113 814 läst · 630 svar
114k läst
630 svar
Hantverkare - Frukostar, arbetade timmar och "åka och handla"?
De flesta grossister bjuder på frukost. Nu är ju jag på enterpend men klart att man ska få ta rast, vi har 1 h om dagen, jag har fördelat min på 2 st 30min raster, dock fikar jag på min arbetsplats, kan tänka mig att det blir bökigt om servicemontören åker iväg och tar rast.
Kanske man kan som privatkund då erbjuda att dom fikar på plats med tillgång till toa, micro.
Kanske man kan som privatkund då erbjuda att dom fikar på plats med tillgång till toa, micro.
Jag är självklart inte emot raster och jag förstår att jag inte kan dra av på arbetstiden för att jag tycker de jobbat långsamt. Men däremot för att båda åker iväg för att handla osv. Efter att ha pratat med konsumentverket och en annan i branschen som sa att han i vanliga fall gör en VP-installation på 2 dgr, plus att han beräknar det extra jobbet till en dag, har jag betalat vad jag anser är skäligt, nämligen för totalt 4 dgr (36h) samt materialet enligt faktura. Avvaktar reaktion.
Hej.
Du fick väl en offert med budgetpris innan du beställde arbetet?
Du fick väl en offert med budgetpris innan du beställde arbetet?
Smillan1000 skrev:Hej,
Vi har precis haft hemma en rörmokarfirma på löpande som bla installerade en LVVP för oss där de som mest jobbat har varit två personer samtidigt (varför vet jag inte förutom när de flyttade på varmvattenberedaren) från en underleverantör, där de var här totalt under fyra olika dagar, olika lång tid men aldrig längre än en normal arbetsdag och utspritt under 3 veckor. När de arbetade misstänkte jag att jag inte skulle hålla med dem när fakturan kom, men eftersom jag var i beroendeställning av dem för att få det klart tänkte jag att jag ger dem en chans och får se. Fakturan har nu kommit där det tyvärr blev som jag misstänkte, främst vad gäller antalet arbetade timmar. Men innan jag bestrider vill jag bara ha klart för mig vad som gäller i fyra fall:
1: De har haft alla möjligheter att materialplanera jobbet första dagen och åka till grossisten en gång, och sedan kanske en extra gång för antingen komplettering eller retur. Men istället har de varit där 3-4ggr samt att båda hantverkarna åkt iväg och att de ibland då ex. "ätit frukost" samtidigt. Är det skäligt?
2: Vår kontaktperson på rörmokarfirman har varit mer av "arbetsledare" och varit här och "kollat läget" 2 ggr i 30 minuter respektive 5-10 minuter. Det har han fakturerat totalt 1+1h för, där sistnämnda är fel datum och ingen var här. Är det skäligt?
3: De två rörmokarna från underleverantören har använt varsin bil och därav fakturerat mig två "servicebilar". Misstänker att de gjort så för de tycker det är mest bekvämt, men jag anser att jag betalar från deras jobb till mig t/r, då hade de kunnat använda samma bil. Vad säger ni?
4: Luncher, är osäker på om de tagit lunch. Måste de enligt lag ta lunch, även som egenföretagare?
5: Som krydda på ovanstående har jag varit tydlig med att jag förbereder allt jag kan för att hålla nere slutpriset, även att jag kan hjälpa till och köpa saker för att hålla nere kostnaden/arbetstid, hyra/återlämna specialverktyg etc. så de kan göra det som är värdeskapande/jobbet. Men de har indirekt inte låtit mig utan sagt att "ärsch, det där fixar vi" och inte delat med sig om vilka grejer de behöver. Det har funnits alla möjligheter för mig att beställa det på ex. nätet eller i butik eftersom de spridit ut sina dagar. Då känns ovanstående extra bittert med "saltad faktura".
Skulle vara skönt att få input om jag beter mig som en gniden jävel eller om fler än jag tycker att "rätt ska vara rätt" och inte gillar att känna som man blivit lurad.
Detta är en klassiker.
Så svårt att få en bra offert!
Avskyr sådant här.
Beställaren vill hjälpa till men får inte.
Dagarna går.
Fakturan motsvarar inte den upplevda tiden.
Tillkommer resor, oförutsett arbete, oväntat dyra delar, mm.
Jobbigt!
Det är fri prissättning, en överenskommelse om debiteringens utformning ska göras INNAN arbetet beställs och påbörjas. Det kan ju vara passande om man som kund ställer frågan om vad jobbet kan tänkas kosta, en uppskattning ifrån företaget ska inte justeras mer än 15% enligt konsumentköplagen.
Några tankar:
- Om montörerna har servicebilen hem så utgår dom från hemmet 0700 på servicearbetet. ”Teknikavtalet Byggnads”
-Om montörerna hämtar servicebilen på firman så utgår dom från firman 0700 och slutar först när bilen är parkerad på företaget. ”Teknikavtalet byggnads”
-Har dom en fast arbetsplats tex. ett större bygge och inte servicearbeten ”Då räknas tiden utifrån start/stopp på den specifika arbetsplatsen.
- Rasterna är en självklarhet, vanligt förekommande är 09-0930 samt 13-1330.
Man betalar för arbetstid även för restid vid servicearbeten. Men begär ut dagboken ifrån företaget och stäm av att arbetstiden är korrekt.
Bristerna:
- Att åka 1gång om dagen till grossisten är dålig planering, speciellt ifrån montören.
- Att arbetsledaren kommer på besök 2 gånger kan man inte uttala sig om, det viktiga är varför han kom på besök. Oförutsedda problem? Eller bara nyfiken på hur arbetet fortlöpte?
- Kom överens om prissättningen innan man beställer ett jobb. En offert, ett takpris, eller en uppskattning är att föredra.[/QUOTE]
Så svårt att få en bra offert!
Avskyr sådant här.
Beställaren vill hjälpa till men får inte.
Dagarna går.
Fakturan motsvarar inte den upplevda tiden.
Tillkommer resor, oförutsett arbete, oväntat dyra delar, mm.
Jobbigt!
D Dr.L skrev:
Det är fri prissättning, en överenskommelse om debiteringens utformning ska göras INNAN arbetet beställs och påbörjas. Det kan ju vara passande om man som kund ställer frågan om vad jobbet kan tänkas kosta, en uppskattning ifrån företaget ska inte justeras mer än 15% enligt konsumentköplagen.
Några tankar:
- Om montörerna har servicebilen hem så utgår dom från hemmet 0700 på servicearbetet. ”Teknikavtalet Byggnads”
-Om montörerna hämtar servicebilen på firman så utgår dom från firman 0700 och slutar först när bilen är parkerad på företaget. ”Teknikavtalet byggnads”
-Har dom en fast arbetsplats tex. ett större bygge och inte servicearbeten ”Då räknas tiden utifrån start/stopp på den specifika arbetsplatsen.
- Rasterna är en självklarhet, vanligt förekommande är 09-0930 samt 13-1330.
Man betalar för arbetstid även för restid vid servicearbeten. Men begär ut dagboken ifrån företaget och stäm av att arbetstiden är korrekt.
Bristerna:
- Att åka 1gång om dagen till grossisten är dålig planering, speciellt ifrån montören.
- Att arbetsledaren kommer på besök 2 gånger kan man inte uttala sig om, det viktiga är varför han kom på besök. Oförutsedda problem? Eller bara nyfiken på hur arbetet fortlöpte?
- Kom överens om prissättningen innan man beställer ett jobb. En offert, ett takpris, eller en uppskattning är att föredra.[/QUOTE]
Om inte annat är det ju ett förmån som de ska beskattas för.Q qvrk skrev:
Alla grossister har frukost. Finns vissa butikschefer som ansett att gubbarna kan äta frukost hemma, och tog bort det. och så försvann nästan alla kunder, hehe.Q qvrk skrev:
Men nu i coronatider så får vi ingen frukost längre. Kaffe och vatten finns dock. Finns många som verkar sitta där hela dagarna. Fattar inte hur dom pallar.
Att man får sticka och hämta nytt material, kan ha att göra med att man även fick börja koppla golvvärme, provtrycka den, även flytta vattenmätare och dylikt.
Så jag ser ärligt talat inte problemet i det hela. Det är ju inte så att bara en värmepump installerades. Utan man har ju pillat med beredare, golvvärme och inkommande vatten också.
Så jag ser ärligt talat inte problemet i det hela. Det är ju inte så att bara en värmepump installerades. Utan man har ju pillat med beredare, golvvärme och inkommande vatten också.
Var inte så avundsjuka. Det är bara bli hantverkare om ni vill ha gratis frukost. Eller skaffa ett par blåbrallor och ta för er. Dom brukar ha grilllunch också. Grillade hamburgare och korv, läsk, bärs ibland.
@Smillan1000 Jag har ingen beläst kunskap i ämnet mer än samma upplevda (dåliga och lärorika!) erfarenhet:
Kom överens om pris/se en offert först! Hitta hantverkare som faktiskt låter dig köpa vissa delar själv om du önskar köpa vissa delar själv... Vi spenderade 10000 kr på att vår byggare körde 2x2 mil (tor) 4 ggr för att handla byggmaterial.
Byggmaterialet köptes på Byggmax och vi fick betala precis det dubbla priset än om vi köpt det själva.
Att det handlades där berodde på att var skuldsatt i den butik han sa att han handlat först (innan vi bad ut specificieringen och såg då att han inte handlat där han sa). Det för mig till nästa lärdom: Referenser! Även att vi "kände" snickaren så hjälpte inte det.
Vi tog upp det som en markering men som vi misstänkte fick vi tillbaka att det inte var något fel på fakturan och att det inte fanns något annat avtalat... Vi betalade och får nu försöka hämta hem den kostnaden på andra moment. Dyra läxor när man bygger...
...(dessutom monterades vår hygroskopiska isolering fel av samma snickare så nu väntar vi besked på om vi ska behöva plocka ner allt plus innertak. Och nej, han kan inte göra om det för vi var känslosamma och kände oss svikna och sa att vi själva skulle ombesörja om det gjordes om... efter det kom den gulliga lilla fakturan...)
Kom överens om pris/se en offert först! Hitta hantverkare som faktiskt låter dig köpa vissa delar själv om du önskar köpa vissa delar själv... Vi spenderade 10000 kr på att vår byggare körde 2x2 mil (tor) 4 ggr för att handla byggmaterial.
Byggmaterialet köptes på Byggmax och vi fick betala precis det dubbla priset än om vi köpt det själva.
Att det handlades där berodde på att var skuldsatt i den butik han sa att han handlat först (innan vi bad ut specificieringen och såg då att han inte handlat där han sa). Det för mig till nästa lärdom: Referenser! Även att vi "kände" snickaren så hjälpte inte det.
Vi tog upp det som en markering men som vi misstänkte fick vi tillbaka att det inte var något fel på fakturan och att det inte fanns något annat avtalat... Vi betalade och får nu försöka hämta hem den kostnaden på andra moment. Dyra läxor när man bygger...
...(dessutom monterades vår hygroskopiska isolering fel av samma snickare så nu väntar vi besked på om vi ska behöva plocka ner allt plus innertak. Och nej, han kan inte göra om det för vi var känslosamma och kände oss svikna och sa att vi själva skulle ombesörja om det gjordes om... efter det kom den gulliga lilla fakturan...)
Smillan1000 skrev:Jag var hemma den mesta tiden ja och har noterat det mesta.
dag 1 07:30-08:00 arb.ledare, 07:30-16:00 2pers, båda iväg 1h och handla/käka frukost?
dag 2 2pers 07:30-14:30 då den ena skada sig så båda drog.
dag 3 2pers 07:30-08:45, båda iväg 1h (köpte grejer och käka frukost?) 1pers kom tillbaka, jobbade 1h. slut.
dag 4 2pers 07:30-09:00. båda åkte iväg o käka frukost o "ska handla läcksprej" (som de sedan inte behövde eftersom felet var att de inte dragit åt en kopplingen tillräckligt för läckagetestet).tillbaka 10:30, slutade 15:30. Tror de käkade lunch alla dagar förutom dag 3.
Jag har nu också gjort en komplett undersökning av priserna på materialet. De har gett mig Dahl's listpriser och då ligger de i snitt 94% över rinkabyrör och vvsbutiken.nu, är det skäligt? Vad kan de tänkas ha för rabatter på Dahl´s?
utan att veta, men två personer HELA tiden - det borde man kunna ifrågasätta.... känns som att två personer kanske gav lite snabbare avslut. Men man fick betala dubbelt pga det.Pasjostrom skrev:Om jag summerar dina tider får jag ganska precis 56h, om man sedan drar av en timme för lunch och raster och lägger på en timme för restid t/r så skulle jag säga att timdebiteringen känns rimlig, det enda man kan ifrågasätta är om det varit nödvändigt att båda åker för att köpa material och i princip varje dag. Men det rör sig i sammanhanget om ganska få timmar, kanske 4-5h totalt så personligen skulle jag inte göra en grej av det.
priserna på material bör man göra upp innan, men ja jag håller med om att nästan 100% påslag är saftigt och kanske oskäligt.