Hej!

Jag tänkte köpa en robotgräsklippare inom kort.
Jag har suttit och läst lite på forumet men är fortfarande osäker.
Min gräsmatta består av 2 zoner och i mellan dessa 2 så har jag en betongplatta samt ett poolområde som är lite upphöjt mot betongplattan. mellan betongplattan och poolen så har jag en stenrad som är 42cm bred.

När jag satt och läste så krävs det att det är ett viss avstånd mellan begränsningsslingorna och sen även guideslingan? det jag har att spela på är markplattans bred på 42 cm, passagen är ca 6 meter lång.

Luftvy över en trädgård med två gräsytor, en betongplatta och ett poolområde, märkt med zon 1 och 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det att få till detta på något sätt?

Jag är inte så sugen på att flytta roboten för hand mellan dom olika zonerna, då köper jag hällre 2 st billigare robotar och har en för varje zon.
 
En passage med en bredd på 42 cm kommer inte att fungera. Det behövs en bredd på minst 60 cm.
 
vad är det som kräver 60cm? om det är roboten så kan den även åka på betongplattan då den är i samma höjd markstenen.
 
Det krävs ett visst avstånd mellan begränsningskablarna och guidekabel.
Mått mm framgår i manualen.
 
jag skulle kunna ha ena begränsningskabeln under trallen men då skulle väll roboten krocka i trallen hela tiden?
 
Gör en skiss på din ritning hur du har tänkt att det ska installeras.
Notera att en passage även räknas som klippområde.
 
. Luftvy av trädgård med röd och lila markerade gränser för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

röd slinga= begränsning
lila slinga= guideslinga

Jag tyckte jag läte att man kunde få roboten att inte klippa under passagen
 
Ok, kan du få kabeldragningen till att uppfylla avståndskraven kan det gå. Markytan får naturligtvis inte innehålla kanter som klipparen kan köra mot/fastna på.
Vid utgång och hemgång via guidekabel sker ingen klippning. Under klippfasen kan klipparen leta sig in på passagen mellan hus och pool och där köra runt och "klippa".

Ett tips är att höra med någon lokal ÅF, ibland kan dom ta en titt på din tom och komma med förslag och rekommendationer innan du köper klipparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.