Tackar ödmjukast för alla inlägg och tips hittills.

Anledningen till att jag började bygga som jag gjorde var att jag läst om enklare jordkällare där man i vissa fall helt enkelt grävt in en plasttunna i en slänt. Eller grävt ner ett betongrör i backen. Så min idé var att göra nån halv-variant mellan en sån här enklare historia med att gräva ner nåt i backen, och ett rejält bygge.

Jag har dock förstått att dessa enklare varianter nog inte är helt optimala vad gäller jämn temperatur hållning, så det känns som att jag tydligen får sikta in mig på ett rejälare bygge med dräneringar och allt. Men det får gå, jag har tid på mig.

Sen har jag ju förstått att man kan "fuska" lite. Det finns färdiga moduler, typ den här: http://www.jordkallare.se/.

Den skulle jag ju kunna låta lyftas in i mitt hål. Kostar dock en slant. Men det gör ju iofs materialet till ett eget-bygge också.

Sen funderar jag på att ställa några 2m (diameter) betongrör på kant och foga ihop. Borde bli billigare än den färdiga plastmoduler. Men hur gör man med dräneringen i det fallet?
 
Kan ju kanske gå att gräva ned ett betongrör i vinkel nedåt om du hela tiden skjuter det nedåt medan du gräver men risken är stor att det blir för tungt så troligtvis lättare om du gräver en kanal istället för en tunnel snett nedåt, lägger i några betong rör och återfyller ovanpå. Sen får du försöka få till någon lucka i cellplast eller liknande. Kommer ju inte att blir stor och vill du ha i mycket saker måste du stapla det på varandra.
 
Varaianten många kör med på tex kolonilotter är ju gräva ner er sån där stor blå plasttunna. Det funkar perfekt som förvaring åt potatis etc. Locket är ju vattentätt också så det kan du ju göra redan nu i din hög
 
Jag har också funderat på plasttunna.

Vad tror ni om idén att jag lägger tre-fyra såna här plasttunnor nederst i mitt hål och sen fyller på med massor av jord. https://www.ajprodukter.se/-nyheter...VCaaaCh1R6A9mEAQYAiABEgLfFfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Alltså, tunnorna ligger ner, var och en inbäddad i jord. De läggs kanske som i en mini pyramid - två underst, och en ovanpå mellan de understa. Det enda som sticker ut är locket. Risken är ju att det fryser igenom locket på vintern, men om jag lägger en extra lucka med frigolit utanför. Sen blir det ett litet förmak utanför detta med en snett liggande isolerad dörr/lucka ner.

Då lär jag ju inte behöva dränera, eller hur?

Vad ser ni för farhågor och för- och nackdelar med den här idén?

Det jag undrar lite spontant är om det inte blir en massa kondens i tunnorna när de är så slutna och hur motverka det i så fall?

Tanken är alltså att ha potatis i en tunna, äpplen i en annan och blandade rotfrukter i en tredje.
 
R Remomannen skrev:
Menar du att det kan rasa in om jag har för lodräta kanter?
Ja.

Det dör markarbetare då och då pga rasande kanter
 
Tomture61
R Remomannen skrev:
Jag har också funderat på plasttunna.

Vad tror ni om idén att jag lägger tre-fyra såna här plasttunnor nederst i mitt hål och sen fyller på med massor av jord. [länk]

Alltså, tunnorna ligger ner, var och en inbäddad i jord. De läggs kanske som i en mini pyramid - två underst, och en ovanpå mellan de understa. Det enda som sticker ut är locket. Risken är ju att det fryser igenom locket på vintern, men om jag lägger en extra lucka med frigolit utanför. Sen blir det ett litet förmak utanför detta med en snett liggande isolerad dörr/lucka ner.

Då lär jag ju inte behöva dränera, eller hur?

Vad ser ni för farhågor och för- och nackdelar med den här idén?

Det jag undrar lite spontant är om det inte blir en massa kondens i tunnorna när de är så slutna och hur motverka det i så fall?

Tanken är alltså att ha potatis i en tunna, äpplen i en annan och blandade rotfrukter i en tredje.
En kompis byggde en så kallad jordkällare , såg mest ut som ett litet rum med putsade ytor överallt , betonggolv . Lagom temp fanns där (åt det varma hållet dock) men inte rätt luftfuktighet tyvärr , som man eftersträvar i en jordkällare.
Byggnaden var i samma nivå som marken.
En jordkällare som byggs i en slänt eller under marknivå måste ha kontakt med jorden på ett naturligt sätt (stampat jordgolv typ)
En jordkällare bör ha en temperatur som ligger ganska stadigt mellan 2 och 8 plusgrader och en luftfuktighet på ungefär 90 procent.
 
  • Haha
Raginmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.