanligt att hantverkare luras och håller på. Ärliga hantverkare finns det få av i Sverige tyvärr.
Totalt fel nästan alla hantverkare är ärliga.
Det är som i alla yrkesgrupper det finns rötägg överallt, som tur är är dom få.
 
  • Gilla
kredep63 och 20 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Totalt fel nästan alla hantverkare är ärliga.
Det är som i alla yrkesgrupper det finns rötägg överallt, som tur är är dom få.
Det är nog få som är oärliga med flit, borträknat fusket med materialkostnad. Men väldigt många hantverkare gör ingen ansträngning för att hushålla med kunders pengar. Den enda prioriteringen är att köra på som man själv tycker är bekvämast.
 
  • Gilla
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
utan att veta, men två personer HELA tiden - det borde man kunna ifrågasätta.... känns som att två personer kanske gav lite snabbare avslut. Men man fick betala dubbelt pga det.
Därav min fråga kring hur effektivt de jobbade när de var på plats. Om både jobbade effektivt hela tiden så är det väl en sak, men precis som du säger så är det nästan omöjligt för två personer att vara dubbelt så effektiva som en person. Oftast känns det snarare som att de är två för att ha lite sällskap/vissa moment går lättare på två.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Därav min fråga kring hur effektivt de jobbade när de var på plats. Om både jobbade effektivt hela tiden så är det väl en sak, men precis som du säger så är det nästan omöjligt för två personer att vara dubbelt så effektiva som en person. Oftast känns det snarare som att de är två för att ha lite sällskap/vissa moment går lättare på två.
Och hur mycket effektivare är två som handlar ? :)
 
  • Gilla
  • Haha
René W och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Därav min fråga kring hur effektivt de jobbade när de var på plats. Om både jobbade effektivt hela tiden så är det väl en sak, men precis som du säger så är det nästan omöjligt för två personer att vara dubbelt så effektiva som en person. Oftast känns det snarare som att de är två för att ha lite sällskap/vissa moment går lättare på två.
Den ene kanske var en lärling?
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Excel
K karkka skrev:
De flesta grossister bjuder på frukost. Nu är ju jag på enterpend men klart att man ska få ta rast, vi har 1 h om dagen, jag har fördelat min på 2 st 30min raster, dock fikar jag på min arbetsplats, kan tänka mig att det blir bökigt om servicemontören åker iväg och tar rast.

Kanske man kan som privatkund då erbjuda att dom fikar på plats med tillgång till toa, micro.
Bjuder?? Snarare handlar det om muta som syftar till att de ska handla där. Tillsammans blåser de sina kunder med påhittade prislistor och påhittade rabatter. Ett dj-a otyg är det.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Kalendern och 22 till
  • Laddar…
J
Instämmer helt
 
Hade elektriker hemma som också åkte och handlade varje dag (=åt frukost) på Ahlsells. Materialet debiterades senare till Clas Ohlsson-priser dvs han behöll hela rabatten själv. Tror den där frukosttimmen är hantverkarnas mest lönsamma timme på hela dagen.

Priset tog dock en servicetekniker för bergvärme som handlade 3 gånger på en dag + lunchpaus. Köldbärarvätska första gången (hur kan man inte ha en dunk i sin skåpbil kanske man undra), mutter andra gången som hoppsan var felgängad, så då blev den en tredje tur.

Man längtar liksom inte till nästa gång man måste anlita hantverkare.
 
  • Gilla
  • Arg
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Excel Excel skrev:
Bjuder?? Snarare handlar det om muta som syftar till att de ska handla där. Tillsammans blåser de sina kunder med påhittade prislistor och påhittade rabatter. Ett djävla otyg är det.
Kunden betalar frukosten utan att veta om det. Bjuder? I helsike heller?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Generellt;
- Att hantverkare "överdibiterar" material.
- Att hantverkare "låter bli" att planera, så att det finns en anledning till att handla varje dag, som av en slump i frukosttid.
- Att hantverkare avrundar nedlagd uppåt.
- Att hantverkares arbetsledare kommer ut, i många fall kanske bara för att hälsa på sin personal (viktigt) eller prata andra saker, men att det plötsligt omvandlas till debiterbar tid (som faktiskt alla gånger inte skapat något värde för kunden.
Etc. Listan kan göras lång.

Vad beror detta på?
Mycket enkelt. Det är större efterfråga på bra (eller okej, good enough) hantverkare, än vad det finns tillgång.
De är helt enkelt för få, och har för lite ledig tid, givet det totala behovet / efterfrågan som finns.

Jag har flera exempel där jag har låtit mig bli blåst. För jag vet, att ifrågasätter jag varför han behöver handla igen dag nr 2 istället för allt dag nr 1, så kommer han vara jävligt upptagen nästa gång jag ringer. Så jag får helt enkelt bara räkna med lite högre kostnad.

Tråkigt, men så det är. Tillgång / efterfråga. Some times it sucks.

Under tiden får man försöka vara lite "smart" och styra dem så gott det går.
Ett konkret exempel var att jag en gång fotade vad jag behövde hjälp med och smsade. "Hej, ser ut såhär. Tänkte bara visa nu så du har möjlighet att plocka upp det du behöve hos grossisten när du har vägarna förbi grossisten nån gång innan vi ses nästa vecka."
Att du komma kl 8, och sen säga kl 9 "Jag måste iväg och handla", blir lite svårare.
 
  • Gilla
  • Arg
roffer och 5 till
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Hur är detta lagligt? Viss representation bör ju få finnas, men de är då av sällan återkommande karaktär som t.ex möten. Men att bjuda på frukost (som låter som en stående grej om jag tolkar dig rätt) låter ju som en muta till en person rätt av.
Det är ju skattepliktig skatteförmån så det blir nog inte då mycket mutfrukost vartefter
 
Jag vet inte om det är annorlunda i Östergötland jämfört med andra delar av landet men jag har aldrig varit med om att hantverkarna åker iväg på frukosten om de håller på med ett jobb. Oftast har de hoppat över fika och även tackat nej till kaffe när jag erbjudit dem.

Om det varit ett jobb som pågått en hel dag har det hänt att de åkt iväg och käkat lunch men i vissa fall har de ätit på platsen och då lånat mitt kök/micro. I det senaste fallet när det var en kille ute och installerade en luftvärmepump så hade han t.om. med sig egen micro.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 9 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Under tiden får man försöka vara lite "smart" och styra dem så gott det går.
Ett konkret exempel var att jag en gång fotade vad jag behövde hjälp med och smsade. "Hej, ser ut såhär. Tänkte bara visa nu så du har möjlighet att plocka upp det du behöve hos grossisten när du har vägarna förbi grossisten nån gång innan vi ses nästa vecka."
Att du komma kl 8, och sen säga kl 9 "Jag måste iväg och handla", blir lite svårare.
Bra förslag!

Men är det verkligen så kul att äta frukost hos en grossist och så tråkigt att jobba? Jag menar har de en kö med kunder kommer det ju ändå kunna fakturera lika många timmar totalt trots att de jobbar mer och handlar mer sällan.
 
  • Gilla
Thomas.magn
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är ju skattepliktig skatteförmån så det blir nog inte då mycket mutfrukost vartefter
Tveksamt där om det är en skattepliktig förmån.
Frukost är dels att betrakta som "enklare förtäring".
Och dessutom så är det inte en föremån som betalas / ges av ens arbetsgivare varvid arbetsgivaren.
 
A attefall skrev:
Bra förslag!

Men är det verkligen så kul att äta frukost hos en grossist och så tråkigt att jobba? Jag menar har de en kö med kunder kommer det ju ändå kunna fakturera lika många timmar totalt trots att de jobbar mer och handlar mer sällan.
:)

Va tusan, det är väl gött att stå och snacka lite skit med kollegan medan man äter en macka, ellre väntar på en, istället för att krypa under någons diskbänk och svettas. Har en nära vän som är elektriker på ett större bolag. Hans inställning till arbete är att desto mindre ansvar, desto mindre jag gör, desto bättre.
 
  • Gilla
Dinnan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.