Hej!

Har satt upp karm för första gången i mitt liv och det blev ju inge vidare :)

Dörrkarm som är felaktigt monterad och inte i lod, med synlig glipa mellan karm och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut nu. Dörren stänger sig något, då karmen inte är helt i lod.

Dörr med karm som inte är i lod, synlig glipa uppe och på sidan, ojämnt golv noterbart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syns också tydlig på glipan mellan karm och dörr. Bild inifrån sovrummet.

Vattenpass som visar att golvet inte är i lod med sned bubbla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upptäckte att golvet inte heller är helt i lod.

Frågor:
- Hur gör man när golvet inte är lod? Kapar man någon av sidorna på karmen? Lägger till någon passbit på något sätt? Hur gör snickaren?

Jag funderar på att göra om genom att flytta ut karmen till att vara i liv med den yttre väggen istället och på så vis få en "andra chans", men då vill jag först säkerställa att jag kan få ett bättre resultat denna gången.
 
Man lägger en kloss under en av sidorna. Mäter med passet på överstycket.
Du behöver bara flytta in dörren 1cm typ.
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Man lägger en kloss under en av sidorna. Mäter med passet på överstycket.
Du behöver bara flytta in dörren 1cm typ.
Låter ju enkelt! Tack!

Har du (eller någon annan på forumet) något tips på vad jag bör använda för material för att få till så det blir snyggt mellan karm och dörrfoder?

Dörröppning utan dörr, synliga karmar och väggdetaljer, behovet av snyggt foder framträder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen dörr med oslipat dörrfoder som visar mellanrum mellan karm och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glapp mellan dörrkarm och vägg med synlig trästomme och delvis monterat dörrfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på glappet mellan en vägg och en dörrkarm i behov av tätning eller finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detaljen mellan dörr och karm kallas för smyg (har andra namn också, salning till exempel). Jag föredrar en planhyvlad furu som klyvs till rätt bredd men det går att använda MDF etc. också.

Med dina profilerade listverk vore det snyggt att fräsa en liten avrundad profil på smygen där den möter fodret om du har tillgång till verktyg. Om inte så har du en utmärkt anledning att köpa en liten fräs :)
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Detaljen mellan dörr och karm kallas för smyg (har andra namn också, salning till exempel). Jag föredrar en planhyvlad furu som klyvs till rätt bredd men det går att använda MDF etc. också.

Med dina profilerade listverk vore det snyggt att fräsa en liten avrundad profil på smygen där den möter fodret om du har tillgång till verktyg. Om inte så har du en utmärkt anledning att köpa en liten fräs :)
Dörromfattning har rundad profil annars!
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Det är viktigare att karmen är i lod än att den är helt i liv med vägg. En mindre lutning av väggen, t.ex 8 mm kompenserar du genom att dela du upp felet så att karmens sidostycke hamnar 4 mm utanför resp innanför väggen upptill resp nertill beroende på åt vilket håll väggen lutar. Felet döljs sedan lätt med fodret.
Smygen får du mäta och ev. såga till. Jag röstar också på planhyvlat.
 
  • Gilla
Ronny68
  • Laddar…
Lite sent att skriva detta men
Synd på den fina rundade öppningen!
Hade det inte gått att sätta dörren innanför, helt inne i rummet?
Eller är det för nära till väggen bredvid?

Tänker ni göra om tvillingen till vänster till standarddörr också?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Lite sent att skriva detta men
Synd på den fina rundade öppningen!
Hade det inte gått att sätta dörren innanför, helt inne i rummet?
Eller är det för nära till väggen bredvid?

Tänker ni göra om tvillingen till vänster till standarddörr också?
Behövde en dörr till sovrummet. Det var prio :)

Den till vänster (till köket) blir kvar!
 
R Ronny68 skrev:
Hej!

Har satt upp karm för första gången i mitt liv och det blev ju inge vidare :)

[bild]
Så här ser det ut nu. Dörren stänger sig något, då karmen inte är helt i lod.

[bild]
Syns också tydlig på glipan mellan karm och dörr. Bild inifrån sovrummet.

[bild]
Upptäckte att golvet inte heller är helt i lod.

Frågor:
- Hur gör man när golvet inte är lod? Kapar man någon av sidorna på karmen? Lägger till någon passbit på något sätt? Hur gör snickaren?

Jag funderar på att göra om genom att flytta ut karmen till att vara i liv med den yttre väggen istället och på så vis få en "andra chans", men då vill jag först säkerställa att jag kan få ett bättre resultat denna gången.
Hej,

Har råkat ut för exakt samma sak. Hur löste du detta? Tack på förhand.
 
Vi har liknande bekymmer efter att vi satt extra lager gips på alla väggar. En list som bygger på karmen (salning) så att du kan sätta foderna jämns med.

Fö som någon skrev ovan så skall karmen alltid monteras i lod och om vägg är skev så får
Man kompensera detta senare.

Jag köpte en sån här inför renovering av huset och den har betalat sig 100ggr om.

Rek starkt, kan användas till det mesta.
 
  • Produktbild av en multilinjelaser från Meec Tools på Jula webbsida, 799 kronor, fyra stjärnor och 103 recensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.