Tjena! Jag köpte en Bosch tvättmaskin (typ för 4,500 kr) för någon vecka sedan som nu skall kopplas in i ett grovkök som har genomgått stambyte. Det finns alltså nydraget vatten och nydragen el som skall ha fått godkänd besiktning.

Samtidigt verkar det som om elkontaktuttagen är ändå för nära "öppet vatten", dvs., kranen i grovköket för att få godkända stämpeln av "Säker Vatten". Jag mätte att det är ca 30-50 cm från kranens munstycke beroende om man roterar den max åt vänster eller höger.

Hursomhelst så undrar jag om det finns någon lämplig Ballofix att sätta mellan det igenskruvna röret som visas i ena bilden? (Jag kan inte termerna). Vattenavstägningen sker annars inuti mitt första badrum där även dusch finns. Detta vet jag hur man gör.

Varför jag inte har anlitat någon firma eller så, efter att jag kollat med kommunala hyresvärden först om de kunde koppla in den (de saknar behörig personal), är att det kostar typ 33% av maskinen att bara få den inkopplad. Vad som skall kopplas in är avloppsrör (fick ej med någon klämma vilket verka behövas enligt manual) och vatteninlopp från den där som visas på bild som går in i maskinen via en annan slang.

Jag skall slänga upp bilder på allt som går att göra något med. Det är två slangar, en plastgänga och en gummipackning. Ena slangen verkar ha ett läckageskydd (stor plastgrej som ej verktyg skall användas) vid änden som går in i tvättmaskinen.

Jag har inte kunna tvättat på ett tag nu och jag vägrar använda gemensam tvättstuga på grund av rådande pandemi.

Mvh,
NN.
 
  • Hand håller en guldfärgad ändkappa framför nyinstallerade rör och vattenanslutningar i ett grovkök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett grovkök med nydraget vatten och el, en kran nära eluttag, och tvättrelaterade objekt som en tvättkorg och blå Ikea-kasse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ingen regel som hindrar att ett uttag sitter så, i förhållande till en vanlig kran. Sedan skall man hålla sig till sunt förnuft, och kanske inte sätta ett uttag ex. Precis 5cm bredvid en tvättställsblandare även om det inte är explicit förbjudet. I det här fallet ser jag inget problem.

Den placeringsregel som finns gäller dusch eller badkar. Ett uttag måste sitta minst 120 cm från en dusch och minst 60cm frånen badkarskant (lite förenklat beskrivet).

Slangen du visar på bilden, kommer inte den från en blandare, med avstägningskran? I så fall behöver du bara koppla maskinen Direk ot den, utan ballofix.
 
Jag pratade nyss med kvartersvärd och när det sitter jordfelsbrytare så verkar man få installera så där för att det inte skall ogiltighetsförklara Hemsförsäkringen.

Jo, jag förstår att jag slipper ballofix men jag tänker att man får ökad säkerhet om man kan stänga av vattnet vid ingen användning? Annars måste jag gå till badrummet, öppna i toaletten där vattenhuvudbrytaren sitter och hålla på.

Men det är ju med utgångspunkten att det kmr bli läckage vilket torde ej inträffa vid korrekt installation? Dessutom är det samma kakelgolv i grovköket som i badrummet där duschen finns. Den lutar oxå mot golvbrunnen åt vänster. Så skulle det bli läckage en natt så bör mkt av vattnet ha runnit ned ändå i golvbrunnen?
 
Men har du inte en liten extra kran på blandaren som slangen kommer från?
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Men har du inte en liten extra kran på blandaren som slangen kommer från?
Det har jag inte. Jag har följt rören upp till kranen i grovköket och det finns ingen vridbar kran som stänger av vattenflödet till kranen vilket är konstigt(?) eftersom detta grovkök genomgick stambyte i mars 2018. Jag bor i en kommunalägd hyresrätt.
 
Nej, men "röret"/slangen vi ser på bilden ser ut att komma ifrån en blandare? På den sitter det "alltid" en extra liten kran som stänger av vattnet till det här extra röret. Lägg upp en bild där vi ser var det kommer ifrån. De här maskinavstägningskranarna är ofta väldigt diskreta på blandaren. Inte säkert att du tänkt på att det är en kran. Just för att man skall kunna stänga av vattnet till maskinen.

Jordfelsbrytare är bra, och ett krav för att få ha uttag överhuvudtaget i ett badrum, innan jordfelsbrytare infördes var uttag förbjudna i våtrum, oavsett var i rummet de fanns, undantag "rakapparatsuttag", men de hade en inbyggd isolertransformator som gör att de inte är spänningsförande mot jord. Uttaget här är inget problem.
 
Här är fler bilder nu på själva slangarna och allt. En sak jag ser under kranen är en sak man kan rotera åt vänster, men typ bara en bit. Är det den som är "ballofixen" i detta fall för att stänga vattnet?

Samma roterbar grej under kranen finns även i köket där samma extra vattenrör finns.

Förresten, vad används svarta gummipackningen till? Kommer jag behöva använda den plastiga gänggrejen in i vattenutloppet och sedan slangen som går in i tvättmaskinen?

Jag vet vart slangarna går annars. Dvs., utloppsslangen går in i utloppshålet som finns under kranen (enligt bild). Och jag förstår att man ska inte vrida åt för hårt utan endast med "manskraft" och inte verktyg.
 
  • Sida ur en manual med tekniska data för en apparat, inklusive mått, vikt, elanslutning och vattentryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad vattenkran ovanför ett rostfritt handfat med synlig avloppssil och potentiell ballofix till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under diskbänk med slangar, rör, vattenkran med roterbar spärr och utlopp för tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksida av tvättmaskin med synliga anslutningsslangar och en ballofix under kranen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibel slang, svart gummipackning, och vit plastdel på grått golv med hink i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
gummipackningen skall sitta i adaptern den vita plast grejjen, det ser inte ut som om du behöver denna då proppen ser ut att vara 3/4tum

ja det är avstängningsventilen som du har på blandaren

du måste dock göra hål på anslutningarna vid vattenlåset under bänken för avloppsslangen.
ta och såga av den uppåtstående övre anslutningen
 
A
Ja alltså inte såga av hela utan bara den lilla hatten som är längs upp
 
Utloppsslangen skall som sagt krängas på den där nippeln, efter att du skurit av toppen på den (fråga inte hur jag vet att den behöver skäras... Det finns vissa sådana avloppskopplingar med mer än en nippel uppåt, gäller att komma ihåg vilken av dem det var man skar av). Sedan när slangen är påkrängd, så skall den klämmas fast med en slangklämma, det brukar följa med en med maskinen?
 
electroluxaren skrev:
Ja alltså inte såga av hela utan bara den lilla hatten som är längs upp
Jag testade att bara trä utloppsröret högst uppe på den där gråa inloppsgrejen och det satt riktigt bra tyckte jag. Ingen slangklämma följde med, inte heller något "U" för att fästa utloppsslangen heller på. Men kan använda en av de där vita transportspärrarna för slangen och tejpa fast den under grovköksbänken.
 
Men har du sågat av toppen?
 
Fixa en slangklämma, slangen kommer att hoppa av förr eller senare utan klämma. Det kan även bli otätt, utan att den hoppar av helt.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
A
Brukar följa med en fjäderklämma
 
electroluxaren skrev:
Brukar följa med en fjäderklämma
Det ingår inte någon slangklämma/fjäderklämma.
Det står i manualen att man skall köpa det i butik.

Det står, "Slangklämma 24-40 mm diameter".
Men jag hittar ingen som har exakt 24-40 mm.

På JULA på nätet finner jag närmast "25-40mm diameter B12" (B=bredd?)
På ClasOhlson på nätet finner jag närmast "20-32mm diameter" (Bredd=12mm).

Grejen är att jag inte har möjlighet att besöka JULA utan måste köpa på nätet.
Classe kan jag dock gå ned till på stan om det går att köra med 20-32mm diameter
eller blir det för tajt? Alternativt 32-50mm finns men det kanske är för brett/löst i diameter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.