Jag ska installera en vedkamin och kommunen begär att få skorstenen inritad på en fasadritning.

Tyvärr har jag inga ritningar på huset så undrar om det finns någon bra app, till android, som gör det lättare. Har hittat en bra app till planritning men ej för fasadritning.
 
N
Hej
Vilket arbete du ger dig in i. När man ritar upp ett hus från grunden måste man verkligen veta vad som gäller. Det är bra att man vet var det är viktigt att vara noggrann och vilka detaljer som inte är lika viktiga. Nu kan jag låta sträng och omedgörlig, men det råd jag skulle vilja ge dig är att inte ge dig på det. Även om du tycker att det bara är en kamin så blir det en grundritning på ditt hus som man kommer att utgå ifrån och som du kommer att använda till alla möjliga olika saker i framtiden och dessutom finns den med i säljprocessen om du vill sälja en gång i tiden. Ge bort det och betala en bra slant för det. Det har inte med kaminen och skorstenen att göra utan det är ett dokument kring ditt hus som faktiskt saknas.
 
Kommunen har säkert ritningar på huset om det inte är från 1800-talet eller på landet. Kontakta dem och be att få ritningarna från husets byggnadsår. Då kan du använda ritningarna att markera in skorstenen på. Alla handlingar i ärenden är offentliga och man kan inte nekas att få tillgång till dem så länge ärendet inte är belagt m sekretess.
 
  • Gilla
ptz0n och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.