Hej!

Vi har under en tid känt avloppslukt från en "walk in closet" som vi har. Såg på gamla ritningar att det vart dusch/bastu där inne tidigare. Så jag tänkte att det kanske var en gammal golvbrunn under golvet som luktade.
Så vi rev plastmatta, golvspån och frigolit men ingen golvbrunn.

Kände dock hur stanken kom från en vägg, så vi rev gipsväggen och hittade detta rör! Tidigare ägare hade stoppat i vanlig glasisolering för att täta. :seenoevil:

Avgrävd vägg som avslöjar ett plastavloppsrör täppt med glasisolering omgiven av betong och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr så har det runnit in avjämningsmassa i röret så jag vet inte hur jag ska plugga det.
Vet inte om jag vågar hacka bort massan med risk att röret spricker.

Mvh Thomas
 
Claes Sörmland
Underligt, vad fyller röret för syfte?

Testa att bända loss massan från ytan framför röret med en kniv eller ett stämjärn. Då får du en känsla för hur den sitter. Jag tycker det borde gå att få bort det från den feta plasten så att en propp kan tryckas i. Om tätningsringen klarar sig.
 
Ska prova när jag kommer hem.
Det är väldigt många konstiga lösningar i det här huset. Har bott två stycken familjer med riktiga hemmapulare innan, som verkligen har härjat loss. Hellre fort än bra har vart deras måtto, tyvärr.

Om det inte fungerar, finns det något man skulle kunna fylla röret med?

/T
 
Fogskum
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Klantigt för att säga det minsta. Jag skulle trycka in en trasa och fogskumma framför. Om du bilar går det säkert bra, men risken är att röret spricker och då får du öppna ännu mer ..
 
Knacka bort massan framför röret och bänd bort det som sitter därinne.
Du måste bruka riktigt med våld för att spräcka ett sådant plaströr.
Sen på med plugg.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Byggskum är det snabbaste och enklaste men tänk på att du inte fyller för mycket om det är kopplat på ett avlopp som används inne i väggen (alltså om det finns ett T-stycke eller liknande).

Du behöver då inte få bort flytspacklet och byggskummet går att avlägsna enkelt om du vill använda röret någon gång i framtiden...
 
Mer chans tror jag att det är avluftning till avloppet eller någon hemmavariant av frånluftskanal från bastun..,
Dock var försiktiga så det inte blockerar innanför om där är ett ”T”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.