Hej,

Jag sitter med ett liknande problem som detta:
http://www.byggahus.se/forum/grund-...a-ventilation-ner-i-plattan-och-upp-igen.html

Jag ska bygga ett lågenergihus som ska vara tätt och med ett FTX system. Utan att gå in på detaljer så har jag kommit fram till att det skulle vara smidigt att dra ventilationen, först och främst tilluften till alla rum, i isoleringen i den gjutna plattan, sedan upp i innerväggar och under köksskåp.

Finns det någon nackdel med att dra tilluftsrören i plattan (ska man isf använda något annat än spirorör?)?
Finns det någon fördel att sätta deplacerande tilluftsdon i väggar nere vid golvet (eller i socklar under köksskåpetc)?
Används deplacerande luftföring normalt i villor?

Kort info ang mitt husbygge:
Gjuten platta med någon typ av Thermogrund-liknande balk. Minst 300mm isolering. Ingen vattenburen golvvärme. Elektrisk golvvärme i våtutrymmen.
Ytterväggar byggs (utifrån sett) med: tjockputs, cellplast >100mm, lättbetong >350mm (min filosofi är att ha den termiska massan innanför isoleringen).
Bjälklag i betong.
Innerväggar reglas och byggs med gips, minerit eller liknande och isolering.
Tak byggs med masonite beams och ska ha 600mm isolering.
 
Tyresö
Det är inga problem att dra ventilationsrör i isoleringen - det är en väldigt vanlig lösning. Se bara till att plattans tjocklek (10 cm) inte påverkas.
 
Tänk på så att du får plats med kanal/tilluftsdon i innervägg (tänker på tjockleken på väggen).
Planera även placeringen av tilluftsdon så inte dessa hamnar bakom möbler.
 
http://paveras-liljeberg.blogspot.com/2009/08/ventilationsror.html
Jag har placerat mina ventilationsrör i plattan och sen vidare upp i lättbetongsväggarna. Fungerar mycket bra. Ventilationaggregatet har jag i garaget och det blev en mycket tyst, har djuddämpare direkt vid aggregatet. Använde röda avloppsrör i plattan och sen vanliga spirorör upp i väggarna.
 
U Ulrik74 skrev:
[länk]
Jag har placerat mina ventilationsrör i plattan och sen vidare upp i lättbetongsväggarna. Fungerar mycket bra. Ventilationaggregatet har jag i garaget och det blev en mycket tyst, har djuddämpare direkt vid aggregatet. Använde röda avloppsrör i plattan och sen vanliga spirorör upp i väggarna.
Hej, blev jättenyfiken på att lägga ventilationen i plattan som du har gjort. Skulle vara så kul att kort få ta del av dina erfarenheter efter att huset blev färdigt :)?
Hälsningar, Claes!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.