A
Hej,

Vi har precis haft hemma en rörmokarfirma på löpande som bla installerade en LVVP för oss där de som mest jobbat har varit två personer samtidigt (varför vet jag inte förutom när de flyttade på varmvattenberedaren) från en underleverantör, där de var här totalt under fyra olika dagar, olika lång tid men aldrig längre än en normal arbetsdag och utspritt under 3 veckor. När de arbetade misstänkte jag att jag inte skulle hålla med dem när fakturan kom, men eftersom jag var i beroendeställning av dem för att få det klart tänkte jag att jag ger dem en chans och får se. Fakturan har nu kommit där det tyvärr blev som jag misstänkte, främst vad gäller antalet arbetade timmar. Men innan jag bestrider vill jag bara ha klart för mig vad som gäller i fyra fall:

1: De har haft alla möjligheter att materialplanera jobbet första dagen och åka till grossisten en gång, och sedan kanske en extra gång för antingen komplettering eller retur. Men istället har de varit där 3-4ggr samt att båda hantverkarna åkt iväg och att de ibland då ex. "ätit frukost" samtidigt. Är det skäligt?

2: Vår kontaktperson på rörmokarfirman har varit mer av "arbetsledare" och varit här och "kollat läget" 2 ggr i 30 minuter respektive 5-10 minuter. Det har han fakturerat totalt 1+1h för, där sistnämnda är fel datum och ingen var här. Är det skäligt?

3: De två rörmokarna från underleverantören har använt varsin bil och därav fakturerat mig två "servicebilar". Misstänker att de gjort så för de tycker det är mest bekvämt, men jag anser att jag betalar från deras jobb till mig t/r, då hade de kunnat använda samma bil. Vad säger ni?

4: Luncher, är osäker på om de tagit lunch. Måste de enligt lag ta lunch, även som egenföretagare?

5: Som krydda på ovanstående har jag varit tydlig med att jag förbereder allt jag kan för att hålla nere slutpriset, även att jag kan hjälpa till och köpa saker för att hålla nere kostnaden/arbetstid, hyra/återlämna specialverktyg etc. så de kan göra det som är värdeskapande/jobbet. Men de har indirekt inte låtit mig utan sagt att "ärsch, det där fixar vi" och inte delat med sig om vilka grejer de behöver. Det har funnits alla möjligheter för mig att beställa det på ex. nätet eller i butik eftersom de spridit ut sina dagar. Då känns ovanstående extra bittert med "saltad faktura".

Skulle vara skönt att få input om jag beter mig som en gniden jävel eller om fler än jag tycker att "rätt ska vara rätt" och inte gillar att känna som man blivit lurad.
 
  • Gilla
Lekberg och 4 till
  • Laddar…
De får väl hantera sin tid hur dom vill.
Det viktiga är vad har de fakturerat och vad gick det på.
Får vi reda på det så kan vi kommentera bättre.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
Deras raster är inget du skall betala för.
Tydligen bjuder grossisterna på frukost numera. Så det kan vara en orsak till deras iver att köpa grejorna själva. Ja, förutom att de köper billigt och säljer dyrt förståss.
Om så. Så får du betala deras mat, materialpåslag och rast. Inte illa!

Staffan
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 20 till
  • Laddar…
Vad landade priset på i slutändan för hela jobbet (totalen) samt vad är det för jobb som är utfört?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Arbetsledaren kan nog vara OK, du måste räkna med restid också, inte bara när han är där. Men man klart ha synpunkter på att han behövde vara där två gånger under ett så kort arbete.

Du skall inte betala för raster.

Jag skulle definitivt inte acceptera att betala för att mer än en åker och handlar material. Att de åker varje dag låter inte heller speciellt fackmannamässigt. Men det kan bero lite på vad som gjordes. Skall de bara installera en luftvärmepump, så borde de inte behöva åka alls, de skall veta vad som behövs innan de börjar. Materialet levereras från grossisten.
 
  • Gilla
R.Wallin och 2 till
  • Laddar…
A
Hej, tack för alla svar!

Jobbet: från början stod vår VVB i grovköket och dit kom även de ännu inte inkopplade matarrören som kom från redan installerade golvvärmeskåpet. Deras jobb var att koppla in en ny LVVP där innedelen är rakt under grovköket i källaren samt flytta ner VVB’n. De flyttade också vattenmätaren som var under VVB’n och kopplade på den bredvid LVVP’n i källaren där både inkommande vatten och avlopp är 1m bredvid. Jag har själv tagit in LVVP’n samt monterat utedelen inkl löst el/kommunikation på allt, från annat håll. De kapade också 7 golvvärmeslingor och skruvade fast dem i golvvärmefördelarskåpet samt trycktest med luft av slingorna. Hela VVB-flytten inkl ur/inkoppling tog ca 30min, golvvärmebiten borde rimligtvis ta 0,5-2h totalt om man gjort det förut.

kalaset slutade på 72.000kr. Ca hälften mtrl från Dahls och hälften deb.tid och servicebilar. Om jag förstått rätt kan man ex på polarpumpen.se beställa med installation för 30.000kr. Absolut det tillkom lite extrajobb som flytt av VVB’n och golvvärmeskåpsdetaljer, men ändå?
 
  • Wow
  • Gilla
Lekberg och 3 till
  • Laddar…
Det är svårt att råda om tidsåtgången, då man behöver se allt på plats, men det verkar ju vara en hel del arbete utöver installationen av VP, så det går inte att jämföra med polarpumpens 30.000 kr, där ju endast en enkel inkoppling av själva VP ingår
Att flytta vattenmätaren kan ta lite tid för att man måste tajma in VA-leverantörens tekniker för att stänga i gatan t ex.
Det låter dock som att de egentligen inte hade tid med jobbet, eftersom de spred ut det på 3 veckor.

Frukost och lunch är tid du inte ska betala för oavsett var den äts. Vi hantverkare får inte heller lön för den tiden. Däremot vill vi gärna äta ibland, för annars blir vi lätt griniga, oavsett om vi är egna eller anställda.

Hur många timmar har de debiterat?
 
  • Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
A
L lordi skrev:
Det är svårt att råda om tidsåtgången, då man behöver se allt på plats, men det verkar ju vara en hel del arbete utöver installationen av VP, så det går inte att jämföra med polarpumpens 30.000 kr, där ju endast en enkel inkoppling av själva VP ingår
Att flytta vattenmätaren kan ta lite tid för att man måste tajma in VA-leverantörens tekniker för att stänga i gatan t ex.
Det låter dock som att de egentligen inte hade tid med jobbet, eftersom de spred ut det på 3 veckor.

Frukost och lunch är tid du inte ska betala för oavsett var den äts. Vi hantverkare får inte heller lön för den tiden. Däremot vill vi gärna äta ibland, för annars blir vi lätt griniga, oavsett om vi är egna eller anställda.

Hur många timmar har de debiterat?
hej, tack för svar. Avstängning av vattnet löste jag genom att ringa kommunen som inom 20minuter (!!) var där och märkte upp, 1m utanför huset. Sedan tog det rörgubbarna ca 1min att stänga av och 1,5h senare satte dem på det igen på 1 minut.

56h arbetstid har de debiterat.
 
  • Wow
  • Gilla
ninhuo och 4 till
  • Laddar…
Q
Be dem visa en dagbok vad de har gjort alla de timmar de har fakturerat.
 
  • Gilla
ninhuo och 6 till
  • Laddar…
Har du kunnat ”övervaka” arbetet? Vad är i så fall din uppskattning av total tidsåtgång (dvs hur länge de faktiskt varit på plats, utöver detta bör du så klart addera resor och inköpstid). Och kan du uppskatta hur effektivt de jobbade när de var på plats, dvs var det full rulle hela tiden eller mycket raster/telefonsamtal med andra kunder/etc?

56h innebär 7h per dag per person (4 dagar, 2 personer).
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
Jag var hemma den mesta tiden ja och har noterat det mesta.
dag 1 07:30-08:00 arb.ledare, 07:30-16:00 2pers, båda iväg 1h och handla/käka frukost?
dag 2 2pers 07:30-14:30 då den ena skada sig så båda drog.
dag 3 2pers 07:30-08:45, båda iväg 1h (köpte grejer och käka frukost?) 1pers kom tillbaka, jobbade 1h. slut.
dag 4 2pers 07:30-09:00. båda åkte iväg o käka frukost o "ska handla läcksprej" (som de sedan inte behövde eftersom felet var att de inte dragit åt en kopplingen tillräckligt för läckagetestet).tillbaka 10:30, slutade 15:30. Tror de käkade lunch alla dagar förutom dag 3.

Jag har nu också gjort en komplett undersökning av priserna på materialet. De har gett mig Dahl's listpriser och då ligger de i snitt 94% över rinkabyrör och vvsbutiken.nu, är det skäligt? Vad kan de tänkas ha för rabatter på Dahl´s?
 
Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
ninhuo och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Deras raster är inget du skall betala för.
Tydligen bjuder grossisterna på frukost numera. Så det kan vara en orsak till deras iver att köpa grejorna själva. Ja, förutom att de köper billigt och säljer dyrt förståss.
Om så. Så får du betala deras mat, materialpåslag och rast. Inte illa!


Smillan1000 skrev:
Jag var hemma den mesta tiden ja och har noterat det mesta.
dag 1 07:30-08:00 arb.ledare, 07:30-16:00 2pers, båda iväg 1h och handla/käka frukost?
dag 2 2pers 07:30-14:30 då den ena skada sig så båda drog.
dag 3 2pers 07:30-08:45, båda iväg 1h (köpte grejer och käka frukost?) 1pers kom tillbaka, jobbade 1h. slut.
dag 4 2pers 07:30-09:00. båda åkte iväg o käka frukost o "ska handla läcksprej" (som de sedan inte behövde eftersom felet var att de inte dragit åt en kopplingen tillräckligt för läckagetestet).tillbaka 10:30, slutade 15:30. Tror de käkade lunch alla dagar förutom dag 3.

Jag har nu också gjort en komplett undersökning av priserna på materialet. De har gett mig Dahl's listpriser och då ligger de i snitt 94% över rinkabyrör och vvsbutiken.nu, är det skäligt? Vad kan de tänkas ha för rabatter på Dahl´s?
dag 1 07:30-08:00 arb.ledare, 07:30-16:00 2pers, båda iväg 1h och handla/käka frukost?
dag 2 2pers 07:30-14:30 då den ena skada sig så båda drog.
dag 3 2pers 07:30-08:45, båda iväg 1h (köpte grejer och käka frukost?) 1pers kom tillbaka, jobbade 1h. slut.
dag 4 2pers 07:30-09:00. båda åkte iväg o käka frukost o "ska handla läcksprej" (som de sedan inte behövde eftersom felet var att de inte dragit åt en kopplingen tillräckligt för läckagetestet).tillbaka 10:30, slutade 15:30. Tror de käkade lunch alla dagar förutom dag 3.

Jag har nu också gjort en komplett undersökning av priserna på materialet. De har gett mig Dahl's listpriser och då ligger de i snitt 94% över rinkabyrör och vvsbutiken.nu, är det skäligt? Vad kan de tänkas ha för rabatter på Dahl´s?
Smillan1000 skrev:
Jag var hemma den mesta tiden ja och har noterat det mesta.
dag 1 07:30-08:00 arb.ledare, 07:30-16:00 2pers, båda iväg 1h och handla/käka frukost?
dag 2 2pers 07:30-14:30 då den ena skada sig så båda drog.
dag 3 2pers 07:30-08:45, båda iväg 1h (köpte grejer och käka frukost?) 1pers kom tillbaka, jobbade 1h. slut.
dag 4 2pers 07:30-09:00. båda åkte iväg o käka frukost o "ska handla läcksprej" (som de sedan inte behövde eftersom felet var att de inte dragit åt en kopplingen tillräckligt för läckagetestet).tillbaka 10:30, slutade 15:30. Tror de käkade lunch alla dagar förutom dag 3.

Jag har nu också gjort en komplett undersökning av priserna på materialet. De har gett mig Dahl's listpriser och då ligger de i snitt 94% över rinkabyrör och vvsbutiken.nu, är det skäligt? Vad kan de tänkas ha för rabatter på Dahl´s?


Smillan1000 skrev:
Jag var hemma den mesta tiden ja och har noterat det mesta.
dag 1 07:30-08:00 arb.ledare, 07:30-16:00 2pers, båda iväg 1h och handla/käka frukost?
dag 2 2pers 07:30-14:30 då den ena skada sig så båda drog.
dag 3 2pers 07:30-08:45, båda iväg 1h (köpte grejer och käka frukost?) 1pers kom tillbaka, jobbade 1h. slut.
dag 4 2pers 07:30-09:00. båda åkte iväg o käka frukost o "ska handla läcksprej" (som de sedan inte behövde eftersom felet var att de inte dragit åt en kopplingen tillräckligt för läckagetestet).tillbaka 10:30, slutade 15:30. Tror de käkade lunch alla dagar förutom dag 3.

Jag har nu också gjort en komplett undersökning av priserna på materialet. De har gett mig Dahl's listpriser och då ligger de i snitt 94% över rinkabyrör och vvsbutiken.nu, är det skäligt? Vad kan de tänkas ha för rabatter på Dahl´s?

Staffan[/QUOTE]


Det är fri prissättning, en överenskommelse om debiteringens utformning ska göras INNAN arbetet beställs och påbörjas. Det kan ju vara passande om man som kund ställer frågan om vad jobbet kan tänkas kosta, en uppskattning ifrån företaget ska inte justeras mer än 15% enligt konsumentköplagen.

Några tankar:
- Om montörerna har servicebilen hem så utgår dom från hemmet 0700 på servicearbetet. ”Teknikavtalet Byggnads”
-Om montörerna hämtar servicebilen på firman så utgår dom från firman 0700 och slutar först när bilen är parkerad på företaget. ”Teknikavtalet byggnads”
-Har dom en fast arbetsplats tex. ett större bygge och inte servicearbeten ”Då räknas tiden utifrån start/stopp på den specifika arbetsplatsen.
- Rasterna är en självklarhet, vanligt förekommande är 09-0930 samt 13-1330.

Man betalar för arbetstid även för restid vid servicearbeten. Men begär ut dagboken ifrån företaget och stäm av att arbetstiden är korrekt.

Bristerna:
- Att åka 1gång om dagen till grossisten är dålig planering, speciellt ifrån montören.
- Att arbetsledaren kommer på besök 2 gånger kan man inte uttala sig om, det viktiga är varför han kom på besök. Oförutsedda problem? Eller bara nyfiken på hur arbetet fortlöpte?
- Kom överens om prissättningen innan man beställer ett jobb. En offert, ett takpris, eller en uppskattning är att föredra.
 
  • Gilla
kredep63 och 11 till
  • Laddar…
Staffans2000
Raster är en självklarhet. Lika självklart är det att rast är obetald fritid.
Arbetstiden är 7-16=9h -1h rast =8h.

Staffan
 
  • Gilla
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
Smillan1000 skrev:
Jag var hemma den mesta tiden ja och har noterat det mesta.
dag 1 07:30-08:00 arb.ledare, 07:30-16:00 2pers, båda iväg 1h och handla/käka frukost?
dag 2 2pers 07:30-14:30 då den ena skada sig så båda drog.
dag 3 2pers 07:30-08:45, båda iväg 1h (köpte grejer och käka frukost?) 1pers kom tillbaka, jobbade 1h. slut.
dag 4 2pers 07:30-09:00. båda åkte iväg o käka frukost o "ska handla läcksprej" (som de sedan inte behövde eftersom felet var att de inte dragit åt en kopplingen tillräckligt för läckagetestet).tillbaka 10:30, slutade 15:30. Tror de käkade lunch alla dagar förutom dag 3.

Jag har nu också gjort en komplett undersökning av priserna på materialet. De har gett mig Dahl's listpriser och då ligger de i snitt 94% över rinkabyrör och vvsbutiken.nu, är det skäligt? Vad kan de tänkas ha för rabatter på Dahl´s?
Om jag summerar dina tider får jag ganska precis 56h, om man sedan drar av en timme för lunch och raster och lägger på en timme för restid t/r så skulle jag säga att timdebiteringen känns rimlig, det enda man kan ifrågasätta är om det varit nödvändigt att båda åker för att köpa material och i princip varje dag. Men det rör sig i sammanhanget om ganska få timmar, kanske 4-5h totalt så personligen skulle jag inte göra en grej av det.

priserna på material bör man göra upp innan, men ja jag håller med om att nästan 100% påslag är saftigt och kanske oskäligt.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tydligen bjuder grossisterna på frukost numera. Så det kan vara en orsak till deras iver att köpa grejorna själva
Hur är detta lagligt? Viss representation bör ju få finnas, men de är då av sällan återkommande karaktär som t.ex möten. Men att bjuda på frukost (som låter som en stående grej om jag tolkar dig rätt) låter ju som en muta till en person rätt av.
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.