4
Hej,


Jag har ett plåttak på en balkong på ca 25 kvm som jag skulle vilja riva.

Plåttaket är falsat, hur river man det på bästa sätt?

De alternativen jag ser (fyllt gärna på om ni vet några bra alternativ)

A) Finns det någon falstång för att öppna falsarna?
B) Tigersåg, med långt sågblad. Lägga sågbladet mot taket och såga upp falsarna?
C) Göra hål i taket med kniv/skruvmejsel och såga upp det med Nibbler eller en luftdriven plåtsax?
D) Göra hål i taket med kniv/skruvmejsel och såga upp det med en el alt luftdriven plåtsax?


Mvh
4fun
 
  • Nerbild av ett gammalt falsat plåttak med synliga skarvar och smuts, i behov av demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkong med ett plåttak med falsade skarvar och balkongräcke i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!

Jag skulle säga att alternativ B är det vanligaste rivningssättet, iallafall vid större ytor, fast i branschen används en eldriven maskin som kallas ”falsskärare”. Kolla om det går att hyra?

Alternativ A funkar också utmärkt men lever lite mer jobb och energi.
Man öppnar falserna litegrann med en ”falsöppnartång” och bänder sedan loss banden med en kofot.

Lycka till!

4 4fun skrev:
Hej,


Jag har ett plåttak på en balkong på ca 25 kvm som jag skulle vilja riva.

Plåttaket är falsat, hur river man det på bästa sätt?

De alternativen jag ser (fyllt gärna på om ni vet några bra alternativ)

A) Finns det någon falstång för att öppna falsarna?
B) Tigersåg, med långt sågblad. Lägga sågbladet mot taket och såga upp falsarna?
C) Göra hål i taket med kniv/skruvmejsel och såga upp det med Nibbler eller en luftdriven plåtsax?
D) Göra hål i taket med kniv/skruvmejsel och såga upp det med en el alt luftdriven plåtsax?


Mvh
4fun
 
Redigerat:
Med en rejäl kofot så kan man slå världen med häpnad:devilish:. Det är nog lite för liten yta att använda sig av falsskärare. Men tar man en kofot och använder som "konservöppnare" och tar då och gör ett hål och sticker in spetsen och drar i foten så att plåten rivs upp. Men akta för att det kanske släpper med risk för en snyting. Det kan kännas lite riskfyllt men funkar fungerat alldeles utmärkt hittills i alla fall för undertecknad. Och man kan ta i var annat band och sedan vika till så att man kommer åt att bända upp vid klammern och sedan gör man ett lämpligt paket av det hela. Tigersågen gör nytta i tvärfalserna samt där det annars är svårt att komma åt. Alternativt en vanlig (plåtsacks;))
Balkong med markerade linjer där kofot och tigersåg kan användas för att ta isär klämda plåtdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
tigersåg med långt blad fungerar överlägset .

sedan är det bara att lyfta av plåtarna
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
tigersåg med långt blad fungerar överlägset .

sedan är det bara att lyfta av plåtarna
Tigersågen är bra till rivning, men förödande för händerna med tanke på vibrationerna. Nu är det inte frågan om mer än 25 m2, men ändå ca 40 m. Rivning. Men lägger man maskinen så att bladet går åtminstone 140 gr mot falsen så dämpas vibrationerna något. Men å andra sidan så behåller man näsan i gott skick jämfört misslyckat försök med kobenet
 
rev sås sent som i måndags . ca 20 kvm . med långt blad , går att böja mer än man tror . tog ca 20 minuter att riva av rubbet .
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
rev själv ett tak för ett par veckor sedan och egentligen inget som helst fel på taket, men ändå så skulle det bytas??? Plåt från ca 40-talet och 0,73 tjockt och hård som hårdkokt ägg. (knappt böjbar på 3m längd) Tog tigern i nockarna och kompletteringarna samt kobenet sedan. skulle bara ha haft en egg på detta för att kunna skära den lättare. Men rivningen med benet kanske tog en halvtimme på ca 60 m2. :strong:+ svett=(y)
 
  • Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.