Vi har fått en offert på att renovera vår pool på 6 x 4 m och undrar om man inte testar vår betalningsvilja något, skulle tacksamt ta emot lite råd om detta är inom rimlighetens gränser....

Vi har en helgjuten "stomme" till poolen som ursprungligen var klädd med kakel. De senaste 12 åren har det dock suttit en poolduk eftersom kaklet bakom är risigt. Initialt fick vi en offert endast på byte av poolliner inkl inklädnad av poolen (tak över poolen under bytet) på 60 TSEK. När den gamla poolduken togs bort konstaterades att poolen är halvkaklad (en del plattor har tagits bort och det finns några lösa plattor). Vi har då fått ett förslag att fixa till hela poolen ordentligt (det är som sagt en bra gjuten stomme i grunden) med följande spec:

Bygge av väderskydd över pool
Borttagning av löst kakel
Gjutning av ny sargkant (inte själva poolkanten utan delen som täcks av liner)
Byte av breddavlopp och inlopp
Slätputsning av väggar insida pool
Golvavjämning
Ny liner (som vi alltså fått en offert på innan om 60 TSEK)
Montering av en lampa

Offerten landar på 270 TSEK inkl material. Är det rimligt? Mtp tidigare offerten är det alltså 210 TSEK exkl linern.

 
Jo, du behöver ta in fler offerter på detta.

För dessa pengar kan du bygga en helt ny pool så det finns ingen anledning att dessa moment ska ha ett sådant pris.
 
  • Gilla
Tobbe T
  • Laddar…
Jag renoverade min 8x4m pool förra sommaren. Måttbeställd liner + en 25m cellplastrulle för att ha bakom linern hamnade på ca 14700 inkl moms. Jag gjorde allt jobb själv.
Sen var det massvis med annat som kostade i mitt fall då jag behövde göra om mycket rördragning osv men det är en annan historia.
Vad är priset för själva materialet i den offert du fått och vad är arbete? Du skriver att det skulle vara inkl tak över poolen vid bygget i den första offerten, vad är det för väderskydd som tillkommer i den utökade offerten då?
 
Tack för input! Problemet är väl att vi varken har tid eller kompetens att göra det själva, man får känslan av att de chansar på att man bara säger ja till bruttoofferten rakt av (vilket säkert en del gör). När vi börjar ifrågasätta så blev svaret är det är worst case, vi vet inte hur det ser ut bakom etc. Nu har vi iallafall tagit bort allt kakel själva och då blev det en annan prislapp, kör på rörligt istället kring arbetet som vi noga följer. I vårt fall måste man bila ur det gamla breddavloppet som stökar till det lite. Än så länge är frågan öppen kring väderskyddet om det alls behövs, här var alltså prislappen 25 TSEK för att bygga med reglar och presenning om jag förstår det rätt. Låter saftigt även om det behövs, ett partytält i den storleken går väl på 7 TSEK men frågan är om det håller för vinden de få dagar som krävs :). Platssvetsad Liner 55 TSEK (material och liner 1,5mm) verkar vid en jämförelse i olika forum inte vara billigt men inte heller dyrast.
 
Det kan nog vara klokt att köra på rörligt men ta det väldigt försiktigt med förskottsbetalningar oavsett upplägg. Jag gissar att poolbranschen är en bransch som totalt sett är rätt ansatt. Lyxkonsumtion står antagligen inte högst på priolistan även om många tar hemester i år osv.
 
Ignorera mina priser ovan, jag hade missat att du pratade om platssvetsad liner och då är det ju helt andra priser än det jag köpte min för. (Jag köpte direkt från PDK Produkter AB)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.