7 177 läst · 46 svar
7k läst
46 svar
Biltransport mellan Önsköldsvik och Norrtälje, företag som löser detta eller hyr ut biltransport
Om firman du fått tag i kan få hem ena bilen och du har en bil som får dra släp+bil2 så kanske det kan vara ett alternativ att firman får köra hem den ena och du tar den andra? Då slipper du köra fram och tillbaka flera gånger, men bil2 behöver inte vara kvar hos säljaren i en månad. Får du tag i ett biltransportsläp med "hyr här, lämna där" så slipper du dessutom köra med släp ena sträckan.
Om det nu är vilotider även om man kör privat kanske du känner någon som har kort som kn tänka sig att åka med mot rimlig ersättning?
Jag antar att det finns en anledning till att du inte vill/kan/får köra hem bilarna själv? Annars är nog det enklast att ta med en kompis på tåget och gör en miniroadtrip för att få hem båda bilarna.
Om det nu är vilotider även om man kör privat kanske du känner någon som har kort som kn tänka sig att åka med mot rimlig ersättning?
Jag antar att det finns en anledning till att du inte vill/kan/får köra hem bilarna själv? Annars är nog det enklast att ta med en kompis på tåget och gör en miniroadtrip för att få hem båda bilarna.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 343 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 343 inlägg
Ja, om den tillåtna vikten överstiger 7,5 ton. Kör man privat med en biltransportbil som har en totalvikt på högst 7,5 ton behöver man inte tänka på kör- och vilotider. Se info hos Transportstyrelsen:MathiasS skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/s...h-vilotider/undantag-fran-kor--och-vilotider/
Nej, men om jag inte får hyra en bil och köra själv är det lite knepigt, har två kompisar med lastbil men det är tveksamt att jag får köra deras bilar med tanke på att jag saknar YRK. ToR blir det ändå dyrt och ska jag ändå betala så kan jag lika gärna ta assistanskåren för 12k, då löser dom allt. Så det börjar kännas som att det är det enklaste.MathiasS skrev:
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 502 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 502 inlägg
Jag har försökt hitta namnet på ett företag som annonserat på Facebook ett tag, dom är stationerade utanför Umeå, men det är ju inte så långt till Ö-vik, kom till slut på det. Kan vara värt att kolla:
Han har annonserat i en lokal facebook-grupp att han får lasta 2 ton på bilen plus att han har en biltransport-kärra som kan hakas efter.
Det är ett tag sen jag såg annonsen senast, så jag vet inte om han håller på ännu.
Mvh
Han har annonserat i en lokal facebook-grupp att han får lasta 2 ton på bilen plus att han har en biltransport-kärra som kan hakas efter.
Det är ett tag sen jag såg annonsen senast, så jag vet inte om han håller på ännu.
Mvh
Den ena går men är avställd och har körförbud, den andra går inte alls.H hjulia skrev:Om firman du fått tag i kan få hem ena bilen och du har en bil som får dra släp+bil2 så kanske det kan vara ett alternativ att firman får köra hem den ena och du tar den andra? Då slipper du köra fram och tillbaka flera gånger, men bil2 behöver inte vara kvar hos säljaren i en månad. Får du tag i ett biltransportsläp med "hyr här, lämna där" så slipper du dessutom köra med släp ena sträckan.
Om det nu är vilotider även om man kör privat kanske du känner någon som har kort som kn tänka sig att åka med mot rimlig ersättning?
Jag antar att det finns en anledning till att du inte vill/kan/får köra hem bilarna själv? Annars är nog det enklast att ta med en kompis på tåget och gör en miniroadtrip för att få hem båda bilarna.
Att betala 6k för att få hem en bil och ändå sitta och åka fram och tillbaka med bil och trailer för att hämta den andra blir inte så billigt heller, lön, soppa, mm.
Dygnsvila får inte ske i bilen, så även om jag kör en del av sträckan måste en yrkeschaufför vila om det är ett officiellt uppdrag, att köra firmalastbil "privat" är inte så lämpligt heller med tanke på försäkring.
Han hade fullt att göra och kunde inte ta detta inom 3 veckor.ullet skrev:Jag har försökt hitta namnet på ett företag som annonserat på Facebook ett tag, dom är stationerade utanför Umeå, men det är ju inte så långt till Ö-vik, kom till slut på det. Kan vara värt att kolla:
[bild]
Han har annonserat i en lokal facebook-grupp att han får lasta 2 ton på bilen plus att han har en biltransport-kärra som kan hakas efter.
Det är ett tag sen jag såg annonsen senast, så jag vet inte om han håller på ännu.
Mvh
Medlem
· Västerbottens län
· 17 864 inlägg
Gimp skrev:Den ena går men är avställd och har körförbud, den andra går inte alls.
Att betala 6k för att få hem en bil och ändå sitta och åka fram och tillbaka med bil och trailer för att hämta den andra blir inte så billigt heller, lön, soppa, mm.
Dygnsvila får inte ske i bilen, så även om jag kör en del av sträckan måste en yrkeschaufför vila om det är ett officiellt uppdrag, att köra firmalastbil "privat" är inte så lämpligt heller med tanke på försäkring.
Förr har det gått att ställa på, försäkra och beställa besiktningstid i Norrtälje och lagligt köra dit, går det idag?
Protte
Regler angående kör- och vilotider gäller endast yrkesmässigt arbete, dvs om du är anställd chaufför eller egenföretagare. Privata resor får du företa bäst du vill, lastbil eller personbil spelar ingen roll.
Sen är det ju naturligtvis bra att vara pigg och vaken när man kör, även när man inte jobbar med det.
Har du dragbil och körkort hade jag hyrt ett släp två dygn och kört två vändor.
Sen är det ju naturligtvis bra att vara pigg och vaken när man kör, även när man inte jobbar med det.
Har du dragbil och körkort hade jag hyrt ett släp två dygn och kört två vändor.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 343 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 343 inlägg
Se länken i mitt inlägg #33.Fotografen skrev:
Vid högst 7,5 tons totalvikt behöver man inte ta hänsyn till kör- och vilotider vid privata resor, över 7,5 ton gäller kör- och vilotider även när man kör privat.